U českých zákazníků roste popularita čínských e-shopů. Cena většiny zásilek nepřekročí limit 22 eur.
Útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek stouply v prvním pololetí letošního roku meziročně o více než třetinu na 19,5 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty. Průměrná hodnota jednoho nákupu v posledních letech klesla na loňských 786 korun, třeba v roce 2016 to bylo 1095 korun.
„České obchody ztrácí zákazníky, kteří stále častěji nakupují v zahraničí. Na druhou stranu vidíme relativně vysoký zájem o přeshraniční nakupování v zemích, které sousedí s ČR,“ uvedl ředitel společnosti PayPal pro region střední a východní Evropy Marcin Glogowski.
Například Rakousko je jedna z evropských zemí, kde je nejvyšší podíl on-line nakupování z cizích e-shopů, a to 71 procent. Také Maďarsko má poměrně vysoký podíl spotřebitelů, kteří rádi nakupují v zahraničních e-shopech. Činí 45 procent. Čeští on-line obchodníci tak podle šéfa PayPal mají zajímavé trhy pro své zboží a služby hned vedle.
„Pokud jde o celkový objem příjmů z nákupů Čechů v cizích on-line obchodech, podíl plateb přes mobilní zařízení představuje téměř jednu čtvrtinu všech příjmů. Platby ze smartphonů představovaly 17 procent celkového objemu příjmů a z tabletů pět procent,“ dodal Glogowski.
U českých zákazníků roste zejména popularita čínských e-shopů. Většinu zásilek tvoří ty, jejichž cena nepřekročila limit 22 eur (asi 563 korun) a nemusí z nich být odvedena DPH. Podle letošního průzkumu pro společnost ESET jsou obchody jako Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com, Tinydeal.com, Lightinthebox.com, Choies.com či Everbuying.net v popularitě na druhém místě hned za českými internetovými obchodníky.
V případě, že zásilka je levnější než 22 eur, není nutné u zásilek ze zemí mimo EU platit DPH ani clo. Pokud stojí od 22 až 150 euro platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 euro (zhruba 3839 korun) je nutné uhradit DPH i clo.
Češi letos utratí v tuzemských internetových obchodech přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. Vzroste tak zřejmě i podíl e-shopů na celém českém maloobchodě. Ten již v minulém roce dosáhl 10,5 procenta.