Vztah mezi Elonem Muskem a Twitterem byl zásadní dávno před tím, než se Musk rozhodl firmu převzít. Jak upozornil Los Angeles Times a poté u nás Patria.cz, právě Twitter je nejspíš jednou z příčin, proč hodnota Tesly vystoupala mimo jakoukoliv realitu odvoditelnou z ekonomických výsledků. Od stupu na burzu v roce 2010 do r. 2020 Tesla totiž prodělala 5,5 miliardy dolarů.
David A Kirsch a Mohsen Chowdhury z University of Maryland zjistili, že od roku 2013 existuje řada nejspíš robotických účtů na Twitteru, které se starají o propagaci Tesly, respektive budování pozitivního vnímání firmy. Pokud tedy Musk dnes požaduje po managementu Twitteru čísla o tom, jaký podíl účtů je „robotický“ nebo „falešný“, chtělo by se ironicky dodat, že o tom sám může leccos vědět. Přitom samozřejmě vedle toho má Musk na Twitteru i svůj obří účet soukromý s 80 miliony sledujících, to je jiná věc (i když naopak akcionáři Tesly si zde mohou stěžovat, že Muskova ochota vyjadřovat se pokud možno ke všemu jejich podnikání spíše poškozuje).
Samozřejmě zůstává otázka, jak/zda příslušné twitterové účty přesně ovlivnily obchodování s akciemi Tesly. Byly např. nějak naprogramovány sofistikovaně, aby pozitivní image šířily v okamžicích, kdy se firma dostávala do problémů? Zasahovalo se do jejich fungování ručně? Jak tento model využívají na Twitteru jiné firmy a jak jsou v tom úspěšné? Skoro by se zdálo, že i když Twitter rozešle množství marketingového obsahu, Tesla bude jedinečná, protože vytvořila představu o společnosti, která zachrání planetu. Příběh, mem zvítězil nad finanční analýzou, alespoň prozatím (takže ti, kdo na základě „normální“ analýzy akcie prodávali nakrátko, se zatím vesměs spálili). Samotný podíl roboticky generovaných zpráv o Applu nebo Amazonu by mohl být zhruba stejný, je takto vytvořena přibližně pětina relevantních tweetů (a boti rovněž automaticky dávají lajky, retweetují apod.), nicméně oproti Tesle mají prý podstatně menší dlouhodobý, „celkový“ dopad, alespoň se tak domnívají výše uvedení výzkumníci.
Akcie Tesly začínaly v roce 2010 na cca 4 dolarech. Teprve na konci roku 2019 dosáhly 88 dolarů, maximum loni v listopadu mělo hodnotu 1222 dolarů, v květnu cena spadla na 672 dolarů. Je (a v menších číslech již v minulosti byla) to celkem slušná houpačka. Obecně se přitom dá odvodit, že po objevení nových botů následoval v minulosti s větší pravděpodobností pohyb ceny akcie směrem nahoru, takže se zdá, že tweety se nějak dokážou dostat i k obchodníkům (nebo k jejich automatickým systémům). Samozřejmě za robotickými účty na Twitteru vůbec nemusí stát samotná firma, ale třeba další obchodníci s akciemi. Vyvstává ovšem otázka regulací; o botech veřejně obchodovatelných firem by asi měli být v první řadě informováni provozovatelé příslušných finančních trhů…
Zdroj: Marylad Today, Los Anglese Times, Patria.cz a další