Příběhy lidí, jako je Mark Zuckerberg, Steve Jobs nebo Bill Gates, zná každý, nakolik jsou ale typické? Prý moc ne, ani v oboru IT nejsou v průměru nejúspěšnější firmy, které založí lidé mezi 20 a 30.
Pierre Azoulay a Daniel Kim z MITu tvrdí, že pokud vezmeme zakladatele firem, které dospěly alespoň k jedinému zaměstnanci, průměrný věk je zde 42 let. Nejvyšší růst pak zaznamenávaly firmy, jejichž zakladatelům bylo 45 let. Autoři studie přímo tvrdí, že pokud by se stejnou myšlenkou přišli lidé 20+ a 40+, pak by pro vlastníky rizikového kapitálu bez dalších informací bylo výhodnější vsadit na toho staršího.
Do statistik bylo zahrnuto 2,7 milionu lidí, kteří zakládali firmy v letech 2007–2014. Hlavním zdrojem dat byly vládní statistiky USA; podle autorů studie jsou data tohoto typu relativně méně vybraná/zkreslená než třeba Linkedin. Výzkumníci z dostupných dat vytahovali různé podkategorie, New York, Massachusetts, Kalifornii, speciálně Silicon Valley, respektive kategorii moderních technologií, subkategorii bezdrátových komunikací – a nikde se nedostali pod průměrný věk 39 let.
Úspěšnost firem navíc pozitivně koreluje s tím, že jejich zakladatelé už v oboru dříve pracovali.
V zásadě na výsledcích není nic moc překvapivého, snad by si je jen měli uvědomit i ti, kdo finanční injekci ze strany rizikového kapitálu očekávají. Dokonce i Bill Gates nebo Jeff Bezos dosáhli větších úspěchů v 50 než ve 20+, ba i Steve Jobs, alespoň poměřujeme-li to tržní kapitalizací firem/cenou akcií. Samozřejmě těžko nějak jiným radit nebo je odrazovat; nakonec mnohé psychologické výzkumy vedly k závěru, že něco udělat a neuspět snášejí lidé lépe, než když si po zbytek života říkají „proč jsem nezkusil…“.
Studie se nesnaží určit, proč jsou starší zakladatelé firem v průměru úspěšnější. Mohou to být zkušenosti/dovednosti, ale třeba i jen lepší síť kontaktů nebo větší finanční polštář, který umožní delší provoz firmy, než začne reálně vydělávat. To jako vysvětlení napadne asi každého, i když do hry mohou vstupovat i ne tak zřejmé faktory.
I jinak je samozřejmě celá problematika mnohem komplikovanější. Úspěch se měří růstem, ale mnoho firem začíná s cílem zůstat malými, zakladatel nemá ambici expandovat a ze svého pohledu úspěšný je, i když díru do světa neudělá. Mimochodem použitá data z vládních zdrojů neposkytovala údaje o vzdělání podnikatelů, takže chybí i související analýza. Ke všemu lze ale jistě získávat i další data a všemožně si s nimi hrát…
Zdroj: Phys.org a další