Bez dalších podrobností Google před časem oznámil, že v rámci služby Letenky dokáže odhadovat zpoždění letů ještě dříve, než ho oznámí samotné letecké společnosti. Služba údajně funguje se spolehlivostí 80 % a prozatím je k dispozici pro přepravce American, Delta a United Airlines.
Google vtipně dodal, že zákazníkům ovšem stále doporučuje, aby si informace ověřili i přímo u leteckých společností, chce však na případné problémy upozorňovat s předstihem. Ona pravděpodobnost 80 % je údajně ověřena na historických datech. Kdo si troufne říct, jak celý mechanismus může fungovat? Jde o využití údajů o aktuálním počasí, dále se pak zpoždění různých linek nemusejí vyskytovat nezávisle na sobě (ze zpoždění jednoho letu lze odhadnout další?). Nebo má Google k dispozici údaje o poloze letadla z toho, jak se zde používají zařízení Android či jiní uživatelé hledají na Googlu (doba odezvy apod.?) – to by ale fungovalo zase jen tam, kde je na palubě Internet.
Dále Google současně s týmem vědců z několika amerických univerzit představil algoritmus, který podle autorů dokáže nejpřesněji odhadnout, zda hospitalizovaný pacient přežije. Algoritmus byl vytrénován strojovým učením z dat v nemocnicích v San Franciscu a Chicagu (114 000 pacientů, 216 000 hospitalizací). Systém dokáže předpovědět nejen úmrtí, ale s vysokou úspěšností rovněž odhaduje, zda se pacient do nemocnice do měsíce vrátí. Po 24 hodinách od hospitalizace algoritmus trefí úmrtnost s pravděpodobností 93-95 %, což má být zhruba o 10 % větší úspěšnost, než jakou mají další aktuálně používané prediktivní metody. Autoři článku samozřejmě opatrně dodávají, že cílem jejich úsilí není, aby lékaři někoho předčasně odepisovali, ale spíše upozornit na nečekané rizikové situace, kde je třeba zvláštní péče atd.
Zde je situace přehlednější. Google nemá žádná jiná data než nemocnice, dokáže se v nich ale lépe vyznat. Platí to i u zpoždění letadel? Je svět mnohem determinističtější, akorát to není tak triviální odhalit? (Možností je tu celá řada: samozřejmě včetně té, že letecké společnosti by dokázaly nabídnout podobnou službu jako Google, ale nechtějí.) Mimochodem, Google také patří ke sponzorům organizace Singularity University, která má jako heslo „Nejlepší způsob, jak předpovídat budoucnost, je vytvořit ji.“ Že firmy jako Google nebo Facebook vytvářejí budoucnost např. v tom smyslu, že ovlivňují veřejné mínění, je asi jasné, s letadly to ale přece jen takhle nefunguje.