Air France již poskytuje možnost odesílání SMS z palub svých letadel na mezinárodních linkách. První takový let se uskutečnil minulé pondělí na trase Paříž – Varšava. Francouzská společnost se zpřístupněním této služby stala vůbec prvními aerolinkami, která umožní cestujícím komunikaci se světem. Prozatím budeme moci odesílat a přijímat SMS, emaily a multimediální zprávy prostřednictvím služby Mobile OnAir z paluby Airbusu A318. Do budoucna společnost slibuje rozšíření na ostatní letadla flotily, a dokonce i hodlá zpřístupnit volání z 10 000 metrů nad zemí.
Projekt zatím běží ve zkušební šestiměsíční verzi, během které se cestující budou moci vyjádřit, a Air France zhodnotí jeho úspěšnost. Na palubě každého Airbusu A318 se 123 místy k sezení bude k dispozici formulář s 20 otázkami.
„Zkoušíme všechny možnosti inovace technologií, abychom je mohli zpřístupnit našim cestujícím, přičemž pamatujeme na udržení pohodlí na palubách letadel Air France,“ sdělil marketingový ředitel společnosti Patrick Roux.
Až doposud bylo jakékoliv užívání mobilního telefonu na palubách letadel všech aerolinií zakázáno. Systém Mobile OnAir, certifikovaný EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví), nenarušuje navigační přístroje letadla. Jeho použití je dovoleno po zhasnutí upozornění („Vypněte si prosím telefon“) a používá se v letových hladinách vyšších než 3 000 metrů. Jediná překážka, která může nastat, je, že váš operátor nemá platnou smlouvu pro použití systému OnAir. Ve Francii službu zatím podporuje Orange, Bouygues Telecom a SFR.
Možnost používáni mobilních telefonů z letadla zatím poskytuje pouze společnost Air France. Nicméně možnost zařídit tuto službu pro své zákazníky mají všechny společnosti, které vlastní letadla koncernu Airbus. Proto můžeme zavedení systémů OnAir (pokud se uplatní) čekat již v brzké době u více leteckých přepravců. České aerolinie se zatím k možnosti volání nevyjádřily.
Proč je telefonování z paluby letadla nebezpečné? Zapnutý mobilní telefon přijímá a vysílá rádiové vlny. Ty mohou nejen zmást navigační přístroje letadla, ale také poškodit elektronický systém na palubě. Jsou známy případy, kdy neukázněný cestující volal z paluby letadla a tím poškodil elektronický systém a zapnul signalizaci požáru nebo vyřadil z provozu některé velmi důležité palubní systémy.