Norská společnost Adevinta vyhrála aukci na koupi většiny inzertní divize internetové aukční síně eBay za téměř devět miliard USD (asi 209 miliard Kč). EBay si plánuje ponechat v divizi menšinový podíl. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.
Akvizice přichází v okamžiku, kdy koronavirová krize zvyšuje poptávku po internetových trzích, protože spotřebitelé kvůli omezením pohybu a dalším nařízením stále více nakupují na internetu.
Inzertní divize eBay zahrnuje značky jako Gumtree a Kijiji. Nabízí uživatelů lokální inzerci zboží a služeb, působí ve více než 1000 měst po celém světě. V prvním čtvrtletí letošního roku vykázala provozní zisk 83 milionů USD a výnosy 248 milionů USD.
Investoři Elliott Management a Starboard Value tlačili na eBay, aby prodala inzertní divizi a divizi prodeje vstupenek již od loňského ledna. Tvrdí, že prodej by mohl pomoci zdvojnásobit hodnotu firmy. Vstupenkovou divizi StubHub firma prodala loni, inzertní divize tak zůstala poslední aktivitou mimo hlavní oblast podnikání eBay.
Již minulý týden agentura Reuters napsala, že eBay obdržela nabídky na divizi od internetového obchodu Prosus, soukromého investičního konsorcia a firmy Adevinta. EBay na žádost agentury Reuters o komentář nereagovala, mluvčí firmy Adevinta se ke zprávě odmítl vyjádřit.
Dohoda by mohla až zdvojnásobit velikost firmy Adevinta, jejíž tržní kapitalizace v pátek činila 79 miliard norských korun (198,8 miliardy Kč). Dnes bylo obchodování s akciemi firmy na burze v Oslu pozastaveno v očekávání oznámení.
Adevinta vlastní značky jako Leboncoin, největší inzertní internetové stránky ve Francii, či brazilskou OLX a desítky dalších značek v Evropě, Americe a severní Africe. V roce 2019 se oddělila od skandinávské mediální firma Schibsted a s jejími akciemi se začalo obchodovat na burze.
Analytici Deutsche Bank ve své zprávě upozornili, že aktivity obou firem se na některých geografických trzích výrazně překrývají, mimo jiné v Německu, Itálii a Británii. Domnívají se ale, že akvizice by mohla být atraktivní pro firmu Adevinta, protože posílí její pozici na panevropském trhu s internetovou inzercí.