Úvodem pozdrav všem nerdům a geekům. Prostě celé naší IT komunitě. Zdá se to být zbytečné, ale věřte, je to důležité. Protože teď si povíme o něčem, co nemá nikdo jiný. Jenom my. Považte.
Fastfoody táhnou. A proto taky mají občas přesahy. Třeba každý bude znát Big Mac index, který již přes třicet let – od září 1986 publikuje časopis Economist a slouží jako úsměvný ukazatel parity kupní síly. Príma, ovšem v naší branži máme něco zcela ojedinělého. A je až s podivem jak významnou roli v našich „aj-tý“ životech a kariérách hrají dvě pizzy.
Například jedna z vůbec prvních plateb digitální měnou v r. 2010, rok po spuštění transakcí s bitcoinem, byla utracená právě za pořízení této komodity. Tenkrát v květnu si mladý programátor z Floridy, Laszlo Hanyecz, pořídil přes inzerát dvě pizzy za deset tisíc bitcoinů, což tehdy dělalo něco kolem dnes neuvěřitelných 30 dolarů. Od té doby je 22. květen známý jako Bitcoin Pizza Day. Podle aktuálního kurzu je 10 tisíc bitcoinů zhruba 93 milionů USD.
Ovšem dvěmi pizzami se ještě předtím – a to téměř na vědecké bázi – zabýval Jeff Bezos. Ten v počátcích Amazonu přišel s pravidlem páru pizz pro definici organizační struktury svého vznikajícího podniku. Každý firemní tým by podle tohoto pravidla měl mít takový počet, aby si u oběda vystačil se dvěmi pizzami. Bezos toto pravidlo striktně uplatňoval na počet lidí v týmů pro zajištění pružné a inovativní struktury firmy.
Pravidlo dvou pizz pak Bezos zavedl rovněž pro stanovení maximálního počtu účastníků mítinku. Počet participantů tu má být takový, aby je dokázaly zasytit dvě pizzy. Jinými slovy by jich nemělo být více než osm. Původní definice přímo hovoří o méně než osmi. Jde přitom o zajištění maximální efektivity porady, bez nadbytečného počtu lidí.