Jak technologie prostupuje celým podnikem, CIO už zdaleka není jen šéfem informatiky. V řadě firem tato pozice vyžaduje stále více komunikovat se zbytkem managementu. Tvrdí to alespoň na InformationWeek Lisa Morgan, a to na základě menší ankety, kterou provedla.
CIO, respektive šéf informatiky, byl samozřejmě vždy manažer, který měl pod sebou řadu lidí, musel navrhovat investice/výdaje a dokázat si je obhájit např. před finančním ředitelem. Nemohlo se jednat o člověka introvertního a výhradně technicky orientovaného, jako (dejme tomu) v případě správce databáze. Nicméně, řečeno s trochou nadsázky, i tak byl CIO tím, kdo na poradách nejvyššího vedení nejčastěji mlčel.
Posun příslušné pozice má nyní několik rovin. Celý byznys firmy, ať už jde o vývoj nových produktů a služeb, vztahy se zákazníky, marketing, dodavatelské řetězce nebo dodržování předpisů, je dnes nějak provázán s informatikou a nějaké znalosti o oboru dnes mají všichni (a každý si myslí, že tomu rozumí). Všichni nyní šéfa informatiky potřebují a všichni se současně cítí kompetentní mu mluvit do jeho práce. Nově přijatý manažer považuje za běžné, že si smluví s ředitelem podnikového IT speciální schůzku. CIO se má bezprostředně účastnit provozu firmy, respektive jeho práce má přímo přispívat k dosahování určitých výsledků, není „podpůrná“. Nečeká se od něj, že pouze navrhne technologické řešení pro plány, které stanoví někdo jiný, ale jeho úloha má být mnohem strategičtější. V mnoha případech jde už stejně o obchodní jako inženýrskou (odbornou) pozici.
Některé z nových úloh pro CIO se týkaly mimořádné situace v době pandemie, ale řada dalších změn je trvalejšího rázu. V některých společnostech se CIO stává přímo hlavním člověkem zodpovědným za proces digitální transformace. Růst důležitosti pozice CIO je ovšem provázen také růstem více či méně příbuzných funkcí. Některé podniky mají vedle sebe role CIO a CTO (technologického ředitele). Šéf bezpečnosti (CSO) má samozřejmě na starosti i jiné věci než IT, nicméně řízení rizik dnes do značné míry znamená právě IT.
Vedle toho, jak upozorňuje Lisa Morgan, se ale v poslední objevují i další pozice (a jim odpovídající zkratky): Chief Digital Officer, Chief Innovation Officer, Chief Data Officer a Chief Analytics Officer. V praxi to může znamenat třeba to, že CIO získává podřízené, i to, že je části agendy zbaven a dostane ji za úkol někdo jiný, kdo mu v hierarchii bude naroveň. Takže třeba stávající spíše technicky orientovaný ředitel informatiky je mírně odstrčen až „uklizen k serveru“ a inovace, respektive postrkování dopředu, dostane za úkol někdo nový. Někdy se CIO přesune na pozici digitálního a inovačního ředitele, rozšíří si náplň práce o navrhování nových služeb i obchodních modelů, a původní funkce je přímo zrušena. Chief Data Officer, respektive Chief Analytics Officer, by v některých případech měl spíše matematik, statistik nebo datový vědec než přímo informatik, jindy se tato pozice obsazuje expertem na umělou inteligenci/strojové učení..
V některých případech je pak práce IT oddělení ve vztahu k vnitřnímu účetnictví brána tak, jako by šlo o externí poradenskou firmu. Konkrétní oddělení zformuluje požadavky na přidání nové funkce, IT oddělení dá návrh ceny. (Nebo v opačném pořadí: oddělení dá návrh s tím, že dle očekávání přinese určitou obchodní hodnotu, oddělení IT odpoví, zda se do „zakázky“ svými náklady vejde.) Jinde se ovšem očekává, že takovou iniciativu, tedy návrhy na zefektivnění práce ostatních oddělení, bude přinášet přímo ředitel informatiky. Ten je pak hodnocen ne za technické řešení a za to, zda ve firmě funguje server, ale podle toho, jaké nové příjmy jeho práce umožnila…