Digitální technologie řídí téměř všechny aspekty podnikání i každodenního života. Pojďme se podívat na čtyři způsoby, jakými poskytování technologií „ve formě služby“ podporuje dynamiku podnikání.
Během posledních osmnácti měsíců jsme také mohli pozorovat, jak důležitou roli technologie hrají z hlediska schopnosti podniků rychle se adaptovat na dynamické změny tržních podmínek, inovace a růst. Na jedné straně vidíme pokroky, například využití QR kódů pro objednávání a placení v restauracích nebo širší nabídku telemedicíny v nemocnicích. Na druhé straně však musejí podniky řešit problém stoupající komplikovanosti infrastruktury. Do budoucna bude způsob, jakým podniky spravují svou IT infrastrukturu, stejně důležitý jako moderní systémy, které na ní běží.
IT formou služby
Stále častěji volí u svého IT přístup „vše formou služby“. Výhody takového modelu jsou zřejmé: zvýšení akceschopnosti a flexibility podnikového IT, zjednodušení digitální transformace a omezení práce s nízkou přidanou hodnotou v oblasti IT. Analytická společnost IDC předpovídá, že do roku 2024 bude více než 75 % infrastruktury a aplikací a více než polovina infrastruktury datových center konzumováno ve formě služby. Tím bude dosaženo optimální rovnováhy mezi kapitálovými a provozními náklady pro chod agilního podniku. V dnešní době cloud computingu existuje mnoho důvodů, proč při úsilí o modernizaci zvolit model poskytování IT prostředků ve formě služeb.
#1 Úspora výdajů a řízení inovací
Od začátku pandemie musely podniky rychle a až drasticky přehodnocovat své rozpočty, přičemž mnoho z nich muselo snížit celkové výdaje. Může-li podnik využívat IT prostředky podle potřeby ve formě služby, je pro něj snazší sledovat, které projekty běží nebo neběží podle plánu. To zase pomáhá zjistit, kde vynaložit další finanční prostředky, a kde nikoli.
Velmi užitečný takový model bude například pro technologickou firmu, která investuje do AI. Při mnoha probíhajících projektech může být financování problematické, není-li zřejmé, které z nich postupují úspěšně. Pokud nebyly investiční výdaje pro projekty schváleny v rámci ročního plánování rozpočtu, musejí projít samostatným finančním schvalovacím procesem. Ten je mnohdy pomalý, náročný a s nejistým výsledkem. S modelem IT prostředků ve formě služby může firma snáze schvalovat výdaje na úspěšné projekty, aniž by musela řešit zásadní investice.
#2 Lepšího přístup k datům na periferii sítě
Řešení typu edge (okraj sítě) jsou nesmírně různorodá a stále běžnější. Nacházejí uplatnění v mnoha oblastech, od digitální podpory zdravotní péče v nemocnicích až po inteligentní průmyslovou výrobu. Analytická společnost Gartner předpovídá, že do roku 2025 bude 75 % dat generovaných podniky vytvářeno a zpracováváno přímo na místě, tj. na periferii sítě – mimo tradiční centralizované datové centrum nebo cloud.
Užívání IT prostředků ve formě služby pomáhá odstranit omezení okrajových prostředí. Podniky, které mají užitek z dat, ke kterým přistupují mimo svá datová centra, se také snaží nalézt způsob, jak je využít co nejlépe. Při využití modelu IT ve formě služby mohou umístit infrastrukturu tam, kde bude největším přínosem, a využívat pouze prostředky, které skutečně potřebují.
#3 Účtování podle variabilní spotřeby a výsledné úspory
Je běžné, že společnosti provozují v různých časech různé pracovní zátěže. Účtování podle spotřeby pak zde snižuje finanční náročnost variabilních pracovních zátěží. Některé systémy budou nejvíce vytížené během pracovní doby, například infrastruktura virtuálních desktopů (VDI), personální systémy nebo systémy pro ověřování a správu identit. Jiné, například zpracování protokolů, probíhají obvykle v noci, kdy zaměstnanci nejsou připojeni.
Další variabilní pracovní zátěže souvisejí s fungováním podniku v týdenních, měsíčních a ročních cyklech. Například účetní a obchodní systémy bývají značně vytížené na konci každého měsíce, čtvrtletí a účetního roku. Tyto systémy mohou v kritické fázi svého cyklu klást značné nároky na výpočetní prostředky.
V obou případech nemívá informace o průměrném využití velkou vypovídací hodnotu. Využívání prostředků ve formě služby a účtování za jejich reálnou konzumaci zefektivňuje provoz variabilních pracovních zátěží při optimalizaci využití infrastruktury. To z plánování odstraňuje faktor nejistoty a riziko chybných odhadů.
#4 Agilní IT – agilní celý podnik
IT týmům není neznámé heslo „dokázat více s menšími prostředky“. To může být obzvlášť bolestivé tam, kde cenné lidské zdroje věnují pouhému udržování systémů v provozu. Řízené služby pomáhají IT uvolnit zdroje pro inovace a práci na nových projektech, které budou přínosem pro zákazníky, například z hlediska zlepšování smluvně zaručených parametrů služeb. Infrastruktura ve formě služby (IaaS) může pomoci minimalizovat dopad IT na životní prostředí, což znamená, že se IT týmy nemusejí zabývat vyřazováním starých zařízení z provozu, protože hardware vlastní poskytovatel služeb.
Schopnost přesně mapovat výpočetní prostředky na projekty pomáhá eliminovat většinu rutinních činností v IT a usnadňuje sestavování odpovídajících týmů. Podniky stále častěji uvažují o využití modelu služeb, protože jim umožňuje soustředit se na to, co je pro jejich podnikání nejdůležitější: tvorbě hodnoty pro zákazníky a generování zisku.
Můžeme s klidem tvrdit, že model IT prostředků ve formě služby je budoucností moderního podniku. Čtyři výše uvedené výhody jsou jen ukázkou toho, čeho lze dosáhnout při přechodu z investičních na provozní náklady v IT. V příštím desetiletí budeme i nadále svědky zvýšeného zájmu o IaaS v rámci podnikových strategií jako cesty ke zvýšení flexibility a hledání příležitostí k inovacím.
Leoš Vondrák
autor pracuje u Dell Technologies jako ISG Technology Consulting Manager