IBM Watson Solution Market se konal 14. září v ParkHotelu Praha jako veletrh řešení počítačové analytiky, tvorby a využití chatbotů a virtuálních agentů, internetu věcí, bezpečnosti a marketingových řešení.
V úvodu vystoupil Václav Provazník, IBM Global Services Central Leader, a nastínil pět oblastí, které nás s největší pravděpodobností v příštích pěti letech ovlivní a pomohou nám změnit svět.
Počítačové 5in5 v různých oblastech života lidí
Zpracování textu a řeči vs. zdravotnictví
První z těchto oblastí je zpracování textu a řeči. Soubor kognitivních řešení pod jedním kloboukem IBM Watson už rozumí i česky (od 1. července 2017), což zatím žádné komplexní řešení tohoto typu neumí a pro IBM u nás znamená „sweet point“. Kognitivní analýza textu a řeči je dobře využitelná ve zdravotnictví. Vzrůstá totiž počet psychiatrických chorob a na jejich léčbu se má do pěti let vydat více peněz než na léčbu typických civilizačních chorob (hypertenze a další kardiovaskulární choroby atd.). Lékaři proto hledají i s pomocí IBM Watson, jak léčit mentální choroby s pomocí kognitivních metod.
Druhou oblastí je hypervidění (angl. hypervize). Jde o využití technologií, které známe, ale ještě nejsou příliš využívány, jako například rozšířená realita, speciální brýle apod. Pomáhají lidskému oku, které vnímá jen 0,1 % elektromagnetického spektra, lépe zachytit a zpracovat v reálném čase ty jeho složky, které nejsou okem viditelné a vytáhnout z něj zajímavé prvky. Například jde o vidění v mlze, skrz ni, vidět „skrz“ pevné předměty atd. Hypervidění je využitelné například od řízení auta přes zdravotnictví a výživu až po herní průmysl.
Za třetí jsou to tzv. mikroskopy, které na rozdíl od mikroskopů umožňují nadhled a vidět mezi jednotlivými prvky celku vazby. Jednoduše řečeno vidět místo stromů les, nebo místo domů vidět město. Jde opět o prohledávání souboru prvků a jejich vyhodnocování, tentokrát jde o prohledávání dat v času a prostoru.
Zdraví a nanobiosenzory jsou čtvrtou oblastí, která pravděpodobně v příštích pěti letech ovlivní náš život. Jsou jakýmisi „laboratořemi na čipu“, které budou sloužit jako „nanolékaři“. Jde o detektory pro sledování nemocí (jejich stopování) v nanoměřítku. Umožní včasnou neinvazivní detekci nemocí a kompletní pohled na zdraví. Využití najdou například pro snadnou analýzu tekutin pro zjištění, že přecházet „rozjetou“ chřipku už skutečně nelze.
Senzory znečištění jsou pátou oblastí. Smartsenzory budou schopny detekovat znečištění prostředí „rychlostí světla“. Využití najdou třeba pro zjištění zbytkového CO2. IBM vyvíjí technologie pro detekci úniků metanu i jiných plynů, pylů a dalších alergenů a částic pro předcházení problémům spojených se znečištěním.
Chatboty a IBM
Jan Macek, Watson Prague R&D Lab a Barbora Kopecká, Watson iLab seznámili s chatboty. Definitoricky jde o počítačové programy, které účelně a empaticky komunikují v přirozeném jazyce podobně jako lidský operátor či expert. Interakce s operátorem probíhá na chatovací platformě, jakou může být Facebook, Skype apod.
Chatboty mají velký potenciál, protože umožňují levnější interakci jednoho na jednoho. Náklady na interakci s člověkem přes chatbot byla vyčíslena na dolar, interakce přes telefonního operátora na pět až 15 dolarů. Chatovací aplikace dnes už využívá více než čtyři miliardy lidí a 75 % uživatelů služeb se s nimi setkalo.
Kde využít chatbot:
• Velké množství opakujících se dotazů
• Poskytování informací rychle a dostupně
• Provedení zákazníky obchodním procesem
• Poskytování kontextové nápovědy
• Online podpora 24×7
Takový chatbot lze sestrojit s pomocí Watson Conversation Service a IBM interně takový chatbot využívá v oblasti řízení lidských zdrojů, například když zaměstnanec nárokuje nový telefon. Další z chatbotů (HobbyBot) vznikl pro jeden obchodní řetězec s kutilskými potřebami („do it yourself“) pro návod, jak postavit budku pro ptáky. Naprostým neumětelům, pro něž je i to příliš složité, chatbot nabídne budku už hotovou.
Deep learning
Za jednoduchostí sestrojení chatbota ve Watson Conversation Service se však opět skrývá velmi složitá technologie, a sice „deep learning“ (český překlad neexistuje). Vyřešit odpověď na větu „Nemůžu se přihlásit do našeho účetního systému, sakra!“ může být právě čeština ve WCS, která je dostupná v cloudu IBM Bluemix, která podporuje i český formát datumu, času, měny apod. Chatboty a jejich využití (následně prezentoval Jan Valdman, IBM Champion, ze společnosti Whitesoft, která se v oblasti komunikace věnuje také podnikovým sociálním sítím. Zdůraznil technologický pokrok, jaký se v této oblasti udál, větou „Robota naprogramovat, nebo naučit?“ Firma Whitesoft totiž vytvořila naprogramováním jednoho z prvních chatbotů pro komunikační software IBM Sametime (rozšíření Lotus Notes). „Dnes je snaha o využití kognitivních funkcí IBM Watson, které umožňuje automatické tagování (označování) obsahu, automatické doplňování popisků či doručování obsahu. Využívají je digitální asistenti pro zpracování e-mailů, organizaci kalendáře, účasti na schůzkách, vyhledávání a sumarizaci důležitých informací do jednoho určeného souboru atd. Jan Valdman zakončil prohlášením: „Budoucnost spolupráce je kognitivní!“ a sdělil, že příklad chatbota lze najít na www.whitesoft.cz.
Analytika, deep learning a Watson Analytics
Jindřich Kasal, IBM Analytics, seznámil se základními principy počítačové analýzy a nástroji.
V analytice existují (zatím) tři kategorie:
• Deskriptivní: popis, co se stalo – například jak jedu autem rychle
• Prediktivní: předvídání – jak daleko dojedu na zbytek v nádrži
• Preskriptivní: optimalizační úlohy – jaká je optimální trasa do cíle, nebo správná alokace zásob ve skladech, optimální využití strojového parku apod.
Watson Analytics pokrývá část počítačové analýzy a pro oblast zvanou deep learning má IBM platformu a novou službu Data Science Experience. „Přestože technologie rozpoznání obrazu, obličeje, udělaly velký skok, například iPhone X rozpozná obličej v desetině vteřiny, jsme stále ještě na začátku,“ sdělil Jindřich Kasal, avšak zároveň dodal: „IBM získala v této oblasti Red Dot Award 2017 – Winner Interface Design.
Business intelligence, tj. analytikou, datovými sklady, reportingem, plánovacími systémy a systémy pro lidské zdroje se zabývá Sophia Solutions, které patřila další přednáška, a sice na téma „Prediktivní model jako nástroj pro optimalizaci marketingové kampaně“.
Blockchain napříč odvětvími
IBM dále prezentovala blockchain, který je běžně uváděn jako „otevřená hlavní účetní kniha“, avšak může sloužit i jako otevřené „tržiště“. Například když některá z (do blockchainu) zapojených firem například vyrábí něco, co produkuje mezinárodně uznané škodliviny, podléhající emisním normám. Do blockchainu může jako do otevřené účetní knihy sypat data o jejich množství (objemu, hmotnosti…), a když po skončení výrobní dávky nevyčerpá jejich limit, může jiná firma s obdobnou výrobou produkující stejné emise automaticky na tomto „tržišti“ nevyčerpaný objem koupit.
Nebo když někdo koupí investiční diamant, je tento (označený leptem, hologramem) do blockchainu zaznamenán a při následném prodeji je právě díky blockchainu vysledovatelná jeho pravost. Byl-li by prodán na černém trhu, jeho cena by byla řádově nižší, a při opětovném prodeji se záznamem do blockchainu by se to ihned vědělo.
Obdobně je blockchain využitelný ve zdravotnictví při anamnézách. Jednak to sehraje významnou roli při ošetření člověka v bezvědomí, který o sobě nemůže dát nic vědět, jednak bude moci díky blockchainu sledovat dědičnost chorob v průběhu třeba sta let. Zápisy do blockchainu jsou totiž v podstatě v jednoduché textové podobě.
Digital Twin
Digitální dvojče je virtuální/digitální reprezentace fyzické entity systému. Zahrnuje propojené „věci“ vytvářející data v reálném čase. Ta jsou analyzována v cloudu a provázána s ostatními daty této věci náležící s kontextem, který se jí týká. Následně je prezentována lidem s různými rolemi, kteří díky tomu mohou na dálku porozumět stavu, historii, potřebám, a využít je pro potřeby své vlastní činnosti. Digital Twin se týká nabídky Watson IoT a jde o „sňatek“ fyzického a digitálního světa způsobem, který dává lidem novou úroveň vhledu do věcí, které se týkají jejich byznysu.
Digital Twin řeší problematiky:
• inženýrského návrhu – komplexní požadavky na produkt, rychlé vývojové cykly, přísné regulatorní požadavky, tj. dopad různých alternativ návrhu, simulace a testování
• výroby – zacházení s požadavky pro vyšší efektivitu, kvalitu a výstup, potřeba něco dělat podobně; porozumění, jak může mít změna projektu výrobního procesu dopad na cenu nebo harmonogram
• provoz a servis – zacházení s požadavky na chod podniku, bezpečnost práce, vyšší efektivitu
Tématu IoT a senzoriky v praxi se věnovala další z přednášek IBM.
Zorientujte se v prostoru
Startup Spaceti prezentoval svoje řešení reálné potřeby orientace lidí ve velkých budovách v případě nouzové situace a hledání nejbližšího únikového východu. Systém se skládá z meshových vysílačů v prostorách budovy, mobilní aplikace, a je řízen z cloudu IBM Bluemix.
Chytřejší komunikací se zákazníkem k pozici lídra
Zástupci IBM a Acomware nakonec předvedli konzultace a služby spojené se správou marketingových kampaní se zaměřením na výkon, digitální média, SEO i business analytiku, pro který používají nástroj IBM Marketing Cloud. Konkrétní příklad byl předveden na prodejci kojeneckého zboží Feedo.cz, kterému Acomware pomáhá s e-mailovou komunikací již několik let.
IBM Watson Solution Market byl určen zájemcům zajímajících se o různé oblasti pokročilé analytiky, kteří si mohli vybrat „svoji“ přednášku. Vedle přeplněného (což je největší reklama sama o sobě) přednáškového sálu byly stánky přednášejících firem, kde se mohli dozvědět více podrobností.