Uplynuly již dva roky od doby, kdy se objevily první zprávy o takzvaném „stodolarovém“ notebooku. Ten měl být v rámci projektu OLPC (One Laptop Per Child) určen dětem z rozvojových zemí a vzbudil poměrně velký mediální zájem. Ze 100 dolarů se však později stala částka takřka dvojnásobná a s projektem to celkově nevypadalo příliš dobře. Nyní se však podařilo překonat počáteční problémy a s první velkou objednávkou 100 000 kusů notebooků od uruguayské vlády byla započata masová výroba. Teď má navíc díky akci Give1Get1 každý šanci pomoci.
V roce 2002 vzbudil Nicholas Negroponte, zakladatel projektu OLPC, v médiích rozruch. Záměr vyvinout notebook s výrobními náklady pouhých 100 dolarů, který by byl určený pro vzdělávání dětí v chudých zemích, opravdu znělo jako zajímavý nápad. Myšlenka to sice byla pěkná, ovšem ukázalo se, že skutečné výrobní náklady budou muset být vyšší. Nakonec se vyšplhaly na 188 dolarů, což příliš pozitivních emocí samozřejmě nepřineslo. Přestože to nebyl poslední problém, se kterým se museli tvůrci projektu potýkat, světlo světa i tak spatřil finální model.
Ten dostal název XO a do povědomí všech se zapsal především výrazným barevným provedením – kombinací zelené a bílé. Zvláštností je však mnohem víc – žádné pohyblivé části (místo pevného disku 1024 MB flash paměti), základní deska ve víku displeje nebo samotný displej, který je díky speciální technologii od Chi Mei Optoelectronics čitelný i na přímém slunci. Odnímatelná klika na výrobu elektrické energie byla z konceptu vypuštěna. Vzhledem k důrazu na co nejnižší cenu pracuje notebook na Linuxu.
Podobný počítač nesoucí název InkMedia se objevil i v Kanadě. Ten není primárně určen pro rozvojové země, ale pro děti do škol všeobecně. Jeho tvůrci vsadili naopak na vyšší výkon i za cenu vyšších výrobních nákladů. Projekt se ale nesetkal se zdaleka tak velkou mediální podporou a zájmem jako OLPC, a ten tak nejspíše dostane ve většině zemí přednost.
Hra Sim City pomůže Africe
Nápad OLPC podpořilo i několik známých nadnárodních firem, v čele s herním vydavatelstvím Electronic Arts. To poskytlo licenci na legendární budovatelskou hru Sim City, kterou tak každé dítě nalezne předinstalovanou na svém počítači. Také operátor T-Mobile přišel se zajímavou nabídkou, jak zvednout prodeje notebooku – ke každému zakoupenému kusu dostanete návod k aktivaci ročního Wi-Fi připojení na Internet zdarma. Děti v Africe tuhle možnost asi těžko využijí, zato pro ty na amerických školách není taková výhoda k zahození.
Ozvala se však i kritika – někteří odpůrci tvrdí, že chudé země potřebují mnohem víc podporu zdravotnictví nebo základních životních potřeb a technologie jsou až na druhém místě. S tím však autoři OLPC nesouhlasí a navíc podotýkají, že nejde ani tak o technologii, jako spíš o vzdělání, bez kterého se rozvojové země nikdy na vlastní nohy nepostaví.
Negativně se projevilo také chování řady zemí, pro které je notebook určen. Ačkoliv totiž prvotní zájem projevilo mnoho z nich, například Argentina, Brazílie, Libye, Nigérie, a další, nikdo z nich objednávku nakonec doopravdy neuskutečnil. Jako vážný zájemce se zpočátku jevila i Indie, avšak vládním zástupcům se už zpočátku jevila příliš vysoká i cena 100 dolarů, po navýšení této částky tak Indie od jednání odstoupila.
První zájemci: 400 tisíc notebooků
Od slov k činům přešla zatím jen Uruguay, která již objednala 100 tisíc notebooků pro děti ve věku 6 – 12let. Navíc plánuje další objednávku – vyjádřila totiž záměr do roku 2009 nakoupit celkem 300 000 ks tohoto počítače. Zároveň se objevily i zprávy o tom, že oficiální smlouvu o dodávce 20 000 ks už podepsalo i Mongolsko. K další se v brzké době podle prohlášení prezidenta chystá i Peru.
Výrobu modelu XO dostala na starost tchaj-wanská společnost Quanta Computers, která se chlubí postem světově největšího výrobce notebooků. Od prvního listopadového úterý se konečně naplno rozjely její výrobní linky v továrně čínského města Changshu. Ačkoliv zahájení výroby se plánovalo až při dosažení 3 milionů objednaných kusů notebooku, tato myšlenka se ukázala být značně nereálná, a tak byla masová produkce zahájena již nyní – v souvislosti se zmiňovanou zakázkou pro Uruguay.
Od 12. listopadu navíc zavedli lidé kolem OLPC zajímavou akci s názvem Give1Get1. Její oficiální stránka je laptopsgiving.org. Akce bude mít dvoutýdenní trvání a její podstata je velmi dobře zřejmá již ze samého názvu. Za 399 dolarů nakoupíte dva notebooky – jeden pro vaše dítě, druhý bude zaslán dítěti například v Africe. Nejenže se tak jedná o zajímavé řešení, jak komukoliv umožnit pomoci s projektem, ale zároveň je to skvělý způsob, jak ho ještě více zpopularizovat.
Související články:
Šest milionů levných počítačů pro rozvojové země
Pracuje se na notebooku za dva tisíce korun
Levné laptopy pro děti z chudých zemí