Změny českých e-shopů během 10 let.
Posun od nákupu elektroniky k objednávání online téměř všeho, včetně jídla. Před deseti lety vévodila mobilním telefonům na internetu značka Nokia, dnes se na vrcholu stále drží iPhony. Spolu s nimi jsou nejpopulárnější, před pár lety ještě neznámé, značky Huawei nebo Xiaomi.
Průřez deseti lety nakupování v českých e-shopech zpracovala služba Heureka.cz.
Elektronika, téměř výhradně, byla tím prvním sortimentem, který začali Češi na internetu nakupovat ve větším množství. „Největšími hity v letech založení Heureky byla drobnější elektronika, konkrétně dvd přehrávač, mp3 přehrávač nebo třeba navigace do auta,“ vyjmenovává nejoblíbenejší produkty v letech založení Heureky Tomáš Braverman, její ředitel. Samozřejmostí byly také mobilní telefony. „Postupem času přibýval další a další sortiment – od bílé elektroniky nebo sportovních pomůcek až po dnešní trendy, kdy se online nakupuje opravdu vše, od nábytku a hraček přes oblečení, jídlo a drogerii.“
Ani pár dalších let se nakupování na internetu moc nezměnilo, i když k elektronice přibyly další trendy. „V roce 2009 byla jedním z top produktů pila Husquarna, velký zájem byl i o iPad. Jen o rok později, v roce 2010 se mezi top produkty roku dostal ‘nesmrtelný’ kávovar Dolce Gusto,“ říká Tomáš Braverman a přidává k tomuto roku další postřeh: „Zajímavé je sledovat, čím Češi daný rok žili, a co se tak objevilo mezi nejpopulárnějšími produkty roku. V roce 2010 to byla vuvuzela – až tak moc nás pobláznilo fotbalové mistrovství světa v Jihoafrické republice.“
V roce 2011 se na žebříčku nejpopulárnějších produktů objevil mobilní telefon značky Samsung. Vedle toho byly online nejoblíbenější ledničky nebo sodastream.
Do top produktů se v roce 2013 dostaly i zajímavosti, které by v onlinu ještě nikdo moc nečekal, jako například brikety, osb desky nebo elektronické cigarety, které v tomto roce zažívaly svůj boom. „V letech 2013 a 2014 se také začíná pomalu, ale jistě, nakupovat i oblečení. Především jsou to doplňky, jakod hodinky a drobné šperky, do obliby se dostává také drogerie – hřebeny nebo balzámy na rty,“ doplňuje Tomáš Braverman. Top vánočním dárkem, a jedním z celoročních hitů se stala stavebnice Lego.
Následující roky už jsou minulost nedávná. „Naplno se online začalo nakupovat oblečení, vybavení pro sport a hobby. Vlna veder vyšvihla do popředí zájmu klimatizace a větráky,“ říká Tomáš Braverman a dodává: „Mobilní telefony stále okupuje značka iPhone, naopak Samsung začíná ustupovat před novými čínskými značkami, typicky Huawei nebo Xiaomi.“ říká Braverman. Kategorie, které si Češi kupují v e-shopech už běžně, se rozrostly. „Nejpopulárnějšími produkty v posledních letech se tak kromě tradičních mobilních telefonů a další elektroniky staly stany, grily nebo hodinky.“