Společnost Kyocera nedávno oslavila šedesát let působení na světovém trhu. Z původní malé firmy s 28 zaměstnanci a primárním zaměřením na oblast keramiky, se stala globálním hráčem působícím v několika různých oborech a zaměstnávajícím přes 70 000 lidí. S pomocí více než 200 druhů ušlechtilých high-tech keramických materiálů se Kyocera stala inovátorem v mnoha průmyslových odvětvích, její komponenty jsou využity například i v superpočítačích Mezinárodní vesmírné stanice či v rámci projektů NASA. V České republice, kde firma nedávno otevřela svou pobočku, jsou pod touto značkou známé zejména tiskárny, multifunkce a další řešení pro práci s dokumenty. Na plány a strategie společnosti Kyocera Document Solutions Czech jsme se zeptali jejího generálního ředitele, pana Jiřího Hubeného.
Proč má Kyocera po čtvrtstoletí trvajícím partnerství v ČR vlastní pobočku?
Kyocera byla na českém trhu již dříve zastoupena svým partnerem, společností Janus. Po více než 26 letech tohoto úspěšného partnerství se společnost Kyocera rozhodla naplnit svou dlouhodobou strategii a rozšířit svou obchodní činnost ve střední a východní Evropě. Z toho důvodu došlo k akvizici firmy Janus a vzniku společnosti Kyocera Document Solutions Czech. Díky přímé přítomnosti této globálně úspěšné značky na českém a slovenském trhu, nyní můžeme poskytovat jak nové produkty, tak i služby a péči o zákazníky rychleji a v té nejvyšší kvalitě. Akvizice také přináší nové příležitosti k rozšíření podnikání v oblasti Enterprise Content Managementu.
Jaké je postavení Kyocery na českém trhu?
V jednotlivých tržních oblastech prodeje tiskových zařízení se Kyocera pohybuje na 3.- 5. místě. Takže příležitosti k růstu máme ve všech segmentech. Dokážeme obsloužit klienty malé i doslova obří. Naším největším zákazníkem na českém trhu je Česká správa sociálního zabezpečení s téměř 5 tisíci zařízeními ve stovkách lokalit. Myslím, že o schopnostech našeho týmu nejlépe vypovídá skutečnost, že se nám všechna zařízení podařilo úspěšně instalovat během pouhých 5 týdnů.
Kdo patří mezi vaše hlavní konkurenty a v čem se odlišujete?
V oblasti A3 zařízení patří mezi naše konkurenty nejčastěji Konica Minolta, Ricoh a HP, u menších A4 zařízení to jsou výrobci HP/Samsung, Brother a Canon. Od konkurence se výrazně lišíme naším dlouhodobým zaměřením na ekologii. Environmentální systém řízení naši firmu definuje, řídí její úspěch a umožňuje jí fungovat v souladu s přírodou. Cílem je chránit životní prostředí v každodenním provozu.
Kolik zaměstnanců máte a jaký tvoří firma obrat?
V České republice máme 50 zaměstnanců a na Slovensku 11 při celkovém obratu 415 milionů korun.
Na jaké produkty se v ČR hodláte zaměřit?
Zaměřit se chceme na kompletní portfolio kancelářských řešení – od hardware po software. Díky nové organizační struktuře a užší integraci s centrálou společnosti mají čeští zákazníci rychlejší přístup k novým technologiím a inovacím, a to včetně optimalizace pracovních postupů, která je přizpůsobena na míru jejich podnikání. Technologický vývoj tiskových zařízení Kyocera probíhá kontinuálně a s uvedením každého nového produktu se na trh dostává zařízení obohacené o nějakou technologickou novinku či funkci. A právě z toho nyní mohou čeští zákazníci prakticky okamžitě profitovat.
Vedle hardwarových řešení nabízíme i software dotýkající se oblasti vytěžování dokumentů, jejich zpracování a dalšího managementu až po oběh dokumentů v definovaných procesech. Pokročilá řešení pro řízení tisku a dokumentů jsou dnes velmi žádaná, zejména proto, že bezprostředně souvisejí s bezpečností a ochranou dat. Mám proto radost, že v této oblasti můžeme naše zákazníky plně podpořit.
Jaké služby zákazníkům poskytujete?
V oblasti služeb přistupujeme ke každému zákazníkovi individuálně, řešíme konkrétní požadavky zákazníka na zabezpečení tiskových služeb v jeho organizaci, a to od dodání hardwaru, přes softwarové tiskové řešení, dodávky spotřebního materiálu, zabezpečení servisních prací, až po dodání softwaru pro oběh dokumentů v organizaci a napojení na stávající systémy zákazníka. Portfolio poskytovaných služeb je široké.
Velké téma napříč trhem je teď bezpečnost, jak Kyocera řeší bezpečnostní rizika?
Na neustálé zvyšování bezpečnosti tisku je v Kyoceře kladen velký důraz. Například všechny nové modely Kyocera řady TASKalfa jsou již standardně vybaveny šifrovacím softwarem (Data Security Kit), integrovaným čipem Trusted Platform Module, Run Time Integrity Check (RTIC – kontrolou běhu integrity systému) a Secure Boot. Veškerá komunikace probíhá přes zabezpečené protokoly a může být šifrována (End to End). Zabezpečení se věnujeme i na úrovni našich softwarových řešení.
Kde se vyrábějí produkty pro český trh?
Všechny produkty Kyocera Document Solutions včetně spotřebního materiálu jsou vyráběny ve vlastních závodech v Japonsku, Číně, Hongkongu a Vietnamu.
Zmiňoval jste vaše výrazné zaměření na ochranu životního prostředí, v čem konkrétně se projevuje?
Všechna naše zařízení a řešení se tvoří s ohledem na ekologii, respektive na snížení dopadu na životní prostředí a snížení spotřeby energie. Příkladem může být náš energeticky úsporný toner, který funguje při teplotách o 30° C nižších než běžné produkty, a spotřebuje tak méně energie.
Dalším vhodným příkladem je i technologie tiskáren ECOSYS, která snižuje tvorbu odpadu a představuje jeden z prvních systémů bez tzv. cartridge pro laserové tiskárny pomáhající šetřit životní prostředí. Tato technologie redukuje počet komponent v tonerovém systému o více než 85 %, což snižuje výrobní a recyklační dopad zařízení. Po rozebrání tonerových kazet na jednotlivé komponenty se polymery v kazetě toneru oddělí a pak granulují a připraví k opětovnému použití jako „recyklát“, který může být přidán do zcela nových materiálů pro výrobu různých produktů.
Velkým přínosem jsou pak i vnitřní komponenty našich zařízení, které vynikají extrémně dlouhou životností – dle modelu tiskového zařízení k jejich první výměně dojde až po vytištění minimálně 100 tis., maximálně 600 tis. stran. Za zajímavou inovaci považuji i zámky tonerů, které zabezpečí správnou spotřebu tonerového prášku, a zamezují tak předčasným výměnám tonerových kazet. Výhodou je také použití prázdného černého toneru jako odpadní nádobky.