Ve francouzském modelu se 3% daň dotkne kromě známých amerických gigantů i francouzské technologické firmy Criteo, která vytváří personalizovanou reklamu, i čínských firem.
Francouzské Národní shromáždění schválilo velkou většinou hlasů zavedení digitální daně na národní úrovni. Tříprocentní daní zatíží příjmy velkých mezinárodních internetových firem. Výnos z ní by měl pomoci financovat nouzová ekonomická a sociální opatření avizovaná vládou prezidenta Emmanuela Macrona v prosinci, kdy vrcholily protesty hnutí žlutých vest. Píší o tom francouzská média.
Navrhovatel zákona, pro nějž se v zemi vžil název GAFA podle iniciál firem Google, Apple, Facebook a Amazon, ministr financí Bruno Le Maire, si gratuloval, že „Francie otevírá cestu“ a že „další země budou následovat“. Návrh zavedení digitální daně již minulý týden schválil také rakouský kabinet. Rakušané počítají s pětiprocentní daní.
Jednotlivé země Evropské unie včetně České republiky se odhodlávají ke zdanění digitálních koncernů na národní úrovni poté, co se v březnu nepodařilo dosáhnout shody na zavedení celoevropské jednotné digitální daně.
Ve francouzském modelu se daň dotkne třicítky koncernů, jimž digitální aktivity ročně vynášejí více než 750 milionů eur (19 miliard Kč) globálně a více než 25 milionů eur v samotné Francii. Tři procenta budou platit mimo jiné z internetových reklamních zisků. Letos počítá francouzská státní pokladna s příjmem 400 milionů eur, v letech 2020-2022 pak každoročně se 650 miliony, uvádí agentura AFP. Kromě známých amerických gigantů se daň dotkne i francouzské technologické firmy Criteo, která vytváří personalizovanou reklamu, i čínských firem.
Proti zavedení daně se zasazoval Washington. Označoval ji za diskriminační, protože se výrazně dotkne právě nadnárodních firem usazených ve Spojených státech.
Naopak za nástroj spravedlnosti považuje digitální daň ministr Le Maire. Tradiční podniky totiž platí podstatně vyšší daně než internetové firmy. Posledně jmenované často nemají v Evropě žádné sídlo a nemohly být tedy na kontinentu daněny, nebo podnikají v těch evropských zemích, kde je výhodný daňový režim.
Nicméně podle neziskové organizace Oxfam je opatření GAFA pouze „symbolické“. Známá antiglobalizační skupina Attac pak odhaduje, že francouzská digitální daň nezatíží zhruba dvě třetiny skutečných příjmů dotčených firem.