Notebooky, PC a tiskárny se v uplynulém období staly tahounem na trhu IT. Jak sdělil Tomáš Čech, country manager společnosti Acer, „osobní“ počítač se stal skutečně osobním a přestal stačit jeden na celou rodinu, spíše až dokonce jeden člověk na více osobních počítačů. V podstatě všichni zákazníci se setkali se stejným nákupním vzorcem, a sice nedostatkem a nárůstem cen. Jak vypadalo u Aceru jsme už publikovali v samostatném rozhovoru, ostatní výrobci se potýkali se stejnými problémy jak přes kopírák.
Celkový trh s osobními počítači
Jak ovlivnil v pandemii a lockdownech s nutností home office zájem o počítače u ostatních výrobců a ve kterých kategoriích?
Michael Mikluš – 4P Manager Lenovo CZSK: Lockdown a home office poptávku po počítačích povzbudil, zejména kategorii notebooků. Jednalo se jak o “dovybavení”, tak nahrazení starší techniky, která neumožnovala efektivní práci v novém prostředí.
Michaela Šimšajová, Marketing Specialist společnosti HP, Inc. pro Českou republiku a Slovensko: Zaznamenali jsme větší poptávku po byznys noteboocích, což bylo dáno tím, že řada lidí začala pracovat z domova. Dařilo se také herním notebookům a gamingu obecně.
Petr Zajíček, Client Solution Manager Dell Technologies: Pracovní prostředí se razantně změnilo. V řadě profesí se nyní pracuje z místa, kde se pracovník nachází a firmy či instituce proto budují infrastrukturní podmínky pro bezpečné připojení což se projevuje i v poptávce po počítačích. Firemní desktop PC zaznamenala pokles poptávky a i když se zájem obnovil, nedosahuje dříve obvyklé výše. Naopak u notebooků registrujeme velký nárůst poptávky ze všech segmentů – firemní, pro práci z domova, pro školství. I u pracovních stanic vidíme částečně větší příklon k mobilním variantám pro práci z domova.
Vojtěch Doležal, produktový manažer Huawei pro PC: Lockdown pozitivně ovlivnil trh z hlediska zvýšených prodejů, a to pravděpodobně napříč všemi kategoriemi (notebook/stolní PC/AIO) i segmenty (kancelářský/herní/atd.). V kategorii noteboo
ků, ve které jsme na českém trhu přítomni, jsme zaznamenali zvýšené prodeje nejen na poli klasického retailového prodeje koncovým uživatelům z řad jednotlivců, ale s vybranými obchodními partnery jsme dokázali vypořádat i některé poptávky ze strany institucí – tendrovým způsobem prodeje. Celková zvýšená poptávka znát byla.
Samy A. Khaleg, CCD Product Manager & Presales Consultant Fujitsu: Ano, během lockdownů poslaly firmy na home-office všechny zaměstnance, které mohly. Tím pádem vzrostla výrazně poptávka po mobilních zařízeních (tedy především notebooky, překlopitelné nebo oddělitelné tablety) a logicky poklesla poptávka po klasických desktop počítačích.
Plynulost dodávek
Zájem o osobní počítače všech kategorií byl tedy velký, jak ale výrobci zvládali dodávky?
Michael Mikluš, Lenovo: Situace s dodávkami počítačů je poměrně komplikovaná, nejen kvůli některým chybějícím komponentám jako jsou čipy nebo displeje, ale také prodlouženou logistikou. Ve spolupráci s našimi obchodními partnery se nám daří dopady na naše zákazníky minimalizovat.
Michaela Šimšajová, HP: Dostupnost a nedostatek některých produktů v segmentu počítačů je ovlivněna zvýšenou poptávkou a rovněž výpadky ve výrobě v dodavatelském řetězci, což se týká i nedostatku čipů. K řešení těchto problémů využívá společnost HP všechny dostupné možnosti a vylepšila IT procesy, aby dodávky probíhaly rychleji a efektivněji.
Petr Zajíček, Dell: První nápor firemních zájemců o vybavení zaměstnanců počítači jsme zvládli velmi dobře. Dodali jsme požadovaná množství počítačů i do oblasti základních a středních škol a preferovány byly dodávky do zdravotnictví. Dílčí výpadky v dodávkách součástek registrujeme od konce letošní zimy a přetrvávají dodnes. Jde především o dodávky čipů nikoliv však samotných procesorů. Těchto „centových“ integrovaných obvodů není bohužel dostatek z důvodu omezené výrobní kapacity, kterou nelze skokově navýšit. Toto má a i nadále bude mít vliv na dodací lhůty, které se prodloužily o dva až tři měsíce. Pro segment domácích uživatelů jsme i tak navýšili skladové zásoby pro vánoční trh. Nicméně doporučujeme neodkládat vánoční nákupy na poslední chvíli, kdy obecně na pultech zbude zboží především ve vyšší cenové úrovni.
Vojtěch Doležal, Huawei: Celkově bylo na trhu zboží nedostatek, i my bychom dokázali jistě prodat více, než kolik byly naše skladové zásoby. Dle zpětné vazby od obchodních partnerů (distributoři, prodejci) jsme byli nedostatkem dodávek postiženi ve stejné míře jako ostatní výrobci. Mezery v dodávkách byly způsobeny nikoli nedostatečnou kapacitou naší výroby, ale v podstatě výhradně nedostupností komponent. V tomto ohledu se situace ale již zlepšila, což je pro poslední kalendářní čtvrtletí přirozeně dobrá zpráva.
Samy A. Khaleg, Fujitsu: Měli jsme dobře naskladněné a zásobené distribuce, také ve výrobě se snažili maximálně vyjít vstříc změnám ve struktuře poptávky. Takže menší projekty se převážně vykryly právě ze skladových zásob na distribucích. V případě konfigurací na míru se ale muselo čekat déle, než u nás bylo zvykem Za prvé vázla výroba díky nedostatku některých komponent, za druhé byl obecný problém s logistikou jako takovou. Některé opravdu velké poptávky (typicky otázka: umíte mi dodat do zítra čtyři tisíce kusů notebooků) jsme prostě museli odmítnout, protože by bylo od nás neseriózní naslibovat nesmyslné termíny.
Nedostatek a posun cen
Zvýšená poptávka, kvůli které nastává nedostatek na trhu, vyvolává tlak na ceny. Uživatelé starších ročníků si mohou vzpomenout, když se za minulého režimu „profláklo“, že se porouchal (v socialistickém Československu jediný) velkostroj na výrobu špaget, když „díky“ tehdejšímu plánování došel toaletní papír, a nejen ten, dámy si užily ještě něco mnohem horšího. Pohnuly se nějak ceny?
Michaela Šimšajová, HP: Ceny a jejich vývoj společnost HP nekomentuje.
Michael Mikluš, Lenovo: Ano, nedostatek čipů je globální problém mnoha odvětví, který výrazně ovlivňuje i výrobu počítačů. S tím logicky souvisí i růst cen těchto komponentů, který se odráží v koncových cenách.
Petr Zajíček, Dell: Nedostatek čipů má dopad na prodloužení dodacích lhůt především u nejžádanějších kategorií mobilních zařízení. S omezenou nabídkou pak samozřejmě přichází zvyšování cen, které je ale dáno také zvýšenou cenou za dopravu zboží, kde je problém s obrovskou poptávkou po dopravě všeho druhu zboží z jiných kontinentů.
Samy A. Khaleg, Fujitsu: Veškerá IT technika a zařízení je postavena na čipech, takže samozřejmě dotkl. Například některé specifické čipy na základní desky, čipy, které se používají do LTE modemů atd. Nicméně nejsme na tom ještě tak špatně, jako třeba v automobilovém průmyslu, kdy chrlí auta bez čipů, převážejí je na skladovací plochy a čekají na čipy, aby je mohli „dodělat“ a pustit do světa. Ceny ovlivněny byly. Bohužel, když se vám na světovém trhu zvýší poptávka po zboží, které je pak nedostatkové, logicky výrobce zdraží. Ať už proto, aby vydělal na rozšíření kapacity, vývoj nových technologií nebo jednoduše proto, aby víc vydělal…