Nejzazší termín, do kdy bude možné v internetových obchodech objednávat vánoční dárky, aby dorazily do Štědrého dne, je pondělí 19. prosince. Doručení do Vánoc při objednání v tento den garantuje devět z deseti českých e-shopů. Vyplývá to z údajů nákupního portálu Heureka.cz.
„Tím, že Štědrý den letos vychází na sobotu, bude v nákupech on-line hrát důležitou roli pondělí 19. prosince. To by zároveň měl být pro všechny, kteří chtějí mít všechny dárky pod stromečkem včas, nejzazší termín nákupu on-line,“ uvedl ředitel zákaznického centra Heureky Jan Kriegel.
S blížícím se Štědrým dnem garance doručení dárku do Vánoc klesá. I když zhruba dvě třetiny e-shopů garantují doručení do svátků i při objednávkách 21. prosince, klesá pro zákazníky počet nabídek zboží s garancí včasného doručení. „Možnost objednávat i po tomto datu budou mít zákazníci stále – nabídka se však bude každým dnem snižovat a riziko případných komplikací s doručením naopak zvyšovat,“ dodal Kriegel. Ve čtvrtek 22. prosince garantuje doručení zboží pod stromeček 22 procent e-shopů.
E-shop Mall.cz v případě dodání zboží na adresu zákazníka garantuje doručení do Vánoc při objednání do 17. prosince. Pro osobní odběry na pražských pobočkách platí termín 23. prosince do 13:00, v případě osobního odběru na mimopražských pobočkách garantuje doručení při objednání zboží do 22. prosince do 21:00.
„Rychlost doručení ovlivňuje nejen zvolený způsob dopravy, ale také platby. Opozdilcům proto doporučujeme zvolit osobní vyzvednutí zboží na některé z našich prodejen a on-line platbu kartou. Pokud si zákazník vyzvedne dárky osobně na naší pobočce, může objednávat ještě 22. prosince,“ uvedl ředitel logistiky Alza.cz Rudolf Žůrek.
Česká pošta zákazníkům garantuje dodání balíku do Štědrého dne, pokud jej podají nejpozději v úterý 20. prosince. Tři menší odborové svazy pošty dnes ale uvedly, že vyhlašují na 19. prosince dvouhodinovou výstražnou stávku. „V období, kdy jsou všichni přepravci více než stoprocentně vytížení, je citelná absence každého zaměstnance, natož pak v případě stávky stovek pracovníků. Nepředpokládám ale, že se situace projeví v tom, že bude docházet k ještě větším zpožděním v doručování balíků než doposud,“ uvedl ředitel internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslav Michalko.
Předvánoční období je pro doručovatelské firmy nejsilnější částí roku. Objem doručovaných zásilek bývá nejvyšší zhruba týden před Štědrým dnem. Například PPL očekává před Vánoci růst objemu zásilek až o 100 procent.
Obrat českých internetových obchodů letos podle odhadů přesáhne 96 miliard Kč, meziročně tak bude o 19 procent vyšší. Nejrychleji roste on-line prodej oblečení, jídla, vybavení domu a zahrady či kosmetiky.