Aplikace jsou pro většinu společností předpokladem fungování. Závisí na nich jejich pověst, spokojenost zákazníků, produktivita zaměstnanců. Odpověď na otázku položenou v titulku tak nejspíš bude „docela hodně“. Pro řadu z nás ale může být těžší odpovědět na případný dotaz: „A jak rychle odhalíte a vyřešíte problém, který aplikace má?“ V tomto článku se zaměříme na to, jak získat jistotu, že aplikace fungují správně.
Když se dva hádají…
Tuhle situaci možná znáte. Uživatelé si stěžují na pomalou odezvu nebo padání aplikace. Voláte dodavateli, který tvrdí, že vše funguje. Bohužel nemáte v rukou nic, čím byste dokázali, kde je chyba. A tak ani páku na dodavatele, aby situaci vyřešil.
Pokud sami aplikaci vyvíjíte, může být situace podobná. Zvednete telefon a zavoláte do IT oddělení, kde vám administrátor aplikace sdělí, že vše perfektně funguje. Síťaři vás přesvědčují, že u nich problém není a že musí být příčina v databázi. Databázový specialista odmítá, že je problém u něj a jako viníka označuje aplikaci.
Takové případy nejsou výjimkou. Aplikace jsou často tím jediným, co uživatelé z vaší infrastruktury vidí. Monitorování a řízení jejich výkonnosti (Application Performance Monitoring, APM) se tak stalo důležitou součástí agendy firem přímo podporující jejich cíle. Díky těmto nástrojům, které sledují celý cyklus doručování aplikace, jsme schopni přesně určit, kde se problém nachází a spory s dodavateli nebo mezi administrátory, definitivně „rozseknout“.
Výkonnost aplikací srozumitelně
Oblast APM byla donedávna doménou nákladných řešení (finančně i co se týká obsluhy), která nabízí monitorovací software ve formě agentů instalovaných na servery. Tito agenti, případně také náročné simulace uživatelských transakcí, byly jedinými možnostmi, jak spolehlivé informace o výkonnosti aplikací získat.
Agentní nástroje mají na trhu stále své místo. Vedle nich se ale vyvinuly i „pružnější“ přístupy k tomu, jak získat nezkreslený obraz o tom, co uživatel při práci s aplikací zažívá (user experience). Všechny potřebné informace totiž najdeme v síťovém provozu. A právě toho využívají network-based nástroje pro aplikační monitoring, jako je Flowmon APM (řešení z rodiny produktů Flowmon, která se na monitorování a analýzu síťového provozu specializuje).
Monitorování s Flowmon APM aneb Jde to i bez agentů
Flowmon APM je řešení určené pro HTTP/HTTPS a databázové aplikace, typicky se může jednat o interní systém, internetové bankovnictví, na míru napsané e-shopy a podobně. Z technického pohledu Flowmon sleduje transakce mezi uživatelem a aplikační vrstvou a komunikaci mezi aplikací a databázovým serverem. Pokrývá tak celou architekturu aplikace a umožňuje přesně identifikovat, kde problém vězí (síť, aplikace nebo databáze).
Administrátorům Flowmon APM podává informace o kvalitě aplikace pomocí technických parametrů, jako je například počet transakcí, doba odezvy monitorované aplikace, doba přenosu dat na transportní vrstvě a jejich velikost nebo počet výskytů chybových kódů (pro podrobnější informace viz tento dokument).
Typickými scénáři jeho použití je sledování rychlosti odezvy aplikace pro všechny uživatele v souladu s logikou obchodních procesů, např. přihlášení do internetového bankovnictví, založení účtu, vygenerování výpisů atd. A to v reálném čase, kdy Flowmon APM odhaluje, který uživatel, skupina uživatelů, pobočka, která transakce a za jakých podmínek mají problém.
Výhodou bezagentního přístupu Flowmon APM je, že nemusíme zasahovat do aplikace samotné. Monitoring výkonu aplikace je díky tomu možné nasadit v řádu minut. Nepotřebujete prakticky nic jiného než viditelnost do síťového provozu. Flowmon APM přináší:
• Monitorování všech transakcí
• Nezávislost na platformě, operačním systému a cílové aplikaci
• Transparentní monitoring, který nijak nezatěžuje danou aplikaci ani infrastrukturu
• Nasazení v řádu několika minut
• Snížení MTTR (Mean Time to Resolution) – čas od odhalení problému po jeho vyřešení
• Finanční dostupnost při zachování racionálních nákladů a rychlou návratnost investice
Kdy je přínos APM a návratnost investice nejrychlejší?
Jednoznačně při monitorování aplikací napsaných na míru, které nejsou natolik optimalizované, jako generické aplikace používané globálně miliony uživatelů. Mimo počáteční optimalizace výkonu a odstraněních výskytu chyb, která je nejpřínosnější, můžete snadno ověřit dopad nasazení nových verzí. Tuto skutečnost dokládají i případové studie řešení Flowmon APM z Oborové zdravotní pojišťovny, kde nasazením APM došlo ke zrychlení odezvy aplikace VITAKARTA v desítkách procent, nebo případová studie ze společnosti AT Computers, kde APM pomáhá zejména vývojovému týmu při nasazování nových verzí aplikace pro on-line distribuci v oblasti IT.
Zvyšte spokojenost zákazníků a produktivitu zaměstnanců
Naštvané zákazníky, poškození jména, sníženou produktivitu zaměstnanců, nebo špatnou reputaci IT oddělení si v dnešní konkurenci může dovolit jen málokdo. Moderní bezagentní APM nástroje umožňují těmto hrozbám čelit. Umožňují pochopit chování vašich aplikací a především detekovat a řešit problémy před tím, než negativně ovlivní uživatele a tedy i generování zisku firmy.
Pokud chcete o Flowmon APM vědět víc, podívejte se na náš web nebo nám napište na sales@flowmon.com.