Širší adopce ERP ze strany malých společností, pokračující růst důležitosti reportingu, modernizace uživatelského rozhraní a větší podpora mobility. To jsou některé z klíčových trendů, které ovlivní trh podnikových informačních systémů ERP v roce 2016. Přitom zatímco u malých firem se bude stále výrazněji prosazovat cloudový koncept, střední a velké organizace zůstanou u tradičního „on-premise“ modelu nebo vsadí na hybridní přístup.
Pokud se na trh ERP podíváme z pohledu vertikál, mezi obory s největším potenciálem z hlediska ERP bude patřit průmyslová výroba. Setrvalým trendem pak bude pokračující konsolidace českého trhu ERP. To vše prozrazují analýzy společnosti J.K.R., předního českého dodavatele ERP.
Hybridní ERP: Cloud a potřeba mobility
Ve snaze zajistit efektivnější podporu nových obchodních modelů směřuje stále více podniků k vytvoření tzv. hybridní informační systémy, které propojují výhody cloudových a klasických podnikových aplikací. Právě ty totiž nejvíce vyhovují potřebám uživatelů. Umožňují vytěžit maximum z výhod klasických aplikací a ty zkombinovat s agilitou a škálovatelností cloudu.
S využitím cloudových technologií lze dosáhnout zvýšení dostupnosti ERP systémů především pro malé organizace. K významným přínosům dále patří mimo jiné nižší počáteční investice, kratší doba implementace, dostupnost napříč různými klienty a platformami. Rychle rostoucí firmy mohou mnohem dříve těžit z výhod komplexního ERP řešení, jako jsou maximální podpora mobility, nákladová efektivita a snadné nasazení.
Kde se podniková ERP řešení založená na cloudu zatím vyplácejí nejvíce? K typickým příkladům patří oblasti jako řízení lidských zdrojů, e-komerce, CRM a SRM, prodeje, servisu a podobně. Čím jsou pro výrobce důležitější distribuce, prodej a servis, tím roste potřeba mobility ERP řešení – a to právě nejlépe umožňují cloudová a hybridní řešení.
„Tradiční robustní ERP systémy byly často navrženy pro podporu obchodních modelů s vysokým objemem produkce a pomalu se měnící obchodní strategií, přičemž vše podstatné se odehrávalo v sídle organizace. Tlak trhu přitom firmy nutí k častým a rychlým změnám, které se neobejdou bez rychlého přístupu k informacím z terénu,“ říká Vladimír Králíček, generální ředitel společnosti J.K.R., která dodává podnikové informační systémy Byznys ERP.
Právě v cloudu vidí budoucnost ERP většina dodavatelů i nezávislých analytiků. „V ČR trend čistě cloudových ERP řešení bude nadále narážet na řadu omezení, především v oblasti legislativy či internetové konektivity,“ doplňuje Vladimír Králíček.
Uživatelské rozhraní a mobilita
Jednodušší ovládání, přehlednější rozhraní s méně prvky a intuitivní design pro maximálně efektivní práci v systému – to je směr, kterým se bude ubírat vývoj uživatelských rozhraní ERP řešení. Do desktopových aplikací i webového rozhraní se přitom budou stále více zpětně promítat zkušenosti z mobilních zařízení.
S masovým rozšířením chytrých mobilů a tabletů si společnosti stále více zvykají také na jejich využití v pracovních procesech, a to nejen při zadávání a získávání informací, ale také při jejich analýze a vizualizaci. Mnoho důležitých funkcionalit ERP řešení, například dashboardy či reporting dokáží z výhod mobilních zařízení vytěžit maximum.
U mobilních telefonů a tabletů pak bude klíčem dostupnost na nejdůležitějších platformách a přizpůsobení uživatelského rozhraní různým velikostem displeje. „Mobilní ERP umožňuje zvyšovat prodeje a produkci, zlepšovat servis i zákaznickou spokojenost. Data z ERP v mobilních zařízeních budou jednoznačnou prioritou CIO i managementu v roce 2016,“ předpovídá Vladimír Králíček.
Výroba a Průmysl 4.0
Největší potenciál z hlediska vertikál má pro ERP obor průmyslové výroby. Zde hraje klíčovou roli koncept označovaný jako Průmysl 4.0, který zdůrazňuje roli digitálních technologií v průmyslové výrobě a představuje příležitost ke zvýšení konkurenceschopnosti firem. Předpokládá propojení výrobních prostředků až na úroveň jednotlivých strojů, které spolu dokáží při výrobě komunikovat. Výsledkem by mělo být usnadnění lidské manuální práce přímo ve výrobě a možnost hledání nových způsobů zvyšování efektivity na základě získaných dat.
„Středobodem budou informační systémy, kam budou proudit data z výroby i dalších oblastí, která se následně analyzují a propojí s informacemi ze skladu, logistiky, financí, CRM a poskytnou komplexní pohled na chod organizace,“ popisuje Vladimír Králíček.
Byť největší potenciál tohoto konceptu leží v nejbližších letech v průmyslové výrobě, nalezne uplatnění například i v zemědělství. V roce 2016 nelze očekávat plné prosazení v podnikové praxi, ale spíše růst zájmu o problematiku a případně pilotní projekty v omezeném rozsahu pro získání praktických zkušeností.
Reporting napříč firmou
Dalším trendem, který poznamená trh ERP, bude rostoucí důležitost reportingu. Ta se bude zvyšovat paralelně s tím, jak se uvnitř organizací generuje více a více dat, procesy se více integrují a reportingové nástroje se stávají dostupné běžným uživatelům jak z hlediska ceny, tak především z hlediska použitelnosti a snadné obsluhy.
Tyto nástroje pak pomohou snáze a rychleji odhalit slabá místa v podnikových procesech, lépe kontrolovat náklady i výnosy a do hloubky vyhodnocovat klíčové ukazatele výkonnosti. I do ERP navíc začnou více než dosud pronikat technologie jako machine learning (strojové učení) a prediktivní analytika. Zároveň poroste také objem práce s nestrukturovanými daty, jako jsou dokumenty, e-maily či webový obsah.
Nevyhnutná konsolidace trhu
Z hlediska vývoje trhu ERP řešení jako takového lze především očekávat, že bude v následujícím roce v ČR nadále pokračovat konsolidace ERP dodavatelů. Charakteristické pro zdejší trh totiž je, že zde působí desítky společností, které sami sebe řadí mezi výrobce ERP systémů, ačkoliv vyšší aktivitu a výraznější podíl na trhu vykazuje méně než polovina z nich.
Část dodavatelů přežívá pouze z údržby stávající velmi omezené zákaznické báze, další nedisponují ERP softwarem v plném rozsahu a mnoho firem nemá takové příjmy, aby mohly investovat do dalšího rozvoje svých řešení a měly šanci se udržet na trhu ve středně a dlouhodobém horizontu.
Zákazníci proto při výběru ERP dodavatele musí zvažovat nejen aktuální situaci na trhu, ale také myslet na budoucí vývoj v horizontu 5 až 10 let. Špatná volba dodavatele by je totiž mohla přivést do slepé uličky.