Věštecké aplikace nebo simulátory slizu za 75 tisíc Kč ročně? Bezpečnostní experti Avastu objevili více než 200 nových podvodných mobilních aplikací v obchodech Apple App Store a Google Play Store. Cílí zejména na děti a mladé uživatele.
Tyto aplikace zaznamenaly téměř jednu miliardu stažení a příjmy z nich doposud přesáhly 400 milionů dolarů. V Česku byly staženy 3,5 milionkrát a příjmy z nich činily jeden milion dolarů. Avast fleecewarové aplikace společnostem Apple a Google nahlásil.
„Oblíbenou strategií fleecewaru je cílit na mladší publikum prostřednictvím hravých a chytlavých reklam na populárních sociálních sítích používající fráze jako ’bezplatná instalace’ nebo ‘zdarma ke stažení’. Ve chvíli, kdy si rodiče všimnou týdenních plateb, může již fleeceware z účtu odčerpat značnou částku,“ uvedl analytik hrozeb v Avastu Jakub Vávra.
Fleecewarové podvody jsou aktivně inzerovány na hlavních sociálních sítích. Aplikace lákají uživatele příslibem bezplatné třídenní zkušební doby, avšak poté požadují neobvykle vysoké předplatné. Po skončení zkušební doby je uživatelům aktivováno opakované předplatné – i když aplikaci předtím v telefonu odstranili – které si musí sami zrušit v nastavení obchodu s aplikacemi svého zařízení. Jedna z aplikací například nabízí krátkou bezplatnou zkušební verzi následovanou předplatným v ceně 66 USD za týden. Pokud je uživatel nezruší, může oběť potenciálně vyjít i na 3 432 USD (asi 75 000 Kč) ročně.