• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak pandemie promění digitální prodej?

Redakce
16. 10. 2020
| Články

Analytici společnosti Gartner identifikovali pět oblastí digitálního a online prodeje, které se promění v důsledku posunů v chování zákazníků a akcelerace digitálních investic v reakci na pandemii koronaviru. Lídři odpovědní za aplikace a IT musí chápat dopady fenoménů jako je bezkontaktní prodej, vizuální konfigurování, živý prodej B2B konzumerizace a podniková tržiště, aby odpovídajícím způsobem nastavili digitální investiční priority.

Bezkontaktní prodej (Contactless commerce)

Bezkontaktním prodejem nejsou myšlené bezkontaktní platby, ale zcela nový způsob nakupování umožňující zákazníkům uskutečnit nákup, aniž se musejí dotknout jakýchkoliv veřejně přístupných povrchů či předmětů nebo se dostat do blízkého kontaktu s jinou osobou. Gartner odhaduje, že do roku 2024 bude 80 % objednávek a doplňování zásob ve většině organizací bezdotykových.

Již brzy tak zaznamenáme v obchodech více bezkontaktních pokladen pro snadnější odbavení nákupu, poroste podíl obchodníků nabízejících nejen bezkontaktní platby, ale také vyzvednutí a dodávku zboží z bezkontaktních provozů používajících roboty, AI a počítačové vidění coby asistenci zaměstnancům pracujícím ve vlastním obchodě či skladu.

Vizuální konfigurování (Visual configuration)

Nástroje pro vizuální konfigurování umožňují obchodním zástupcům a zákazníkům zkoumat 2D a 3D modely produktů, které si chtějí koupit, včetně detailů, barev či doplňků, jež si zvolili, aniž by osobně museli navštívit „showroom“. V současné době využívá princip vizuálních konfigurací v omezené míře asi 1 500 prodejců po celém světě, nicméně dodavatelé těchto řešení hlásí velký nárůst zájmu v souvislosti s pandemií. V budoucnu mohou tyto nástroje omezit nutnost vystavování vzorků v kamenných prodejnách a předváděcích místnostech a zvýšit míru samoobslužnosti zákazníků při nákupu konfigurovatelných produktů.

Živý prodej (Live commerce)

Jako živý je označován prodej s využitím živého videostreamu umožňujícího lépe předvést produkty a interagovat se zákazníky v reálném čase, a podnítit je tak snáze ke koupi. Funkce živého streamování může být součástí obchodní či prodejní platformy nebo ji může nabízet on-line tržiště a sociální sítě s odkazy na objednání a odbavení (check-out) zákazníka.

„Řada podniků čelila propadu prodejů během pandemie. V Číně se firmy uchýlily právě na platformy nabízející živé streamování, jako jsou Douyin a Kuaishou. Živý prodej byl již dříve používán pro módní a kosmetické zboží, nicméně řada tradičních firem je začala užívat poté, co byl jejich off-line byznys pandemií kompletně uzemněn,“ vysvětluje Sandy Shen z Gartneru. „Mimo Čínu je živý prodej v rané fázi – existuje jen pár platforem či dodavatelských řešení, nicméně značky, které si jej zvolily jako cestu, jak interagovat se zákazníkem, zaznamenávají první úspěchy. Někteří prodejci například nabízejí nákup na míru s využitím živého chatu, v němž zákazníkům pomáhají najít ve svém obchodě ty správné výrobky, nicméně míra využívání a objemy prodejů jsou v této fázi stále velmi nízké.“

B2B konzumerizace (B2B consumerization)

Řada organizací změnila během pandemie své prodejní modely s cílem prioritizovat digitální kanály, jako jsou živý chat, videochat či sociální a mobilní appky sloužící pro interakci se zákazníky. Význam těchto „spotřebních“ prodejních a interakčních modelů v postpandemickém období dále poroste, protože se ukazuje, že jsou stejně účinné jako tradiční prodejní modely. Souvisí to i s tím, že jak mladší generace dospívají a vstupují na pracovní trh a nákupní pozice, očekávají srovnatelnou zákaznickou zkušenost, jako když nakupují soukromě v B2C sféře. Technologie umožňující intuitivní uživatelské zážitky a dostupnost kompletních funkcí pro nákup a jeho řízení kdykoliv a odkudkoliv tak budou nabývat na významu.

Podniková tržiště (Enterprise marketplace)

Podniková tržiště jsou on-line tržiště provozovaná organizacemi umožňující třetím stranám (prodejcům) přímý prodej koncovým zákazníkům. Podniková tržiště představují nejen novou sadu technologií zvyšující tvorbu přidané hodnoty z digitálního prodeje, ale také zásadní změnu obchodního modelu pro prodejní organizace, posouvající je směrem k digitálnímu byznysu. Navíc zlepšují zážitek a zkušenost kupujících i prodávajících, zvyšují efektivitu nákupních i prodejních procesů, dodavatelských řetězců i nových zdrojů příjmů. Organizace, které svá podniková tržiště již spustily před pandemií, zažily následně menší otřes než ty, které prodávaly jen vlastní produkty (produkty první strany). Gartner předpovídá, že organizace, které před rokem 2023 spustí a budou alespoň jeden rok provozovat své podnikové tržiště, díky tomu dále navýší svůj digitální obrat minimálně o 10 %.

Související příspěvky

Zprávičky

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

14. 12. 2025
Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?
Zprávičky

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

13. 12. 2025
Zprávičky

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

13. 12. 2025
Zprávičky

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

12. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

ČTK
14. 12. 2025

Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury

Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

Pavel Houser
13. 12. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností,

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

ČTK
13. 12. 2025

Čínská vláda odsoudila britské sankce uvalené na dvě čínské společnosti, které se podle Londýna

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

ČTK
12. 12. 2025

Emmanuel Macron potvrdil, že by si přál, aby Francie zavedla povinnost ověřování věku pro

Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost

Trump nařídil centralizaci regulace umělé inteligence na federální úrovni

ČTK
12. 12. 2025

Americký prezident Donald Trump nařídil v noci na dnešek centralizaci regulace umělé inteligence. To

Komerční úspěch 5G: Sítě nové generace dosáhly za tři roky stejných milníků, jako 4G za pět let

Huawei zvažuje budoucnost své nedávno dokončené továrny ve Francii

ČTK
12. 12. 2025

Čínská společnost Huawei kvůli pomalému zavádění komunikačních sítí 5G v Evropě a tvrdšímu postoji

Počet kybernetických incidentů v Česku byl v listopadu podle NÚKIB podprůměrný

ČTK
12. 12. 2025

Počet kybernetických incidentů v Česku byl v listopadu podprůměrný. Národní úřad pro kybernetickou a

Jak se GenAI etabluje v podnikových informačních systémech?

OpenAI – od neziskové laboratoře k nejhodnotnějšímu start-upu na světě

ČTK
11. 12. 2025

Před 10 lety, 11. prosince 2015, byla založena americká nezisková organizace pro výzkum umělé

Tiskové zprávy

Podvodníci zneužívají jména EPH Invest a odvolávají se na Českou národní banku

Kyberpohádky učí bezpečnému chování na internetu

OMEN Max od HP: design, výkon a OLED magie pro hráče i kreativce

Acronis EDR s oceněním uživatelské oblíbenosti od MSP poskytovatelů

NÚKIB podporuje upozornění Spojeného království na škodlivé kybernetické aktivity čínských společností I-S00N a Integrity Tech

Datová suverenita v EU: Může k ní pomoci sekundární software?

Zpráva dne

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Redakce
5. 12. 2025

Na Mikuláše ani sladkosti, už vůbec ne uhlí ani brambory, ale radši nový software,...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Adiptivní barevný model

Běžný výnos

Stopl.istace

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy podn Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.