Datové centrum Coolhousing oslavilo v roce 2019 16 let své existence na trhu. V čem se za těch šestnáct let trh změnil u rackhousingových služeb a v čem je Coolhousing unikátní? Na to a na mnoho dalšího jsme se zeptali jeho obchodního zástupce Jiřího Dvořáka.
Coolhousing je na IT trhu již šestnáct let, na co se zaměřujete a co se za tu dobu změnilo?
Datacentrum Coohousing je poskytovatelem profesionálních hostingových a datových služeb. Máme zákazníky, kterým poskytujeme čistě datové služby, hlavní část však tvoří služby spojené především s fyzickým hardwarem, pro který provozujeme vlastní telehouse se třemi klimatizovanými serverovnami, a to včetně napájení se zálohováním a geograficky redundantní konektivitou. Tím, že máme status telehouse, dá se říci, že nás téměř nic v rámci technických možností pro klienty neomezuje.
Za dobu naší existence prošel IT sektor dynamickou změnou, kterou vidíme i v našem datovém centru. Krásným případem jsou naši zahraniční i tuzemští klienti. Před 16 lety si k nám a obecně do České republiky, zahraniční zákazníci umisťovali jen jeden či dva servery, aby obsloužili region Čech a Slovenska. Tito zákazníci u nás za těch pár let vyrostli a v současné době mají u nás už celé serverové farmy a provozují od nás své centrály. Samo o sobě je to dáno zejména vzrůstající kvalitou konektivity v České republice a zvyšující se konkurencí v této oblasti. Kromě toho je u nás v Coolhousingu kladen stále větší důraz na kvalitu služeb ať již v souvislosti s garantovanou úrovní služeb, pokročilejšími požadavky na dodané řešení a vyšší kapacitou konektivity, tak ohledně bezpečnosti ve formě ochrany Anti-DDoS, nebo bezpečnosti v datovém centru samotném.
Individuální řešení IT projektů
Zmínil jste, pokročilejší požadavky ze strany klientů, jaké projekty jste v posledních letech řešili a uskutečnili?
Pokročilejší, nebo chceme-li náročnější požadavky se nevyskytují jen u velkých projektů. Faktem je, že požadavky tohoto typu se vyskytují více v souvislosti se službami rackhousingu či dedikovanými servery. A proto zde hned máme jednu výjimku. Shodou okolností jsem jedním s naším zákazníkem na virtualizaci nedávno řešil přidání ISO image Veeamu mezi dostupné distribuce LiveCD, aby si v případě havárie mohl i třeba jen částečně obnovit svůj virtuální dedikovaný server. Podařilo se, a zákazník je nyní velmi spokojený. Ale to hlavní pro nás vždy bylo, je a bude, provoz fyzických zařízení ve vlastním telehouse s vlastní technickou podporou. Jinými slovy, ve svém můžeme uzpůsobit prostor a služby potřebám zákazníka a nemusíme se přitom moc ohlížet.
Speciální službou, kterou in-house hned tak někde nenajdete, mohou být služby TV services a datové okruhy, které u nás už využívá několik zákazníků. Když to zjednoduším a shrnu, služby TV jsou založeny na tom, že klientovy technologie přímo napojíme na televizní a satelitní přijímač. Díky tomu může s audiovizuálním obsahem efektivně pracovat. No, a poté zde jsou zde ony zmíněné okruhy – prakticky mohu říci, že od nás z datacentra jsme schopni se spojit s libovolným datacentrem v České republice a na Slovensku. Někdy využijeme okruh L2, někdy vlnový multiplex (CWDM/DWDM) a jindy třeba zase DarkFibre. Záleží na tom, co klient potřebuje a my mu najdeme řešení ať už in-house, nebo jej zajistíme od našich partnerů s minimem starostí.
V čem si myslíte, že je Coolhousing oproti jiným datovým centrum unikátní? Zmínil jste telehouse a individuální přístup. Co dál?
Tohle je taková zvláštní otázka, velice podobná otázce, kterou s oblibou pokládají někteří zákazníci – a proč bych si měl vybrat ke spolupráci právě vás? Shodou okolností se nedávno kolega setkal s novým zákazníkem a přišlo i na téma zkušenosti s datovými centry. Zákazník nás oslovil na základě reference a nepřímé zkušenosti po zkušenosti z předchozího nejmenovaného datacentra, kde byly jeho požadavky vyřizovány pozdě a navrhovaná řešení byla bez hlavy a paty. Bez obalu nám sdělil, že si je vědom, že naše reakční doby na vyřízení nejsou nejrychlejší na trhu, ale že navrhovaná řešení a jejich následná provedení jsou na vysoké úrovni. Že námi dodávaná řešení jsou podle jeho informací od třetích stran funkční, kompletní a mnohdy obsahují i něco navíc z čehož je patrné, že ten, kdo na projektu pracoval, poslouchal zadání a přemýšlel i nad rámec zadání. A já se s touto referencí plně ztotožňuji.
Svým zákazníkům nasloucháme a řešení s nimi detailně diskutujeme. Obchodní zástupci z Coolhousingu problematice hostingu musí rozumět, nejsou to jen obyčejní prodavači, kteří dneska prodávají hosting a zítra budou podávat přes pult Coca-Colu. Díky tomu k nám má zákazník důvěru a svoji zkušenost předává dál. Schopnost dodávat komplexní řešení, které předčí očekávání zákazníka je něco, na čem si zakládáme. Neříkám, že jsme stoprocentní, ale chceme, aby se potenciální klient stal spokojeným zákazníkem na mnoho let. Všímám si, že nás odborná veřejnost vnímá jako profesionály a partnery i pro komplikovaná zadání. A to je pro mne jako pro specialistu hostingu velmi důležité a cenné.
Hodně zmiňujete dedikované servery, co to je a co můžete v této službě nabídnout?
Služba dedikovaných serverů je založená na serverhostingu, hlavním přínosem je však pronájem hardwaru, který klientovi v této podobě nenabourá cash-flow a dovolí mu lepší plánování finančních prostředků. Jednoduše nás osloví, řekne si, jakou sestavu potřebuje a co od ní očekává, my mu ji připravíme tak, aby fungovala a plnila vše požadované. Velice často se třeba setkáváme s požadavkem na kompatibilitu s virtualizační platformou VMware, to je pro nás denním chlebem a zákazník nemusí ztrácet čas s hledáním a ověřováním kompatibility. Námi připravený hardware, který vyhovuje jeho projektu, mu pronajmeme na dobu, jakou bude potřebovat; na tři měsíce, na rok, dva, deset… Po celou tuto dobu mu zajišťujeme bezplatný servis. Když zákazníkovi odejde disk, vyměníme mu jej, to samé týká i pamětí RAM apod. Podpora ze strany Coolhousingu je okamžitá, každý problém řešíme okamžitě.
Co Coolhousing plánuje z dlouhodobého hlediska, řekněme přesahující pět až deset let?
Tak daleko nedohlédnu, ale pracujeme na sobě a neustále investujeme. Kromě rozšíření naší nejmodernější serverovny S3 o nová racková stání a nového parkoviště pro klienty, jsme letošní léto přidali nový elektrický přívod z druhé trafostanice – ano, v tuto chvíli máme přívody napájení ze dvou různých trafostanic, a to nejdůležitější nakonec – na začátku září jsme nasadili dva nové hraniční routery Juniper vyšší řady. Klienti se tak mohou těšit na postupné vylepšení stávajících služeb a spuštění nových služeb jako je vyhrazená konektivita až 10 Gb/s.
Na koho se má případný zájemce o služby Coolhousingu obrátit?
Rozhodně na nás, na celý obchodní tým, který najde jednak na www.coolhousing.net, nebo může napsat na info@coolhousing.net, na telefonu +420 220 000 900. Díky propracovanému ticketovacímu systému se požadavek dostane do mých rukou či kolegů z obchodního oddělení.