IBM Connections je komplexní platforma pro podnikové sociální sítě (ESN – Enterprise Social Networks), které u nás nasazuje mj. firma Whitesoft, obchodní partner IBM. Kam se platforma IBM Connections posunula jsme se opět ptali Jana Valdmana z Whitesoftu.
O IBM Connections jsme se bavili nedávno, poté se v Chicagu konala na toto téma konference.
Ano, proběhla již jedenáctá konference Social Connections, na jejichž organizování se už několik let podílím. Jsou to mezinárodní akce pořádané skupinou uživatelů (user group). Každoročně, resp. dvakrát do roka, se sjednou na jedno místo specialisté na IBM Connections, ESN (ESN – Enterprise Social Networks) a social business z celého světa a vyměňují si zkušenosti a novinky. Zastoupeni jsou zákazníci, obchodní partneři jako jsme my, ale i média a analytici a samozřejmě také IBM.
Komunita uživatelů IBM Collaboration Solutions je obrovská, kromě Social Connections funguje celá řada národních user groups, například v Čechách je SUTOL, v Německu DNUG, ve Velké Británii ICON.UK, v Beneluxu Engage, v Austrálii AUSLUG apod. Potkáte tam vždycky spoustu fajn lidí, kteří se rádi podělí o své zkušenosti.
Pro Whitesoft je to příležitost pravidelně se potkávat na jednom místě se zákazníky i s našimi mezinárodními obchodními partnery z celého světa, jejichž doplňky pro IBM Connections na českém trhu zastupujeme – například ISW z Austrálie, Infoware ze Švédska, Timetoact Group z Německa, Panagenda z Rakouska a další.
Pojďme se vrátit k produktu IBM Connections, co nového se událo, došlo k nějakým změnám?
Samozřejmě, platforma IBM Connections se nestále vyvíjí. Nedávno došlo k obměně produktového týmu a vývoj tak chytil nový „drajv“. Hlavním tématem je vize IBM Connections Pink, která přestavuje technologickou obměnu celého softwarového stacku, vlastně je to taková revoluce. IBM se rozhodla opustit klasické technologie jako jsou relační databáze, WebSphere aplikační server a další klasický middleware. Všechno se přepisuje do moderních frameworků, namátkou třeba Docker, Kubernetes, MongoDB. Zákazníkům to přinese v podnikovém prostředí nevídané funkce, například automatickou distribuci aktualizací nebo spojení cloudové a on-premises kódové báze. V praxi to znamená, že nové „verze“ nebo spíše funkce budou vycházet několikrát měsíčně, nebo možná i týdně, a zákazníci je budou mít nasazené v řádu minut od uvedení. Představte si to tak, že IBM Connections na serveru budou fungovat jako aplikace ve vaše telefonu – pokud si to zvolíte, budou neustále aktuální. Když IBM například opraví nějakou chybu, tak na vašem serveru bude automaticky opravena za 10 minut po vydání.
Produktový tým se také ještě více otvírá spolupráci s obchodními partnery a zákazníky. Sice už mnoho let funguje komunita, kam zákazníci vložili stovky nápadů na zlepšení produktu, a z nichž IBM mnoho implementovala do produktu, ale dnes doslova říkají: „Nezajímá nás vyvíjet software pro zákazníky – zajímá nás vyvíjet software se zákazníky.“ A právě proto je důležité jezdit na konference a potkávat se vývojáři, designery i manažery z IBM. Ovlivňovat vývoj globálního produktu je totiž mnohem snazší, než se na první pohled zdá. Pro české zákazníky je nejjednodušší navštívit na podzim konferenci SUTOL v Praze nebo Social Connectons 12, která bude v říjnu v Rakousku.
Velkým oznámením byla i akvizice produktu XCC pro správu obsahu v IBM Connections, který v ČR už několik let zastupujeme. Dále se samozřejmě připravuje řada novinek, například nástroje pro vývoj tzv. situačních aplikací – projekt LiveGrid – ale o tom ještě nemůžu moc mluvit, protože jsem vázaný NDA. O tom si popovídáme až tak za půl roku…
Které jsou klíčové vlastnosti softwaru XCC? Proč jej IBM koupila?
XCC je nástroj pro budování firemních intranetů i sociálních intranetů, technicky jde o rozšíření pro IBM Connections pro správu obsahu. Jedná se o velice oblíbený produkt, který dodavatel „nestíhal“ implementovat zákazníkům po celém světe, tak to IBM koupila a po drobných úpravách jej bude prodávat jako standardní rozšíření produktu. Dostane svůj partnumber a bude zařazen do běžné distribuce IBM Software.
XCC do IBM Connections přináší 26 nových připravených scénářů použití, například podporu nástupu nových zaměstnanců, pokročilé formuláře, integraci aplikací, personalizaci obsahu a podobně. Díky tomu mohou zákazníci rychleji a lépe budovat sociální intranety.
Co si máme pod pojmem sociální intranet představit?
Sociální intranet je nástrojem nejen pro řízenou vnitrofiremní komunikaci shora dolů, ale i pro komunikaci zdola nahoru, ale také napříč firmou. Dalo by se tedy říci i zleva doprava a zprava doleva. Zaměstnanci si díky tomu mohou navzájem pomáhat, sdílet zkušenosti, ptát se, poskytovat zpětnou vazbu. Úplně elementární funkcí je například možnost položit veřejně otázku, okomentovat obsah nebo jej označit jako užitečný. Na rozdíl od typických řešení postavených například na SharePointu nebo DMS s prakticky nulovou možností zpětné vazby od uživatelů jde o nástroj pro aktivní zapojení zaměstnanců do chodu firmy.
A o to dneska progresivně uvažujícím firmám jde. Alepoň naši zákazníci si uvědomují trendy dnešní doby, což je například práce z domova, práce na více projektech současně, tlak na efektivitu a ořezávání neproduktivního času jako jsou hodiny strávené vyřizováním e-mailů nebo vysedáváním na poradách. Moderní intranety se tak stávají místem nejen pro publikování zpráv pro zaměstnance, ale místem, kde se opravdu pracuje – „where work gets done“ jak říkají naši zahraniční kolegové.