Americké Národní centrum pro atmosférický výzkum (NCAR) nainstalovalo nový superpočítač IBM s názvem blueice, který téměř ztrojnásobil jeho dlouhodobou výpočetní kapacitu. Nový počítač se špičkovou výpočetní rychlostí 12 teraflopů (12 biliónů operací s plovoucí desetinnou čárkou za sekundu) umožní vědcům zvýšit rozlišení a komplexnost systémových modelů Země, zkvalitnit výzkum klimatu a počasí a poskytovat přesnější data pro podporu rozhodování.
Blueice, což je první fáze budování systému s názvem ICESS (Integrated Computing Environment for Scientific Simulation, Integrované počítačové prostředí pro vědecké simulace) prochází testováním pro začlenění do provozu a v reálných operacích se začne používat od února. Druhá fáze systému ICESS bude nainstalována v roce 2008. Systém ICESS má poskytovat výpočetní podporu vědecké práce do poloviny roku 2011.
„Zvýšená výpočetní kapacita systému blueice nám umožní dále rozšířit naše výpočetní aktivity,“ říká Tom Bettge, ředitel provozu a služeb Laboratoře výpočetních a informačních systémů centra NCAR. „Vědci budou moci řešit dosud obtížně řešitelné problémy v oblasti turbulencí, modelování provázaného regionálního klimatu a modelování chování oceánů, také budou schopni téměř v reálném čase zpracovávat číselné předpovědi počasí. Zároveň získají možnost škálovat svůj kód pro řešení rozsáhlejších problémů nebo zvýšit komplexnost fyzikálních jevů zohledňovaných v simulacích.“
Fázi 1 systému ICESS, která potrvá 18 měsíců, tvoří superpočítačový cluster složený ze symetrických víceprocesorových uzlů IBM System p5 575 s procesory POWER5+. Procesory jsou taktovány na 1,9 GHz a cluster bude mít celkem 4 terabajty paměti a 150 terabajtů diskové kapacity v podobě externího diskového pole IBM SystemStorage DS4800. Bude také vybaven vyhrazenou vysokorychlostní sítí IBM Dual-Link High Performance Switch, která je optimalizována pro komunikaci vědeckého kódu mezi uzly. Dále bude cluster využívat chladicí dvířka IBM Rear Door Heat eXchanger, která mají hloubku 12 cm a k odvádění tepla z počítačových systémů používají ledovou vodu. Rear Door Heat eXchanger nabízí inovace, jejichž cílem je optimalizovat spotřebu energie, správu a chlazení infrastruktury.