Vánoce tradičně představují hlavní žně všech obchodníků, ty internetové nevyjímaje. Právě proto všichni v předvánočním období akcelerují své marketingové aktivity a často doslova zahlcují zákazníky svými obchodními informacemi. E-mailingové kampaně e-shopů vrcholí a uspěje jen ten, kdo se odliší a zákazníka skutečně zaujme. Dle analýzy společnosti VIVmail.cz, která se na e-mailing specializuje, na zákazníky nejvíce funguje doprava zdarma a dárky k nákupu.
E-mailing dnes patří k nejčastějším nástrojům propagace internetových obchodů. V předvánoční době, kdy většina lidí bojuje s nedostatkem času, jde navíc o nástroj více než účinný. Zvlášť, pokud jde o tzv. inteligentní e-mailing, který umí vyjít zákazníkům vstříc a nabídnout právě to, co skutečně hledají.
E-mailové newslettery mohou také apelovat na snadnost nákupu a hlavně na to, že vánoční dárek bude doručen včas a že si jej zákazník bude moci vybrat z pohodlí svého domova. Kromě toho je však potřeba zákazníka opravdu zaujmout a nadchnout, a to nejlépe hned v předmětu a nadpisu, aby e-mail skutečně otevřel, přečetl a následně i nakoupil. Je potřeba vyvolat WOW efekt.
Lidé nečtou, ale skenují očima
Přehlcení informacemi vede k fenoménu, že lidé přestávají číst a předložený obsah jen skenují. Nejen jen o média, ale i obchodní sdělení. Média proti tomu bojují bulvarizací titulků a využíváním velkého množství obrazového materiálu s popisky a to stejné by měli dělat obchodníci. Aby nadchli své zákazníky, stačí dodržet pár jednoduchých rad:
• personalizovat obsah dle preferencí zákazníka – sbírat data o chování zákazníků, jejich preferencích či dokonce geografické podobě a pak je využívat v dynamických blocích newsletteru vzbudí v zákazníkovi dojem, že víte, co skutečně potřebuje,
• neposílat e-maily bez uvedení hlavního tématu v předmětu – i předmět je prostor, který lze využít. Funguje stejně jako titulek v novinách, který rozhoduje o tom, zda si daný článek přečtete anebo jej přeskočíte,
• posílat e-maily jménem konkrétního člověka, nejlépe z vedení firmy – zákazník má pak pocit výjimečnosti, a o to přece jde,
• vnést do komunikace vtip či vychytávky – nudných produktových nabídek je na světě více než dost. Co třeba obohatit newsletter zábavnou soutěží anebo praktickými radami? Každého, kdo si kupuje novou technickou vymoženost, například potěší pár rad či tipů k obsluze, využití či údržbě,
• využívat animované grafické formáty za účelem úspory místa a textu – například jako společnost Converse proslulá svými legendárními “konverskami”, která využila GIF pro ukázku celé nové kolekce. Místo dlouhého newsletteru s každým novým modelem zvlášť použila jeden GIF, ve kterém je skvěle vidět každý model,
• nabídnout zákazníkům něco navíc – doprava zdarma, dárek za nákup anebo možnost zakoupení žhavé novinky s předstihem, to jsou výhody, které nikdo neodmítne.
Čím více akcí, tím více e-mailů
Podívejme se, jak byly předvánoční e-mailingové kampaně vedeny v minulém roce a jak se firmy snažily zaujmout své zákazníky v tomto maximálně exponovaném čase. Podle údajů z analytického nástroje VIVmonitor jsou úspěšnější firmy, které bombardují zákazníky e-maily každý den, případně ob den.
Nižší frekvence obchodních e-mailů se ukazuje jako méně účinná. Každý den své zákazníky informovaly (a i letos informují) ti největší hráči na internetovém trhu, jako jsou společnosti OKAY, Alza, MALL, LevneElektro, KASA či Mironet. Takto častá frekvence je u nich celkem pochopitelná. Jde totiž o velké společnosti, které „protočí“ velké množství zboží a připravují mnoho akcí. Je tedy jasné, že se na ně snaží zákazníky včas upozorňovat.
Tím, že mohou každý den svým zákazníkům nabídnout něco nového, působí atraktivně a neodrazuje je tím, že „už o tom slyšeli“. Ani specializovanější obchody jako třeba Parfums se však časté komunikace se zákazníky zříkat nemusí. Stačí jen vychytat správné složení nabídky i čas, kdy newsletter rozesílat. To vše dokáží moderní nástroje pro automatizovaný inteligentní e-mailing napovědět na základě statistik návštěvnosti na webových stránkách.
Elektronika vede
Je zvláštní, že v posledních několika letech mají Češi doslova elektronické Vánoce, respektive že se nejčastěji obdarovávají elektronikou. Její nabídka proto také vévodí předvánoční e-mailingové komunikaci. Zcela zásadní místo zaujímá značka Samsung a její produkty, o třetinu nižší pokrytí má Philips, zhruba poloviční pak Lenovo, Sony, Asus a LG.
Letos obchodníci předpovídají, že kromě drobné spotřební elektroniky a chytrých telefonů budou hitem Vánoc drony. Na tomto místě nutno podotknout, že ne ani tak peníze, jako spíš dobrý nápad, co komu pořídit pod stromeček, je pro zákazníky to nejdůležitější. Když se s tímto faktem dobře v rámci e-mailových sdělení pracuje, má obchodník, a s ním bezesporu i zákazník, napůl vyhráno.
Benefity přesvědčí
Aby se obchod odlišil a přilákal zákazníky, potřebuje také kromě dobrých tipů na dárky a dobré cenové nabídky i další zvýhodnění. Podle poznatků společnosti VIVmail.cz je to v předvánočním čase hlavně nabídka dopravy zdarma a také garance doručení včas. Jako další významný hybatel se ukazuje nabídka dárku pro toho, kdo zboží pořizuje.
Autor pracuje ve společnosti VIVmail.cz.