Že by již odepisovaná kategorie produktů zažila renesanci? Aktuální data z Worldwide Quarterly Tablet Tracker od IDC ukazují, že ve 3. čtvrtletí trh s tablety meziročně vzrostl, a to o 1,9 %, což odpovídá 36,9 milionu prodaných kusů. Více prodal Apple, Lenovo i Amazon, méně Samsung a Huawei.
Výsledky (předběžné) ukazuje následující tabulka.
Prodeje tabletů ve 3. čtvrtletí 2019
Firma | 3Q19 prodeje | 3Q19 podíl na trhu | 3Q18 prodeje | 3Q18 podíl na trhu | Meziroční růst |
1. Apple | 11.8 | 31.4% | 9.7 | 26.3% | 21.8% |
2. Amazon.com | 5.5 | 14.5% | 4.4 | 11.8% | 25.6% |
3. Samsung | 4.6 | 12.3% | 5.4 | 14.6% | -13.9% |
4. Huawei | 3.6 | 9.5% | 3.7 | 10.2% | -4.4% |
5. Lenovo | 2.5 | 6.7% | 2.3 | 6.3% | 7.6% |
Ostatní | 9.6 | 25.5% | 11.4 | 30.9% | -15.8% |
Celkem | 37.6 | 100.0% | 36.9 | 100.0% | 1.9% |
Zdroj: IDC; prodeje v milionech kusů
Apple jako jediný dokáže stabilně zvyšovat svůj podíl na nynějších více než 30 %, když v tomto kvartále mu pomohlo uvedení nové verze iPadu. Všechny modely vyjma iPad Mini nyní nabízejí odnímatelnou klávesnici, takže tablet by mohl více konkurovat i klasickým notebookům.
V případě Amazonu jsou výsledky také dány prodeji nového zařízení (Fire 7), navíc v kombinaci se speciální prodejní akcí (Prime Day Sale). Amazon vykazuje v prodeji obrovské mezikvartální výkyvy – a to je jeden z důvodů, proč lze pochybovat o tom, že na trhu tabletů jde o něco víc než o dočasnou výchylku směrem nahoru. Samsung spadl na třetí místo, prodeje mu klesají stabilně, a to jakkoliv se pokouší uchytit i v dražších modelech. Huawei klesá podíl prostě v důsledku celé kauzy a hlavním odbytištěm je i pro její tablety Čína. Lenovo trochu vyrostlo, i zde však dominují prodeje mimo Severní Ameriku.
Pro zhodnocení trhu jako celku a trendů, které můžeme očekávat, se ovšem stojí za to podívat i data IDC za předcházející kvartál (zde jde o již o výsledky konečné), i když tentokrát pouze pro oblast Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA). Zde i přes výchylku Amazonu směrem vzhůru trh klesl o skoro 12 %.
Prodeje tabletů ve 2. čtvrtletí 2019, EMEA
Firma | 3Q19 prodeje | 3Q19 podíl na trhu | 3Q18 prodeje | 3Q18 podíl na trhu | Meziroční růst |
Apple | 2,408 | 25,1 % | 2,374 | 21,9 | 1,5 |
Samsung | 1,995 | 20.8% | 2,304 | 21.2% | -13.4% |
Huawei | 1,141 | 11.9% | 1,420 | 13.1% | -19.6% |
Lenovo | 831 | 8.7% | 957 | 8.8% | -13.2% |
Amazon.com | 435 | 4.5% | 283 | 2.6% | 53.7% |
Ostatní | 2,778 | 29.0% | 3,515 | 32.4% | -21.0% |
Celkem | 9,588 | 100% | 10,854 | 100% | -11.7% |
Zdroj: IDC; prodeje v milionech kusů
Celkově nelze proto očekávat, že by se trh tabletů zotavoval. Při poklesu Huawei a výkyvům Amazonu platí, především to, že Apple získává podíl na úkor Samsungu, v dalších kvartálech zle ale očekávat spíše meziroční poklesy. Např. IDC pro celý rok 2019 očekává v oblasti EMEA pokles o 9,9 % (stále nikoliv podle tržeb, ale počtu prodaných jednotek). Je možné, že v roce 2020 přijde další vlna adopce tabletů do podnikového prostředí, především co se týče zařízení s odnímatelnou klávesnicí, jde však tak trochu o sázku do loterie. Navíc není vůbec jisté, že by nasazování v podnicích dokázalo vyrovnat či překonat vývoj prodejů koncovým uživatelům.
Co se týče očekávaného vývoje operačních systémů pro tablety, IDC očekává, že současné podíly Android vs. iOS (aktuálně cca 70/24 %) víceméně vydrží. Andoid bude mírně klesat na úkor Windows (ovšem opravdu mírně, jejich podíl u tabletů vzroste odhadem z 7 % letos na 9 % v roce 2023), Linux i ChromeOS se jako operační systém pro tablety do roku 2023 uplatní jen v zanedbatelné míře.
Nuž, môj tablet je tiež vedený ako tablet s widlami, pričom M$ nebol spustený ani raz a okamžite bol preinštalovaný Linuxom.