S výpadky dodávek se podle Shoptetu potýkají dvě pětiny tuzemských e-shopů bez ohledu na to, zda odebírají zboží z Asie nebo z jiných částí světa.
Výpadky v zásobování kvůli šířícímu se novému typu koronaviru by mohly české obchodníky plošně postihnout možná už v letošním druhém čtvrtletí. Velké firmy objednávají zboží s předstihem a v uplynulých měsících zvyšovaly skladové zásoby, aby se na toto období pojistily. Podle společnosti Shoptet ale problém s dodávkami už nyní přesto zaznamenalo 40 procent českých internetových obchodů. Nejvíce jsou postiženy e-shopy prodávající zboží přímo z Číny, uvedl dnes Shoptet v tiskové zprávě.
„Již od prosince se znepokojením pečlivě sledujeme situaci ohledně šíření nového typu koronaviru. V tomto kontextu jsme významně navýšili skladové zásoby tak, abychom byli schopni přečkat případné výpadky v zásobování, ke kterému zcela jistě dojde v průběhu druhého až třetího kvartálu,“ uvedl obchodní ředitel e-shopu Alza.cz Petr Bena. Dodání zboží z Číny nyní podle něj trvá zhruba tři měsíce.
Dodavatelé mají podle mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavly Hobíkové stále skladové zásoby. „Objednávky děláme a zboží nakupujeme s dostatečným předstihem tak, abychom předcházeli případným výpadkům v sortimentu,“ uvedla. Další vývoj nechce předjímat, ale problémy se dají podle ní očekávat v horizontu týdnů až měsíců.
S výpadky dodávek se podle Shoptetu potýkají dvě pětiny tuzemských e-shopů bez ohledu na to, zda odebírají zboží z Asie nebo z jiných částí světa. „E-shopů, které prodávají zboží přímo z Číny, je přibližně čtvrtina z celkového počtu. Potíže se zásobováním se u těchto obchodů projevuje u sedmdesáti procent z nich,“ doplnil výkonný ředitel Shoptetu Miroslav Uďan. Nejvíce jsou podle něj zasaženy obchody s módou. Některé z nich zaznamenaly až 30procentní propad obratu, uvedl.
Problémy však nepotvrdil módní e-shop Zoot. „Aktuální kolekce na letošní jaro a léto jsou již vyrobené a jen se postupně zaváží. Zavírání výroby, pokud by se nějak protáhlo, by se v módě projevilo zhruba za půl roku,“ řekl mediální zástupce firmy Tomáš Holý.
Nedostatek sortimentu nezaznamenal ani vyhledávač módy Glami, na kterém je možné najít přes dva miliony produktů od téměř 22.000 značek. „Víme, že našim partnerům chodí zboží tak, jak má a žádné artikly nemizí,“ uvedla za Glami Kristýna Rakovská.
V obuvnickém řetězci Humanic CZ není aktuální sezona ohrožena. „Výpadky zboží z Číny nás v budoucnu pravděpodobně postihnou, stejně jako další obuvnické firmy. V tuto chvíli probíhají jednání s obchodními partnery,“ řekla marketingová manažerka společnosti Eliška Křížová.
Šíření koronaviru zatím neovlivnilo podnikání německého módního e-shopu Zalando, který od roku 2018 působí také na českém trhu. Společnost je podle svého oficiálního vyjádření stabilní díky vlastní logistické síti, zákazníkům na 17 evropských trzích, mnoha různorodým mezinárodním nákupním zdrojům a velké síti partnerů, kteří plní objednávky z vlastních skladů.