Čistý Android, certifikace Android Enterprise, Zero Touch Deployment, funkce Ready For pro propojení s monitorem, klávesnicí a myší. Samozřejmě podpora 5G a skvělý 64Mpix foťák. To jsou hlavní rysy mobilů Motorola řady g v čele moto g100 s „baťovskou“ cenou 9 999 Kč. A pak ještě motorola razr s ohybným displejem, a pak ještě… Ale to už řekne Marek Tóth, který má prodej smartphonů Motorola v Česku a na Slovensku na starosti.
K jakým změnám v Motorole došlo po převzetí Googlem a následně Lenovem?
V Lenovu pracuji osm let a Motorolu jsem zde zažil od dne jedna – od 1. ledna 2014. Od společnosti Google jsme zakoupili firmu Motorola Mobility. Vedle akvizice serverové divize od IBM to byla druhá velká akvizice v jednom roce. Šlo o strategickou investici, chtěli jsme diverzifikovat portfolio notebooků a tabletů o smartphony, a to o stabilní, známou značku, která by zároveň měla vše ohledně inovací, technologií a patentů. Brand Motorola toto vše splňoval.
Jak důležitý jsou pro Motorolu český a slovenský trh?
Byli a jsme silní v Severní a Jižní Americe, zde je Motorola dokonce druhý nejsilnější výrobce smartphonů vůbec. Postupně se nám daří se vrátit na pátou až čtvrtou pozici i v Severní Americe. Bylo pro nás ale stejně tak důležité rozvíjet trhy i v dalších částech světa, takže na řadu přišla Evropa, kde je brand Motorola dlouhodobě známý a příslušnost k velkému Lenovu jakožto největšímu výrobci počítačů také pomohla.
Česká a Slovenská republika jsou pro nás součástí regionu SEE (South-East Europe), který je v prodejích telefonů Motorola v Top 4 v oblasti telefonů s Androidem. Česká republika je pro nás strategický trh, zaměřujeme se na něj nejvíce při uvádění novinek. Bylo to vidět i při uvedení modelu motorola moto g100, kdy byla Česká republika začátkem dubna 2021 první zemí v Evropě.
Můžete porovnat rozdíly v mobilním trhu a v technologiích a zařízeních mezi Českem a Slovenskem?
Zatímco na Slovensku, v Maďarsku, Polsku jde šedesát až devadesát procent prodeje přes mobilní operátory, Česká republika je ohledně prodeje mobilních telefonů oproti těmto zemím otevřeným trhem. Prodeje mobilů zde jdou různými kanály než pouze přes operátory, ti jsou zde v menšině.
Jak se vyvíjí vaše prodeje letos a vloni?
Za minulý rok jsme zaznamenali desetiprocentní nárůst v obratu a ještě důležitější pro nás je, že mobilní divize Motorola je už více než rok v kladných číslech. Má to na nás velmi pozitivní dopad ohledně možnosti investic do nových technologií a inovací. V Evropě jsme za první letošní čtvrtletí měli meziroční růst v prodejích přes 238 procent, což už je silný moment. V České republice si momentálně držíme pozici dvou až tři a půl procenta, záleží na kvartálu. Na Slovensku jsme trochu víc vepředu, blížíme se dvoucifernému podílu na trhu. V Česku to chceme replikovat a dostat se přes pět procent.
Jaký benefit pro běžné uživatele mobilních telefonů představuje 5G?
V Motorole se zaměřujeme jednak na inovace, jednak zejména u řady moto g na poměr cena/výkon. Už v roce 2020 jsme uvedli model motorola razr, jeden z prvních smartphonů na trhu s ohybným displejem. Garantujeme přes sto tisíc ohnutí displeje, což pro běžného uživatele znamená nějakých pět let užívání, a pro superuživatele, jakým jsem třeba já, až tři roky. Těsně potom jsme přidali technologii 5G, a to hned u pěti telefonů. Tento rok přibydou další. V Americe byl s podporou 5G model Motorola Z vůbec první smartphone na světě. Čeští operátoři jsou s nasazováním 5G velmi dobře, takže se na to budeme zaměřovat.
Pozorujete nějaké změny v tom, co uživatelé od mobilů požadují a co považují za nejdůležitější?
Požadavky na výkon smartphonu se stále zvyšují, výkon na práci a na zábavu je pro lidi ještě důležitější. Chtějí mít malý počítač ve své kapse. Stejně jeden telefon musí vydržet den až dva, a také očekávání od kamery se každým rokem zvyšují. Je to trend, který vidíme. Uživatelé očekávají různé druhy kamer, hodně megapixelů, širokoúhlé a kvalitní fotky, noční snímky i optický zoom.
Jak vás ovlivňuje nedostatek procesorů a dalších součástek a jiných zdrojů?
Napřed odpovím na druhou část otázky. Ano, ovlivňuje nás to, ale snažíme se vše vybalancovat v našem plánování a logistice tak, aby to naši zákazníci, zejména v České republice, vůbec nepocítili, máme prioritu i v dodávkách novinek, jako například Motorola moto g100, kde jsme byli v Evropě letos absolutně první.
Ovlivňují vás nějak vztahy mezi USA a Čínou?
Ústředí Motorola Mobility, včetně vývoje a podpory produktů, podávání patentů, to vše zůstalo v USA v Chicagu – bylo to dobré rozhodnutí. Takto jako americkou firmu, nás také lidé vnímají, když hledají nějakou alternativu. Zároveň zaznamenáváme naši větší relevanci u byznysových zákazníků, vnímají Motorolu přes americké DNA. Velký přelom to pro nás znamenalo vloni. Jako by se roztrhl s poptávkou od byznysových zákazníků pytel, zvali nás to velkého počtu tendrů, které jsme vyhrávali. Dokonce i tam, kam nás dříve nezvali.
Které prodejní a marketingové kanály jsou pro vás nejvýtěžnější a jak je podporujete?
V České republice se nejvíce zaměřujeme na podporu otevřeného trhu. Máme velmi dobré vztahy se všemi klíčovými partnery. K tomu ještě rozvíjíme od loňského roku segment B2B s našimi kolegy z počítačového týmu Lenovo CZ.
Když už hovoříte o segmentu B2B, odlišujete se nějak od konkurence?
Firemní zákazníky zajímá podpora našich telefonů, chtějí mít jistotu. Je zde silná konkurence z Východu, u které ji však nemají. Motorola je silná, v podstatě stále americká značka. Kromě toho používáme tzv. čistý Android. Zkušenost podnikových zákazníků je při používání našich telefonů z ekosystému Androidu jednou z nejlepších na trhu. Oceňují jeho čistotu. Máme v našich telefonech vychytávky, nazýváme je Motoakce, jako například zapnutí zadního světla při zatřesení telefonem, nebo obdobné zapnutí foťáku, ale desítky extra aplikací různého „plowdwaru“ v něm nemáme.
Kromě toho máme certifikaci Android Enterprise, což je už i u řady Moto G naprosto jedinečné. Zero Touch Deployment zase dovoluje přenášet image operačního systému a nastavení přes cloud. Díky tomu firemní administrátoři nemají s nastavováním systému pro desítky až stovky uživatelů tolik ruční práce. Udělají to jednou a hotovo. Na certifikaci Android Enterprise se ptají zejména firemní zákazníci.
Funkce Ready For zase umožňuje připojit například i naši novinku moto g100 pomocí USB-C/HDMI k monitoru, a potom přes Bluetooth myš a klávesnici, a pak už pracujete jak na desktopu. Tento rozhovor natáčíme přes Microsoft Teams a jak vidíte, mohu vám stejným způsobem promítnout obrazovku svého smartphonu na vaší, u vašeho notebooku. Microsoft Office nebo Google Docs na našich mobilech také fungují, jak jsou uživatelé zvyklí na desktopu. Naše technologie Ready For je v tomto ohledu také jedinečná. S mobilním telefonem můžete pracovat na velkém displeji. Pro telefony moto g100 a motorola edge+ stačí USB-C/HDMI a Bluetooth.
Které vaše produkty byste doporučili manažerům a pro běžné uživatele a proč?
Firma je silná jen tak, jak silné má produkty. Pro běžné zákazníky je to série moto g, jednak je už legendární, jednak má nejlepší poměr cena/výkon, je za cenu 9 999 korun. V České republice je nejprodávanější jak co do počtu kusů, tak obratu. Navíc do ní přinášíme prvky z dražších modelů. Pro běžné uživatele bych vypíchnul výdrž na baterie, která je u modelů g8 a g9 power dva až tři dny. Všechny naše smartphony ale mají velkou baterii, a tak nás lidé také vnímají. Pro náročnější uživatele, manažery a pod., kteří chtějí mít něco jiného než iPhony a pod., je zase určen Motorola Razr s ohebným displejem. Kromě toho také podporuje 5G.
Jaké zajímavé doplňky máte pro mobily? Nabízíte v ČR a SR i další chytré výrobky Motorola?
V našem ekosystému Lenova a Motorola Mobile se soustřeďujeme hlavně na smartphony. Chytré hodinky sice nabízíme, řešíme to však přes třetí strany a licencujeme je naším brandem, podobně jako třeba například vysílačky. Jinak se soustřeďujeme čistě na telefony. V Motorola Mobility můžeme díky příslušnosti k Lenovu propojit nabídku počítačů, tabletů a smartphonů. Není tolik výrobců, kteří by něco takového mohli nabídnout, a také zrovna tohle bylo v současné covidové pandemii zákazníkům přínosné.
Říká se, že značka táhne značku, takže někteří výrobci smartphonů používají pro foťáky loga Leica, Zeiss. Vy jste zase používali Hasselblad.
Logo Hasselblad jsme použili u série Moto Z, pak se jmenoval Moto Mods. Byla to jedinečná věc v daném čase. Chtěli jsme dělat smartphone s velkým zoomem, s externími reproduktory, tiskárnu v telefonu a pod. Toto období však přešlo, dnes už to neděláme a mnoho věcí jsme schopni dát přímo do telefonu. V inovacích se dnes soustřeďujeme na směry, jakým jde například motorola razr, nebo lepší foťáky v samotných telefonech. Do cenové kategorie 4 999 – 5 999 korun jsme přinesli například jako jedni z prvních makro kameru, 64 Mpx fotoaparáty a hardwarovou optickou stabilizaci.