Přes veškeré problémy s cash-flow si většina ředitelů českých výrobních firem uvědomuje důležitost investic pro zvýšení konkurenceschopnosti své firmy a polovina z nich (49 %) potvrdila, že v tomto roce zvýší objem svých investic, a to v průměru o 15%.
Národní centrum Průmyslu 4.0 připravilo Analýzu českého průmyslu 2/2022. Analýza vychází z dat získaných během 237 rozhovorů s klíčovými představiteli vybraných společností českého průmyslu.
Polovina výrobních firem (49 %) bude v příštím roce více investovat no nových technologií, a to v průměru o 15 %. I přes nepříznivé období, kdy výrobním firmám rapidně rostou náklady a většina z nich (65 %) očekává v tomto roce snížení své ziskovosti, si ředitelé uvědomují nutnost investic jako nezbytnou podmínku přežití své firmy v neustále rostoucí světové konkurenci.
Digitální technologie pomáhají firmám překonat globální krize. V praxi se nejvíce osvědčila možnost komunikovat se zákazníky na dálku, technologie pro monitoring spotřeby energie a její optimalizaci a nástroje umožňující zefektivnění uspořádání skladů a výrobních prostor. Největší přínos aktuálně firmy vidí ve využití analytiky velkých dat, 3D tisku a v nasazení robotů do výroby.
„Nacházíme na pokraji zřejmě jedné z nejvýznamnějších a nejmasivnějších krizí, které jsme za poslední dekády celosvětově zažili. Již pandemie covidu-19, která cestu k této krizi nastartovala, prokázala, že vítězem tohoto období je digitalizace. Je to jeden z nástrojů, který dokáže zmírnit dopady krizí,“ říká ředitel Národního centra Průmyslu 4.0 Jaroslav Liskovec a dodává: „Aby digitalizace byla stále silnějším nástrojem, je nutné masivně podporovat vědu, výzkum a inovace. Státy, které toto pochopí, budou mít dokonce šanci z krizových let vycházet silnější a konkurenceschopnější.“
Turbulentní doba způsobila, že míra, v níž budou výrobní firmy v tomto roce investovat do inovací, se velmi liší. Přes veškeré problémy s cash-flow si většina ředitelů uvědomuje důležitost investic pro zvýšení konkurenceschopnosti své firmy a polovina z nich (49 %) potvrdila, že v tomto roce zvýší objem svých investic, a to v průměru o 15%.
Investovat více se chystají zejména malé a střední podniky (59 %) oproti dvou pětinám (40 %) velkých firem. Zároveň je segment malých a středních firem ve svých investicích více volatilní než segment velkých firem, kdy čtvrtina malých podniků (27 %) bude v tomto roce investovat méně. V průměru sníží své investice o 20 %. U velkých firem vládne naopak investiční stabilita, kdy polovina z nich (51 %) ponechá výši svých výdajů do nových technologií na stejné úrovni jako před rokem.
Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, poukazuje na skutečnost, že firmy, které investují do nových technologií, lépe zvládají krize: „Právě naše dlouholeté zkušenosti potvrzují, že investice například do inovací, digitálních technologií nebo třeba energetických úspor se firmám vyplácí. Získají náskok před konkurencí a jsou díky nim produktivnější a vlastně i odolnější. Rychlé tempo zdražování ale bude pravděpodobně omezovat investiční aktivitu.“
A praxe výrobních firem to dosvědčuje. Nejprve pandemická a poté válečná krize zatřásly světovým uspořádáním a firmy musely reagovat rychle, ze dne na den, podle aktuální situace. Měly-li výrobu více digitalizovanou, mohly činit rychlejší a propočítanější rozhodnutí, flexibilněji měnit výrobní program či celkové uspořádání firmy. Technologie Průmyslu 4.0 jim umožnily pracovat na dálku – tím neztratily potřebný kontakt se zákazníkem.
Podle průzkumu Národního centra Průmyslu 4.0 ředitelé za největší přínosy, které jim nové technologie v době krize přinesly, pokládají větší možnost komunikovat s jejich zákazníky na dálku např. prostřednictvím virtuální reality nebo propojenosti digitálních systémů. Nové technologie výrobním firmám také výrazně pomáhají v lepším monitoringu spotřeby energie a její optimalizaci a ve zefektivnění uspořádání skladů a výrobních prostor. Zejména výrobci strojů a strojních systémů oceňují zvýšení konkurenční výhody, které jim umožňuje nasazení digitálních technologií v poskytování služeb na dálku – typicky možnost údržby.
Zdroj: Národní centrum Průmyslu 4.0
Pokud jde o konkrétní technologie Průmyslu 4.0, největší přínos aktuálně firmy vidí ve využití analytiky velkých dat (8,5 bodu), 3D tisku (8,3 bodu) a v nasazení robotů nebo cobotů do výroby (8,3 bodu).
V praxi se výrobním firmám dále osvědčila mobilní zařízení pro monitorování a řízení výroby (7,6 bodu) a instalace automatizovaných zařízení (7,3 bodu). K zefektivnění fungování firem zcela jistě přispívají i MES systémy (7,3 bodu), náklady šetří prediktivní údržba (6,9 bodu) nebo pokročilá logistika (6,8 bodu). Umělá inteligence (6,8 bodu) a koncept digitálního dvojčete (6,7 bodu) efektivně pomáhají v řadě oblastech firemních činností (6,8 bodu).
Národní centrum Průmyslu 4.0 je kademicko-průmyslová platforma, která v současné době sdružuje více než 50 partnerů z oblasti akademické a průmyslové sféry včetně technických univerzit ČVUT, VUT, VŠB-TUO, TUL a ZČU.