Moneta Money Bank nabídne nově možnost digitálního zrušení běžného účtu či stavebního spoření. Většina bank on-line zrušení účtu podle ankety ČTK zatím neposkytuje, některé to však připravují. Podle expertů za poslední půlrok digitalizace financí v Česku nabrala na tempu.
Komerční banka, Raiffeisenbank či UniCredit Bank nyní zrušení účtu on-line neumožňují. „Připravujeme možnost zrušení účtu on-line cestou, nicméně v tuto chvíli to umíme pouze off-line,“ řekl ČTK mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. „Účet on-line aktuálně uzavřít nedokážeme, ale při digitalizaci našich procesů je to něco, na co se v budoucnu zaměříme a spustíme,“ uvedl mluvčí ČSOB Patrik Madle. Naopak Air Bank podle mluvčí Jany Pokorné tuto možnost nabízí už od startu před deseti lety.
„Příklon k elektronickému řešení vidíme v růstu počtu plateb (přes účet či kartou), v klesající průměrné platbě, skokovému nárůstu plateb přes mobilní aplikace a přesunu tradičních ‚offline‘ komodit do digitálního prostoru,“ řekl ČTK Petr Zámečník ze společnosti Ema data. Z jejích dat vyplývá, že více než 60 procent uživatelů mobilního bankovnictví uskuteční jednu a více elektronických plateb denně. Dvě a více plateb denně pak zaznamenává téměř 40 procent lidí. Tato statistika podle něj dokládá, že elektronické platby se staly normou.
Lidé nově platí elektronicky i za služby, které v minulosti platili v hotovosti, upozornil Zámečník. Typicky jde podle něj o drobné nákupy nebo jízdenky, kde díky NFC platbám a nástupu Apple Pay a Google Pay je komfortnější peněženku vůbec nevytahovat. „Průměrná elektronická platba klesla za poslední půlrok pod 350 Kč, ještě před covidem se držela vysoko nad 500 Kč. Z dat je dále jasně čitelný skokový růst plateb přes aplikace, což dokumentuje příklon spotřebitelů k digitálnímu řešení. Nejpopulárnější aplikace jsou Bolt, Uber, Dáme jídlo, Rohlík nebo App Store,“ dodal Zámečník.
Moneta podle ředitele digitálních kanálů Jakuba Komendy digitálně pokrývá 98 procent svého portfolia. Toto léto zavádí inovace, mezi nimiž jsou hypotéka on-line, možnost digitálního zrušení běžného účtu či stavebního spoření nebo v českém prostředí unikátní verze rodinného účtu. Prostřednictvím mobilní aplikace Monety se aktuálně odbavuje 85 procent veškerých interakcí mezi klientem a bankou. „Ze všech sjednaných spořicích nebo cizoměnových účtů tvoří objem takto sjednaných produktů téměř 60 procent,“ řekl Komenda.