V posledních dvaceti letech docházelo v automobilovém průmyslu k nepřetržitému růstu výroby a ruku v ruce s tím také k doslova revolučním změnám v kvalitativním pojetí. Pomineme li větší spolehlivost, pohodlí a naopak mnohem menší spotřebu, je nejvýraznější změnou aplikace výrobků ITC.
Ještě v sedmdesátých letech, které nám připomíná úvodní obrázek, byl automobilový průmysl ryze strojírenským odvětvím navazujícím na zpracování kovů s přidruženými odvětvími (sklářský a textilní průmysl). Pokud se týče elektrotechnických součástí, jejich aplikace byla zúžena jen na baterie, osvětlení a indikace palubní přístrojů (žárovky) a elektromotorky (stěrače, větrák-topení). Hodnota výrobků elektrotechnických oborů na celkové hodnotě celého automobilu činila v průměru 5 – 7 %. K tomu lze dodat, že v té době ještě nelze hovořit o ITC Industries ( Information Technology Industries), ale jen o elektrotechnickém průmyslu, který dnes již v původním smyslu slova neexistuje. Dnes budeme hovořit o výrobě ITC Industries, respektive o „hardware a software“ pro AP.
Statistiky o celosvětové výrobě automobilů uvádějí, že kolem roku 1990 se vyrobilo celosvětově cca 50 mil. aut všech typů, v roce 2000 cca 60 mil. aut a v roce 2010 již řádově 80 mil. jednotek. Z těchto faktů je zřetelné, že výroba neustále stoupá aritmetickou řadou, i když z hlediska výrobní kapacity (přesun výrob do jiných států) i odbytu (nové trhy, zvl. země BICS) dochází k velkým změnám. Viz také tabulky č. 1, č. 2, č. 3.
Korelace k uvedeným statistikám je kvalitativní růst aplikace výrobků ITC v hodnotovém vyjádření z celkové hodnoty výroby (automobilů).
Pohled v čase
Kolem roku 1990 představovala hodnota ITC Industries v AP cca 10 %, v roce 2000 cca 20 %, v roce 2010 30 %. V roce 2012 to ale bylo již kolem 35 %! Jinými slovy, celá třetina hodnoty výroby AP byla tvořena výrobky ITC Industries. Aplikace ITC Industries v AP měla exponenciální růst!
V roce 2012 se odhadovala hodnota AP celosvětově na cca 850 mld. USD, z toho výrobky ITC představovaly hodnotu cca 295 mld. USD. Lze předpokládat, že uvedený trend bude neustále pokračovat a odborníci avizují, že hodnota 50 % bude překročena v roce 2020. U tzv. PEV (plug-in electric vehicles) tj. plně elektrických bateriových aut bude hodnota výroba ITC představovat až 80 % hodnotu výrobku.
Počítače v automobilovém průmyslu, nebo auta v ICT?
Když hodnota výroby ITC Industries v AP překročí 50 %, stane se de facto odvětví AP součástí ITC Industries, hrozí taková situace? V budoucnu možná ano, podívejme se na trendy.
Tabulka
č.1 :
Přehled
o výrobě automobilů (v mil. jednotek) všech typů
v daných letech dle pořadí 10 států a
celosvětově.
Pořadí |
Státy |
2005 |
2008 |
2010 |
2012 |
1. |
Čína |
5,708 |
9,299 |
18,265 |
19,272 |
2. |
USA |
11,947 |
8,694 |
7,763 |
10,329 |
3. |
Japonsko |
10,800 |
11,576 |
9,629 |
9,943 |
4. |
Německo |
5,758 |
6,046 |
5,906 |
5,649 |
5. |
J. Korea |
3,699 |
3,827 |
4,272 |
4,558 |
6. |
Indie |
1,639 |
2,332 |
3,557 |
4,145 |
7. |
Brazílie |
2,531 |
3,216 |
3,382 |
3,343 |
8. |
Mexiko |
1,684 |
2,168 |
2,342 |
3,002 |
9. |
Thajsko |
1,123 |
1,394 |
1,645 |
2,483 |
10. |
Kanada |
2,688 |
2,082 |
2,068 |
2,464 |
|
Svět celkem |
66,482 |
70,520 |
77,704 |
84,141 |
Tabulka
č.2 :
Přehled
o výrobě automobilů v mil.
jednotek všech typů v daných letech dle
pořadí automobilových 10 koncernů.
Pořadí |
Koncerny |
2005 |
2008 |
2010 |
2012 |
1. |
Toyota |
7,338 |
9,238 |
8,557 |
9,909 |
2. |
GM |
9,098 |
8,283 |
8,476 |
9,489 |
3. |
VW |
5,211 |
6,437 |
7,341 |
9,276 |
4. |
Renault/Nissan |
6,111 |
5,812 |
6,698 |
7,527 |
5. |
Hyundai/Kia |
3,091 |
4,172 |
5,765 |
7,000 |
6. |
Ford |
7,786 |
7,161 |
4,988 |
5,668 |
7. |
Fiat |
2,038 |
2,524 |
3,988 |
4,200 |
8. |
PSA |
3,375 |
3,325 |
3,606 |
2,970 |
9. |
Suzuki |
2,072 |
2,624 |
2,893 |
2,878 |
10. |
BMW |
1,323 |
1,440 |
1,481 |
1,862 |
Tabulka
č.3 :
Přehled
o prodeji automobilů v mil.
jednotek všech typů v daných letech dle
pořadí 10 států a celosvětově.
Pořadí |
Státy/Kontinenty |
2005 |
2008 |
2010 |
2012 |
1. |
Čína |
5,758 |
9,381 |
18,062 |
19,306 |
2. |
USA |
17,444 |
13,493 |
11,772 |
14,786 |
3. |
Japonsko |
5,852 |
5,082 |
4,956 |
5,370 |
4. |
Brazílie |
1,715 |
2,820 |
3,515 |
3,802 |
5. |
Indie |
1,444 |
1,983 |
3,040 |
3,577 |
6. |
Německo |
3,615 |
3,425 |
3,198 |
3,394 |
7. |
Rusko |
1,807 |
3,222 |
2,107 |
3,142 |
8. |
U.K. (Británie) |
2,828 |
2,485 |
2,294 |
2,334 |
9. |
Francie |
2,598 |
2,615 |
2,709 |
2,332 |
10. |
Kanada |
1,630 |
1,674 |
1,583 |
1,716 |
|
Asie |
19,879 |
24,012 |
34,898 |
38,028 |
|
Amerika (celá) |
23,276 |
20,855 |
19,655 |
23,597 |
|
Evropa |
21,141 |
21,924 |
18,799 |
18,650 |
|
Afrika |
1,136 |
1,286 |
1,277 |
1,464 |
|
Svět celkem |
65,432 |
68,076 |
74,629 |
81,739 |
Koncerny AP společně s ITC investovaly v posledních dvaceti letech astronomické prostředky do vývoje automobilů všech typů. Pro AP šlo především o zvýšení konkurenční schopnosti a kvality automobilů. U ITC šlo a jde především o aplikace ve výrobě s možností využití zpětné vazby k dalšímu výzkumu. Jako hlavní cíl si AP stanovil tyto milníky, které byly doslova vynuceny společenskou poptávkou :
- snížit spotřebu pohonných hmot
- snížit emise
- zvýšit bezpečnost
- zvýšit pohodlí
Spotřeba pohonných hmot
V tomto ohledu bylo dosaženo podstatných pokroků. V 90-tých letech dosahovala spotřeba u zážehových motorů s výkonem do 60kW průměru 9 litrů/100km a u vznětových cca 7 litrů/100km. V současné době je to již průměrně 6 litrů/100km, resp. 4 litry/100km. Trend ale pokračuje s tím, že jsou již vyvinuty motory se spotřebou 4 litry/100 km, resp. 2-3 litry/100 km. Auta s touto spotřebou se budou vyrábět již v roce 2015. Spalovací motor optimalizuje svůj chod s pomocí počítače (Engine Electronic), dále brzdový systém (ABS – Anti Block System) a podvozek ESB – Electronic Stability Program).
Současně s klasickými spalovacím motory probíhá intenzivní vývoj „bateriových“ automobilů, které přímo navazují na ITC ! První komerční auta firmy Tesla Motors s modelem „S“ dosahují jízdní parametry klasických aut, ale dosahují adekvátní spotřeby pouhých 1,5 litrů/100 km.
Emise výfukových plynů
V 90-tých letech se katalyzátory výfukových plynů používaly jen u vozů vyšších tříd a byly příliš drahé. V současné době u zážehových motorů jsou katalyzátory řízené počítačem (computer catalyst) naprosto běžné. Jejich účinnost je více něž 90 % u složek HC (uhlovodíků), CO (oxidu uhelnatého) a NO (oxidu dusíkatého). U vznětových motorů se recirkulací výfukových plynů a záchytem pevných částic snížily emise o cca 50 %.
K tomuto lze dodat, že motorová elektronika (engine electronic) samotná snižuje emise.
Bezpečnost
Airbagy jsou dnes běžné ve všech autech a jsou doslova všude ve voze (přední, boční, u zadních sedadel i střešní). Dokonce se počítá s tím, že budou i airbagy vnější. Zkouší se systémy V2V (Vehicle-to-Vehicle) – jedná se o radarové zařízení, které doslova vyhne vozidlo nebo zabrzdí, když pojede v kolizní situaci. Podobně bude fungovat systém V2I (Vehicle-to-Infrastructure). U vozidel vyšších tříd jsou už dnes instalovány radary, které v kolizní situaci samo zabrzdí vozidlo. Do pěti let se uvedené vymoženosti mají stát běžnou výbavou osobních vozidel. Ještě připomeneme systém (Augmented Reality) – včasná informace o okolí. Jedná se o systém, který upozorní prostřednictvím GPS veškeré údaje na trase včetně nehod, oprav apod. Dokonce se již zkouší systém Self-Driving Cars (Samo se řídící auto).
Zvýšení pohodlí jízdy
Aplikace audio – video soustavy a navigace prostřednictvím GPS je v současných vozech samozřejmostí. Další vymožeností v nejbližší době bude komplexní monitoring všech systémů automobilu s automatickým spojením na nejbližší opravu včetně informační databáze pro všechny případy.
V současné době probíhá intenzivní interakce mezi AP s ITC Industries ve výzkumu, výrobě i marketingu s cílem dosáhnout maximálního efektu. V roce 2020 se předpokládá, že výroba automobilů všech typů překročí množství 100 mil. V tu dobu dojde k redukci výrobců automobilů (automobilových koncernů) a ti budou vyrábět auta na míru (různých výkonů a velikostí), ale s maximální unifikací (motorů, podvozků apod.). A hodnota ITC výrobků v ceně vozu bude dosahovat již 50 %! V nadneseném slova smyslu půjde o bezpečně jezdící počítač s minimální spotřebou (náklady) a s velkým pohodlím za relativně nízkou cenu (půjde v jistém smyslu o spotřební zboží).