Automatickým zdvihem závory přínosy zdaleka nekončí. Když se řekne rozpoznávání SPZ, většině řidičů se jako první vybaví pokuta za rychlou jízdu nebo za průjezd na červenou.
Schopnost přečíst poznávací značku a správně jí přiřadit ke konkrétnímu automobilu ale ocení i firmy při evidenci vozového parku nebo k omezení přístupu do areálu. Chytré kamery Mobotix od Konica Minolta však nabízejí mnohem víc.
Systémy automatického rozpoznávání registračních značek ANPR
Systémy pro automatické rozpoznávání registračních značek (ANPR) se dnes stávají nedílnou součástí přístupových nebo kamerových systémů. Často bývají součástí takzvaných inteligentních dopravních systémů, které umožňují vedle detekce dopravních přestupků také analýzu dopravní situace a inteligentní řízení dopravy.
Společnost Konica Minolta, která stojí za kamerami Mobotix, integrovala aplikaci pro rozpoznávání registračních značek přímo do kamer. Zákazníci se tak obejdou bez nutnosti pořizovat složitou a nákladnou IT infrastrukturu pro chod systému. Celý proces rozpoznávání probíhá přímo v kameře. Výsledek čtení může být také porovnáván se seznamy povolených a zakázaných značek – s tzv. whitelistem a blacklistem.
„Kamera využívá vysokorychlostní snímání obrazu pomocí detekce a ověřování sekvence znaků, které rozpozná a převede na text (metadata). Rozpoznání jedné značky přitom zabere pouze přibližně 80 milisekund a systém je úspěšný z více než 95 % i u vozidel jedoucích rychlostí až 120 km/h ve dvou jízdních pruzích,“ vysvětlil Michal Šotek, vedoucí divize Video Solution Services Konica Minolta Business Solutions Czech.
Umělá inteligence v kamerách Mobotix se rozhoduje sama a systém automaticky reaguje. Podle dané situace, může například zdvihnout závoru, spustit alarm, předat informaci ostraze, rozeslat varování na mobilní telefony nebo automaticky nahrát aktuální videozáznam na vybraný server. Možností aplikací je celá řada. Firmy například často využívají kamerové systémy s automatickým rozpoznáváním registračních značek jako rozšíření docházkového a přístupového systému. V logistice pak pomáhají se správou a řízením využití vozového parku a mohou být také propojeny se skladovacími a dalšími systémy.
„Kamery Mobotix mohou mít najednou i jiné funkce než čtení SPZ a určitě nejsou řešením jen pro velké logistické firmy, kde se denně otočí desítky či stovky vozidel. Mezi našimi zákazníky jsou i menší a střední firmy, které využívají kamery pro sledování vjezdu do svého sídla, k evidenci zakázek nebo celkovému dohledu nad areály. Vhodné jsou například i pro autoservisy, provozovatele čerpacích stanic a parkovišť nebo pro uzavřené komplexy bytových domů,“ řekl M. Šotek a dodal: „Například při použití na parkovištích mohou kamery kromě automatické evidence vozidel hlídat také délku parkování, automaticky ovládat závory nebo semafory. Modulární kameru Mobotix S74 je navíc možné integrovat přímo do těla závory.“
Předcházení požárů i sledování zákazníků v obchodech
Nejen rozpoznávání registračních značek je však silnou stránkou chytrých kamer Mobotix. Řada P7 nabízí například možnost kombinace až čtyř funkčních prvků. Těmi mohou být vedle klasické videokamery také audio výstup, senzor na snímání pohybu, infračervený přísvit, či termokamera. Právě díky kombinaci termální kamery a analytických funkcí pro detekci kouře a plamene umí kamery Mobotix odhalit požár, než vypukne, nebo zabránit porouchání stroje v důsledku přehřátí. Naproti tomu lidský operátor takové situace zaznamenává teprve v okamžiku, kdy se objeví plameny nebo dým a to už může být pozdě. Termokamery jsou přitom tak citlivé, že dokážou odhalit i ty nejmenší zdroje ohně, jakou je například zapálená cigareta. Lze je tak použít třeba i pro kontrolu zákazu kouření v rámci firmy.
Pokročilá videoanalytika kamer Mobotix má však uplatnění i v celé řadě dalších oblastí. Jeden z příkladů využití jsme viděli během pandemie koronaviru, kdy pomáhaly v obchodech při dodržování omezení počtu zákazníků. Zvládnou totiž v reálném čase monitorovat počty odchozích a příchozích a porovnávat je s povoleným limitem. Majitelům obchodů pomáhají inteligentní kamerové systémy rovněž lokalizovat místa, kde se zákazníci nejčastěji zdržují nebo určit nejvytíženější denní dobu. Dokážou také rozlišit zákazníky podle pohlaví a věkových skupin. Všechna tato data umožňují obchodům například lépe řídit marketing nebo optimalizovat rozložení zboží.