Podle předních výrobců notebooků a PC byla v ČR v první polovině roku vyšší poptávka po přenosných počítačích, kterou v druhé polovině roku může v některých segmentech vystřídat ochlazení zájmu ze strany firem.
PC trh v první polovině roku
Leden a únor se podle Pavla Janicha ze společnosti Lenovo v meziročním srovnání nesly v lehce optimistickém duchu, od vypuknutí koronavirové krize pak nastalo doslova nákupní šílenství pro home office a home school a prodeje notebooků v meziročním srovnání byly o 50 až 100 % vyšší v jednotlivých sledovaných týdnech.
Nutnost práce z domova, kterou přinesla koronavirová krize, podle Eriky Lindauerové ze společnosti HP přirozeně zvýšila odbyt hlavně od firemních zákazníků: „Nejvýraznější nárůst byl u řešeních pro domácí kanceláře a u pracovních pozic, které byly dosud vázané na stolní počítače. To znamená vyšší poptávku zejména po noteboocích.“
Podle Samyho Khalega ze společnosti Fujitsu se poptávka jako taková tolik nezměnila, ale v době „stěhování na home office“ byla podstatně zvýšená poptávka po levnějších noteboocích: „Firmy stěhovaly stovky zaměstnanců z kanceláří do domácností a nejjednodušším způsobem je samozřejmě sáhnout po levnějším notebooku.“
„V první polovině tohoto roku vidíme enormní nárůst zájmu o mobilní zařízení, což je s ohledem na současnou situaci pochopitelné. Poptávka po noteboocích v našem posledním fiskálním čtvrtletí byla dokonce rekordní,“ prohlašuje Petr Zajíček ze společnosti Dell Technologies.
Také v Aceru pozorovali nárůst zájmu, a to v rozsahu 20-40 %. „Zejména o mobilní výpočetní techniku, případně o vybavení pro domácí kanceláře, monitory s velkou úhlopříčkou, dokovací stanice a headsety,“ říká Lubomír Perutka ze společnosti Acer.
Očekávaný vývoj v druhé polovině roku
V Aceru podle Lubomíra Perutky do konce roku počítají s mírným ochlazením aktuálního zvýšeného zájmu: „Nicméně covid krize ukázala, jak je výpočetní technika v kritických okamžicích důležitá pro chod firem i domácností, a tak i přes zpomalení ekonomiky nepředpokládáme pokles trhu počítačů.“
Přesun nákupu vpřed v čase z podzimu do netypických měsíců března až května může přinést jisté ochlazení trhu počínaje červnem. „Mohlo by se týkat zejména běžných 15,6“ notebooků základní a střední třídy. Očekáváme též návrat poptávky po noteboocích tenčích, stylovějších a výkonnějších, což bude podpořeno uvedením nových, nebojím se říci převratných generací procesorů, nejprve nyní v červnu AMD Ryzen a později pak Intel Core i,“ uvádí Pavel Janich. Obrovská popularita herních notebooků s velmi vysokým meziročním růstem by se pak podle jeho slov měla udržet po celý rok. Největší výzvou prý bude pro kamenné prodejny získat zpět své zákazníky, kteří se po dobu karantény byli nuceni přeorientovat na online nákupy, a zároveň vybudovat nebo posílit své online prodejní řešení.
Podle vyjádření Petra Zajíčka se dá očekávat ochlazení poptávky, už vzhledem k předchozímu prudkému výkyvu. „Signály od našich partnerů a zákazníků naznačují, že bude docházet k odkládání nebo zpomalování projektů a návrat do původních kolejí se dá předpokládat, až trh vstřebá zásah krizových opatření,“ popisuje Petr Zajíček. To podle něj může být v různých odvětvích a u různých typů zákazníků odlišné. Ti se totiž nyní potřebují rozhlédnout a zjistit, jaká je pro ně vlastně současná situace a tomu přizpůsobí i své nákupní chování.
Podle Eriky Lindauerové bude vývoj trhu hodně záležet na tom, jak se bude vyvíjet situace a opatření v důsledku koronavirové pandemie: „Lze však předpokládat, že do budoucna budou firmy více využívat práci na dálku a s tím související technické vybavení.“
Velká výběrová řízení a tendry běží podle Samyho Khalega stále stejně, firmy i stát mají dané harmonogramy a ty se snaží dodržet, maximálně kvůli aktuální situaci dochází na posun termínu: „U středních a menších firem je to otázkou, do jaké míry zanechá celosvětová pandemie na tom daném podniku finanční následky. Samozřejmě když několik měsíců vyděláváte jako firma podstatně méně či v nejhorším případě vůbec, první, co nastane jsou úsporná opatření, dokud se zpět nenaplní rezerva a dostanete se do starých kolejí.“ Takže v tomto segmentu očekává Samy Khaleg sníženou poptávku po IT, protože „ten starý počítač ještě chvíli vydrží“.
Jak se proměňuje chování zákazníků
Jednoznačnou revolucí byla podle karanténa a využívání home office se všemi důsledky. „Úplný návrat zpět před vypuknutí krize nepředpokládáme, posun od desktop PC k notebookům bude zřejmě již trvalý. S možnou druhou vlnou koronavirové karantény na podzim pak budou k tomuto kroku přinuceny i některé firmy, které se touto cestou zatím nevydaly,“ říká Pavel Janich. Ideálně podle něj tuto obnovu hardwaru mohou vhodně spojit s přechodem od Windows 7 na Windows 10, pokud tak ještě neučinily.
„Vše se odvíjí především od toho, že vzrostla potřeba práce na dálku, která je v první řadě o mobilitě, což zahrnuje primárně notebooky a jejich příslušenství,“ říká Erika Lindauerová. Kromě mobility je však podle ní důležité i zabezpečení dat, které může být při home office omezeno. Kybernetická bezpečnost je totiž prý momentálně pro všechny nutnou prioritou.
Některé firmy podle Samyho Khalega nahrazují standardní kancelářské počítače notebooky právě kvůli zvýšené flexibilitě jejich zaměstnanců, některé svým zaměstnancům pořizují MiniPC do domácností, aby mohli dělat i z domu i klasicky v práci: „Těch scénářů řešení je několik a každá společnost si jej přizpůsobuje tak, aby to bylo co nejméně finančně náročné a zároveň maximálně účelné.“
„Žádný zvlášť silný nový trend zde nevidím až na to, že firmy nyní kromě samotných počítačů nakupují pro své pracovníky také bezpečnostní technologie a více se soustředí na vzdálenou správu,“ říká Petr Zajíček. Mají prý tak snahu vytvářet komplexní ekosystém pro remote working, pro který je právě bezpečnost a vzdálená správa zásadní.
V Aceru vidí jednoznačný příklon k vyšší hodnotě. „Firmy nakupují vybavené notebooky, s kovovým šasi, kvalitními IPS displeji s vysokým rozlišením, dokovatelností, podsvícenými klávesnicemi a vysokým výkonem nových generací klíčových komponent,“ všímá si Lubomír Perutka. Důležitá je pro ně prý rovněž kvalita produktu a servisní zázemí.