Vánoční nákupy na českém internetu letos trhají rekordy a řada prodejců zaznamenává historicky nejlepší výsledky. Zatímco v USA a ve Velké Británii jsou na internetu hlavními nákupními dny Black Friday a Cyber Monday, následující po americké Dni díkuvzdání, tak v České republice a v sousedním Německu nastává vrchol vánočních objednávek až před polovinou prosince.
Ve Velké Británii je v affiliate nákupním vrcholem Black Friday (25.11.), v USA je to Cyber Monday (28.11.) a v Německu tzv. Green Monday (12.12.), což je poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně 10 dní. „Česká republika je v tomto ohledu velmi podobná Německu, kde očekáváme, že letošní nákupní vrcholy budou dva, a to 12. a 19. prosince, což je také poslední termín, kdy značná část internetových obchodů garantuje doručení objednávek do vánoc,“ říká Robert Studený ze společnosti VIVnetworks.com. Jiné zdroje předpovídají za vyvrcholení předvánočního nakupování v ČR termín 14. a 15. prosince.
V e-shopech letos opět nakoupí více lidí než v minulých letech. „V porovnání s rokem 2105 se tak objem objednávek zvýší přibližně o 24 %. V praxi pak vzrůstající obliba nakupování na internetu znamená, že se letos pravděpodobně roční obrat e-commerce poprvé přehoupne přes 100 mld. Kč,“ komentuje Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.
Při porovnání prodejů za loňský a letošní listopad došlo u největších e-shopů k průměrnému nárůstu tržeb o 63 %. Prozatím dostupné údaje za prosinec 2016 naznačují oproti předchozímu měsíci další nárůst o minimálně 44 %. Vyplývá to z informací největší české sítě pro affiliate reklamu VIVnetworks.com.
„Ve spojení s vánočními nákupy jsou nejpopulárnějšími e-shopy nákupní galerie, dále pak ty, které prodávají kosmetiku a parfémy, počítače a elektroniku a módu,“ říká Robert Studený. Nadprůměrný růst prosincových prodejů zaznamenává společnost především v kategoriích kosmetika a parfémy (166 %), počítače a elektronika (79 %) a zábava (57 %), zvýšený zájem se naopak vyhýbá kategoriím dům a zahrada, telekomunikace a cestování. Meziročně je znatelný pokles popularity slevových portálů, což se v listopadu projevilo v prodejích nižších o 22 %.