Počet založených datových schránek pro elektronickou komunikaci se státem se od začátku pandemie koronaviru zvýšil o 400.000 na 1,4 milionu. Elektronická komunikace umožňuje omezení osobních návštěv pošt, úřadů a jiných institucí. Úměrně tomu stoupl i počet odeslaných datových zpráv, každý měsíc jich v současnosti je deset až 11 milionů. Oznámilo to dnes ministerstvo vnitra.
Občané také mohou již více než tři čtvrtě roku přistupovat ke službám veřejné správy prostřednictvím přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví. Alespoň jednou se pomocí bankovní identity přihlásilo přes 586.000 uživatelů. Ministerstvo přitom eviduje jak počet prostředků pro elektronickou identifikaci vydaných jednotlivými bankami, tak počet unikátních přihlášení.
V současnosti je celkem v oběhu bezmála osm milionů identifikačních prostředků, které jsou rozprostřeny mezi 4,7 milionu občanů. Vedle bankovní identity jde například o eObčanku, kterou využívá přes 411.000 lidí, mobilní klíč eGovernmentu nebo službu mojeID sdružení CZ.NIC.
Automatické zavedení datových schránek pro občany po použití jejich elektronické identity má být zavedeno od roku 2023. V současnosti jsou datové schránky povinné jen pro úřady a podnikatele.
Datové schránky fungují jako informační systém 12 let. Prostřednictvím datové schránky lze podat daňové přiznání, zažádat o výpis z rejstříku trestů, získat výpis bodů řidiče nebo například zaslat omluvenku dítěti do školy.