Nová vozidla nižších a středních tříd jsou výrazně nejlevnější v ČR, u luxusnějších vozidel je situace vyrovnanější. Pořizovací náklady nové Škody Fabia jsou v některých zemích EU vyšší až o 190 tisíc korun a u Škody Superb až o 270 tisíc korun.
Společnost IBS automotive s.r.o., která je předním poskytovatelem dat v oblasti automotive v České i Slovenské republice, poskytovatelem softwaru pro oceňování a prognózy cen vozidel TAXexpert a zpracovatelem odborných metodik, analýz a srovnávacích studií v uvedené oblasti, připravila srovnávací analýzu nákladů na pořízení nových vozidel u nás a v okolních vytipovaných evropských státech. Z analýzy jednoznačně vyplývá, že nejen pro zánovní, ale i pro nová vozidla středních a nižších obchodních tříd se vyplatí jezdit k nám či na Slovensko. U luxusnějších modelů a značek vozidel je situace vyrovnanější.
„Tuzemský nedostatek zánovních a kvalitních ojetých vozidel se naplno projevil již v loňském a pokračuje i v letošním roce. Jednou z hlavních příčin je oslabení koruny vzhledem k euru po intervenčním zásahu ČNB (2013) a dále nižší pořizovací ceny vozidel ve srovnání s okolními státy. Zakoupit 2 – 3 letý automobil s nájezdem do 50 000 km je pro našince velmi obtížné, neboť většina těchto a podobných vozidel končí po výkupu přímo na kamionech, aby uspokojily hladový trh v zahraničí,“ říká Ladislav Smrčka analytik a specialista na tržní prostředí vozidel ze společnosti IBS automotive s.r.o.
A co ceny nových vozidel na našem a zahraničních trzích?
„V letošním roce jsme společně s kolegou Davidem Vozábem prováděli srovnávací analýzu nákladů na pořízení nových vozidel u nás a v okolních vytipovaných evropských státech. Přitom jsme vedle prodejní ceny, jako základního srovnávacího kritéria, zohledňovali i případné náklady na dopravu a přihlášení vozidel k provozu. I když výsledná analýza potvrdila naše očekávání, u některých vozidel byly výsledky překvapivé,“ popisuje Ladislav Smrčka.
Přehled pořizovacích nákladů nových vozidel v ČR a vybraných zemích EU
Do zmíněné analýzy byly vybrány modely vozidel, které se již delší dobu nacházejí na předních místech žebříčku prodejnosti a analýza tak porovnává náklady na pořízení u opravdu žádaných představitelů automobilového trhu. Dlužno podotknout, že v uvedených výchozích cenách daných vozidel je zohledněna případná výbavová rozdílnost v sériové výbavě, tzn., že vozidlo uvedené v analýze je, co se týče vybavenosti, srovnatelné ve všech trzích. Stává se, že např. výbavový stupeň Ambition u Škody Fabia prodávané na německém trhu je bohatší než na trhu českém.
Pokud se v prvé řadě zaměříme na výsledky analýzy u představitelů domácí značky, zde zjišťujeme, že všechny sledované modely (Škoda Fabia, Octavia i Superb) mají pořizovací náklady nejnižší právě na českém trhu, což určitě není velkým překvapením. Pořizovací náklady na totožné vozidlo na slovenském trhu povyrostou (o 11-13 %), nejvýše však o cca 2.000 Euro.
Daleko větší rozdíl v nákladech (55–60 %) však bude, pokud se zákazník rozhodne zakoupit si totéž vozidlo v Německu, Rakousku či v Nizozemsku. V těchto zemích daný rozdíl v pořizovacích nákladech činí oproti ČR až cca 7.000 Euro u Škody Fabia a dokonce cca 10.000 Euro u modelu Škoda Superb v Nizozemsku. Velký rozdíl (42-50 %) byl zaznamenán i u vozidel zakoupených ve Francii. Tento rozdíl je již opravdu propastný a dovoz nového vozidla Škoda z těchto zemí se finančně pochopitelně nevyplatí.
Velmi obdobně to vypadá po zhlédnutí srovnání cen i u ostatních vybraných značek a modelů vozidel. Nepatrné rozdíly v nákladech na pořízení vozidla vidíme oproti ČR na trhu slovenském, a to konkrétně u modelů Kia Ceed, Hyundai I20 a Opel Corsa, kde rozdíl nepřesáhne 600 Euro. Podíváme-li se na segment luxusnějších vozidel, v analýze zastoupených vozidlem Audi A6 a BMW Řady 5, tady jsou rozdíly cen zakoupených vozidel v zahraničí oproti ČR výrazně menší, konkrétně v Německu (o 3 % nižší) a Rakousku (o 5 % vyšší).
Jak již bylo uvedeno v úvodu, součástí analýzy byly i náklady spojené s dopravou vozidla. Jedná se o neopominutelný náklad, se kterým musí zákazník počítat v případě nákupu vozidla v zahraničí. V případě dovozu vozidla z 328 km vzdálené Bratislavy do Prahy soukromým dovozcem, zaplatí zákazník orientačně částku 11.316 Kč. Musí však počítat s tím, že trasu Praha – Bratislava zaplatí v konečném výsledku 2x. Pokud ovšem bude vozidlo zakoupeno např. v 1.030 km vzdálené Paříži, zde už orientační náklady na dopravu představují částku přesahující 35.000 Kč, což rozhodně není částka zanedbatelná.