Sociální síť Twitter musí zaplatit ve Spojených státech pokutu 150 milionů USD (3,5 miliardy Kč) kvůli obvinění z nezákonného využívání údajů o spotřebitelích k prodeji cílené reklamy. Informoval o tom zpravodajský server BBC.
Federální obchodní komise (FTC) a ministerstvo spravedlnosti uvedly, že Twitter porušil dohodu, kterou uzavřel s regulátory. Twitter se zavázal, že nebude inzerentům poskytovat osobní údaje, jako jsou telefonní čísla a e-mailové adresy.
Twitter získává většinu svých tržeb z reklamy na své platformě, která umožňuje uživatelům zveřejňovat zprávy, neboli tweety, o délce 280 znaků.
Podle stížnosti, kterou podalo ministerstvo spravedlnosti jménem FTC, začal Twitter v roce 2013 požadovat po uživatelích, aby mu poskytli telefonní číslo nebo adresu, aby lépe zabezpečil jejich účty. Internetové firmy používají e-maily nebo telefony pro zapomenutá hesla nebo odblokování zablokovaných profilů. Twitter ale nakonec tyto údaje použil k cílení reklamy na uživatele. Kontaktní údaje shromážděné pro jiné účely tak byly zneužity a podpořily hlavní zdroj tržeb firmy.
Od května 2013 do září 2019 sdílelo se společností Twitter svá telefonní čísla nebo e-mailové adresy více než 140 milionů uživatelů.
Kromě pokuty musí nyní Twitter také nechat provést audit ochrany údajů odborníky jmenovanými FTC a nabídnout bezpečný přihlašovací proces, který funguje i bez telefonního čísla.
Pokuta pro Twitter je však výrazně nižší než pro Facebook v roce 2019, který americké úřady rovněž obvinily z porušení předchozích závazků v oblasti ochrany osobních údajů. Facebook zaplatil pět miliard USD a souhlasil s přísnějším dohledem nad ochranou údajů, upozornila agentura DPA.