CRM je zkratkou pro termín Customer relationship management (tzv. řízení vztahů se zákazníky) označující technologii na bázi databáze, která má za úkol shromažďovat a zpracovávat informace o zákaznících dané firmy. Systém tak umožňuje poznat, pochopit a předpovídat potřeby svých zákazníků. CRM se dále používá pro označení softwaru, hardwaru a personálního vybavení společnosti, jejichž úkolem je starat se o vztahy mezi firmou a zákazníky.
Příklady typů CRM:
Systém CRM – se v souvislosti s deregulací trhu a vývojem moderních komunikačních technologií a marketingových „4P“ (je potřebazměnit orientaci z produktu na zákazníky) se CRM mění a stává se klíčovou záležitostí pro všechny typy společností. Vzniká nový termín „4C“ – customer total cost (náklady), customer value (hodnota), conveniecne (komfort) a communication (komunikace).
Operativní CRM – komunikace se zákazníkem je sledována a uchovávána v databázi. V případě potřeby může být poskytnuta uživatelům. Tento typ CRM se využívá nejčastěji v situacích, kdy dochází ke komunikaci s rozdílnými osobami a pomocí různých komunikačních kanálů.
Analytické CRM analyzuje získaná zákaznická data k tomu, aby např. pomocí analýzy chování zákazníků mohla firma vytvářet ceny, vyvíjet nové produkty atp.
[Přehled článků k tematice CRM](http://www.itbiz.cz/crm-customer-relationship-management)