Digitální transformace není jen o přijímání již existujících technologií.
Společnost Dimension Data, globální poskytovatel IT řešení a služeb, se ve svém nejnovějším výzkumu zaměřila na to, jak organizace procházejí transformací z tradičních kancelářských prostředí do podoby digitálních pracovišť. Zpráva s názvem Digital Workplace Report: Transforming Your Business odhaluje, že 40 procent z osmi set organizací v patnácti státech na pěti kontinentech považuje za jedny z hlavních cílů své digitální transformace získání konkurenční výhody a zlepšení stávajících podnikových procesů.
Mezi další zjištěné poznatky patří, že digitální transformace není jen o přijímání již existujících technologií: 62 procent účastníků průzkumu očekává, že během následujících dvou let zavedou jejich organizace nové technologie jako například virtuální poradce. A pro stejné období 58 procent dotázaných předpokládá, že začnou do technologií umožňujících provoz těchto poradců aktivně investovat.
Digitální pracoviště již nejsou jen o manažerech a o řídících pracovnících – zaměstnanci vzájemně spolupracují s cílem dokončit jednotlivé projekty. Pracovníci navíc přicházejí do kontaktu se zákazníky i partnery. Stále častěji tak jde o „virtuální zaměstnance“, kteří i když vlastně nejsou spojeni s fyzicky existující pozicí, hrají v rámci organizace důležitou roli.
Umělá inteligence je sice stále ještě na počátku svého vývoje, nicméně již dnes je dostatečně pokročilá na to, aby mohla ve firmách zastoupit roli virtuálních asistentů. A v některých odvětvích, jako je například bankovnictví, dokonce roli virtuálních poradců nebo virtuálních pracovníků na přepážce. Tito virtuální asistenti mají podobu robotů provozovaných v rámci specifických aplikací a pro získávání odpovědí na základní otázky, využívají umělou inteligenci včetně technologie strojového učení.
Krista Brown, viceprezidentka skupiny Dimension Data pro oblast systémů pro koncové uživatele, říká: “Organizace stále více využívají analýz pro pochopení toho, jak tyto technologie ovlivňují výkonnost jejich podnikání. S cílem zlepšit zákaznické služby využívá analytické zpracování 64 procent účastníků průzkumu a k analytickému vyhodnocování technologií používaných na pracovištích se přihlásilo 58 procent dotázaných.“
Dostatečně daleko na to, aby mohly těžit z výhod digitální transformace, je necelá třetina organizací – cca 30 procent. Ostatní jsou nicméně stále ještě na začátku a transformační kroky teprve připravují.
Krista Brown také uvedla, že jedním z důvodů pro zpomalování transformace do podoby digitálních pracovišť může být korporátní kultura. Místo toho, aby technologie a firemní kultura změny pracovního stylu podporovaly, často dalšímu rozvoji spíše brání. Nicméně největší překážkou úspěšného přijetí nových pracovních metod byly problémy spojené s informačními technologiemi následované provozními důvody.
„Pro zavádění nových nástrojů podporujících spolupráci a zlepšujících produktivitu s cílem zvýšit pracovní flexibilitu může být největší překážkou složitost stávající podnikové informační architektury. Podmínkou úspěšné transformace je úzká spolupráce IT s vedením klíčových oddělení,“ dodává Krista Brown a upřesňuje, že právě takové transformace umožňují podnikat a podporovat zákazníky zcela novým způsobem.
Vedoucí IT pracovníci byli vyzváni i k tomu, aby určili, jaké technologie jsou pro jejich strategie přechodu k digitálním pracovištím nejdůležitější. Robert Allman, viceprezident skupiny Dimension Data pro zákaznickou zkušenost a spolupráci věří, že klíčové jsou z tohoto pohledu technologie podporující mobilitu: „Vrcholové vedení včetně IT ředitelů již důležitost mobility pro digitální pracoviště chápou, potvrzují to i společnosti, které v rámci plnění pracovních povinností umožňují využívat jak firemní zařízení, tak i ty, které jsou v osobním vlastnictví zaměstnanců.“
Podniky se orientují i na technologie, které umožňují zdokonalit zákaznické služby – díky transformaci pracovišť do digitální podoby dosáhlo zlepšení spokojenosti zákazníků 45 procent respondentů.