Analytická společnost Mag Consulting uvedla, že v loňském roce bylo přibližně 15 procent zájezdů v České republice zakoupeno přes internet. Celková tržba za tyto transakce je přibližně dvě miliardy korun. Podle odhadů firmy letos prodeje přes internet dosáhnou 23%, s celkovou hodnotou prodaných zájezdů přes tři miliardy korun.
Největší část zájezdů prodali tři největší hráči na trhu agentur, které nabízejí zájezdy od více cestovních kanceláří. Konkrétně se jedná o servery invia.cz, zajezdy.cz a nettravel.cz. Pobyty přes své webové stránky nabízejí i jednotlivé společnosti. Například Čedok dle vyjádření svého tiskového mluvčího Tomáše Brejchy prodal loni přes internet přibližně 5% zájezdů.
Stanislav Zíma z CK Exim Tours vysvětluje přínos webového prodeje: „Výhodou je přímá online rezervace, když si klient kupuje pokoj a klikne si na něj na webu, tak ho skutečně má, kdežto agenturní weby pracují systémem call centra, kde operátorka dostane poptávku a jde tu kapacitu shánět.“
Také růst společnosti Invia již není tak bouřlivý, jako byl v předchozích letech. „Dynamika růstu se výrazně zpomalila už minulý rok, dříve jsme rostli v řádech sta procent, teď rosteme asi tak o 50 procent,“ uvedl Michal Tůma, marketingový ředitel Invie. Tržba této agentury se loni vyšplhala na 870 milionů korun.
Hlavní výhodou nákupu na internetu je jednoznačně úspora času a široká nabídka velkého množství firem. „Přes internet nakupují především lidé se středním a vyšším vzděláním, kteří těm technologiím důvěřují,“ myslí si Zíma.
Česká republika v podílu zájezdů zakoupených na internetu zatím zaostává za západní Evropou. Důvodem je přetrvávající nedůvěra ve virtuální platby. Přednost kamenným agenturám dávají především starší lidé a také ti, kteří si vybírají exkluzivní zájezdy v hodnotě několika set tisíc korun.