Robotizace a automatizace podnikových procesů je velké téma a více méně každá firma se snaží zavádět automatizaci, kdekoli je to možné. Spojení s umělou inteligencí je v praxi zatím v začátcích, ale samoučící se systémy mají určitě velkou budoucnost. Podle Oty Kulhánka, prezidenta ABSL, asociace sdružující firmy z oboru sdílených podnikových služeb, zanikne rutinní lidská práce, ale vznikne mnoho dalších a zajímavějších příležitostí.
V současné době je ČR zajímavá pro firmy z oblasti podnikových služeb. Myslíte si, že za pár let nastane podobná situace jako v průmyslové výrobě, že se tyto aktivity začnou přesouvat více na východ, směrem např. na Ukrajinu, do Rumunska a podobně?
Osobně si myslím, že taková situace v případě podnikových služeb nenastane. Na rozdíl od průmyslové výroby je totiž pro tento segment velmi důležitý vztah se zákazníkem, stejně jako vysoká kvalifikace zaměstnanců, a to nejen v co se odborných znalostí týče, ale také schopností hovořit cizími jazyky. Proto firmy svá centra s oblibou zakládají v regionu střední Evropy, neboť zde nacházejí velmi dobrou kombinaci kvality, dostupnosti i nákladů. Svou neoddiskutovatelnou roli hraje i naše členství v EU a stabilní politická i ekonomická situace.
Zmínil jste náklady, jak velkou roli hrají v případě rozhodování investorů o lokalitě nového centra podnikových služeb?
O úsporu nákladů šlo především v úplném začátcích vzniku center podnikových služeb. Dnes se již mnohem více hledí na kvalitu a řízení rizik, a proto jsou některé regiony pro zakládání center nevhodné. I proto si myslím, že ohrožení přesunu práce v rámci relativně malých vzdáleností není. Navíc, rozdíl nákladů například mezi Českou republikou a Ukrajinou či Rumunskem není až tak významný, aby se firmám taková změna vyplatila. Konkurenci spíš vidím v asijských zemích, kde už je rozdíl nákladů významnější, ovšem kde v současné době nejsou schopni plně pokrýt požadavky trhu, a to hlavně co se jazykové podpory týče.
Co by měla ČR dělat, aby zůstala pro zahraniční firmy atraktivní?
Rozhodně nemůžeme usnout na vavřínech, budoucí vývoj a rozvoj sektoru podnikových služeb bude totiž do značné míry záležet na nás. V prvé řadě bude nutné se zaměřit na výchovu mladé generace, a to na všech stupních školního vzdělávání. Důležitá je maximální podpora a rozvoj výuky jazyků a zlepšení analytických a obchodní dovedností studentů.
Rovněž bychom se měli zaměřit na spolupráci škol s firmami, což by studentům umožnilo, aby získávali více praktických a pracovních zkušeností. Firmy totiž stále více pociťují skutečnost, že český vzdělávací systém není dostatečně propojen s praxí – samotní pedagogové často postrádají praktické zkušenosti a učební osnovy nejsou přizpůsobeny tak, aby odpovídaly požadavkům trhu práce (například neobsahují studie a simulace obchodních případů). Velkým problémem také je, že školy nedisponují nejmodernějšími technologiemi, a proto mají absolventi nedostatečné IT znalosti.
Nejrůznější průzkumy přitom ukazují, že zvládnutí moderních technologií bude hrát v profesním uplatnění současné generace dětí naprosto klíčovou roli. Vzdělávání však není jediná složka, na kterou se budeme muset zaměřit. Celou řadu zlepšení by si zasloužil i samotný trh práce, a to především co se jeho flexibility a možností zaměstnávání cizinců týče. Vše dohromady nám pak umožní budovat a udržovat kvalitní podnikatelské prostředí, které zahraniční investoři hledají.
Jak velký je v tuto chvíli segment podnikových služeb v ČR a jaký růst očekáváte?
Segment podnikových služeb v České republice roste velmi dynamicky. Každoročně vytvoří zhruba 10 000 nových pracovních míst. Ta vznikají nejen u stávajících zaměstnavatelů, ale i díky příchodu investorů nových. V ČR je dnes kolem 200 center podnikových služeb, ve kterých pracuje kolem 70 000 zaměstnanců. Z podnikových služeb se tak stává jeden z největších zdejších zaměstnavatelů, který generuje roční obrat ve výši 100 mld. korun, což reprezentuje zhruba 2 % HDP České republiky.
Jaký je podíl IT firem?
Podle našich údajů je podíl služeb v IT oblasti kolem 25%.
Pro segment podnikových služeb je charakteristické velké využívání robotiky. Jak segment ovlivní příchod umělé inteligence?
Robotizace a automatizace podnikových procesů je v našem sektoru velké téma a více méně každá firma se snaží zavádět automatizaci, kdekoli je to možné. Spojení s umělou inteligencí je v praxi zatím v začátcích, ale samoučící se systémy mají určitě velkou budoucnost a v této oblasti probíhá mnoho výzkumů a vývoje. V budoucnosti asi nikoho nepřekvapí, že “roboti” budou nedílnou součásti práce “v kanceláři”, stejně jako jsou dnes třeba ve výrobě.
K čemu se v současné době využívá robotizace/automatizace především a kde spatřujete její hlavní potenciál do budoucna, v horizontu 3-5 let i dlouhodobě?
Robotizace a automatizace podnikových činností se v současné době uplatňuje hlavně ve velkoobjemových a často se opakujících operacích, kde je jednoduché popsat pracovní postup a definovat podmínky pro správné rozhodnutí. Rozhodně vývoj v této oblasti jde rychleji, než jsme ještě před několika lety očekávali, takže je poměrně obtížné popsat vývoj v horizontu několika příštích let. Urcitě se budeme stále více setkávat s prvky umělé inteligence, kdy se systémy budou schopni samy učit a zdokonalovat.
Nepřipraví automatizace podnikových procesů o práci nemalé množství administrativních pracovníků? Co budou dělat, ať je nahradí „stroje“?
Já bych tu otázku otočil a zeptal se, jestli zavedení robotů ve výrobě znamenalo zásadní dopad na zaměstnanost. Ano, na začátku dělníci stroje rozbíjeli, protože se báli o práci, ale ze zavedení lepší technologie nakonec profitovali nejen oni sami, ale profituje z ní celé lidstvo. Všichni máme auta, počítače, mobily, moderní vybavení domácností. Jistě, některé profese zanikly, ale na druhou stranu vzniklo mnoho nových a určitě zajímavějších pracovních pozic, než jak tomu bylo v době manuální výroby. Myslím, že to stejné nastane i v administrativě. Zanikne rutinní lidská práce, ale vznikne mnoho dalších a zajímavějších příležitostí. Jen se podívejte kolem sebe. Stále si všichni stěžují, že nemohou najít zaměstnance.
Jaká jsou vaše hlavní doporučení pro studenty SŠ/VŠ z hlediska jejich budoucího úspěchu na pracovním trhu?
Studovat, studovat, studovat. Pracovat na sobě. Být flexibilní, vnímavý a připravený na výzvy. Rozvoj znalostí a vědomostí neustále roste a co jsem se naučil včera, nemusí již zítra stačit. Myslím, že již nebude něco jako celoživotní zaměstnání. Bude to nahrazeno celoživotním vzděláváním. Malým příspěvkem k němu je i naše každoroční konference, která letos v říjnu přinese informace o trendech a novinkách z oboru podnikových služeb, robotizace procesů i kariérních příležitostí.
Trendy oboru podnikových služeb budou hlavním tématem výroční konference ABSL, která se uskuteční 17.-18. října v Praze.