Jaká je dnes hlavní obchodní strategie Lenova? Jak je možné, že firma viditelně roste v době globálního úpadku PC trhu, ale také o současnosti a budoucnosti zařízení ThinkPad, jednotlivých produktových řadách společnosti, kvalitě lokální technické podpory a dalších tématech jsme si povídali s šéfem lokální pobočky společnosti v České republice, Petrem Tomanem.
*Když se podíváme na lokální i celosvětový trh s PC, zjistíme, že se nalézá v mírném propadu, Lenovo ale zatím stále roste, a to poměrně signifikantně. Čím si to vysvětlujete? *
Osobně vidím příčinu v tom, že naše společnost vnímá PC trh jako svůj core byznys. Firma se na něj plně soustředí. Ostatní firmy, které se pohybují v první lize, tento segment vnímají jen jako součást jejich portfolia, a proto dostatečně nevnímají potřeby zákazníka. Další firmy zase mají z toho portfolia jenom část, zejména notebooky, a opět zde vzniká určitá disproporce. Abych to shrnul, máme vyvážené portfolio a plně se na předmět svého podnikání soustředíme.
To je jeden významný faktor. A druhý významný faktor je ten, že firma představuje z celosvětového pohledu dominantního hráče na svém domácím trhu. To je výborný odrazový můstek pro další globální růst.
Zmínil jste tu domácí čínský trh. Jaký je vlastně jeho vliv na produktové řady, na něž se firma nejvíce orientuje?
Toto je trochu taková filozofická otázka, neřekl bych, že to má příliš velký reálný vliv. Například řada přenosných zařízení ThinkPad se vyvíjí a připravuje v designových laboratořích v Japonsku. Kvalita notebooků je tudíž minimálně stejná nebo dokonce i lepší než dřív.
Spotřebitelské produkty se naproti tomu připravují v Číně. A řekněme, že v oblasti desktopů a All-in-One, je vývoj rozdělený mezi vývoj a laboratoře ve Spojených státech a mezi Čínu. Domácí prostředí tedy nemá 100% vliv ani zde.
V předběžném hodnocení PC trhu od IDC pro letošní rok jsou notebooky ThinkPad v kategorii enterprise podnikových notebooků celosvětově číslo jedna. Kdyby firma tuto část portfolia opomíjela, určitě by se to někde projevilo.
Ve většině zemí spotřebitelská část trhu zabírá dnes víc než 50 %, v ČR je to něco mezi 50 a 60 %. Ten zbytek si potom rozděluje SMB a korporátní byznys. To znamená, že firma, pokud se chce utkat o světové první místo výrobce PC, nemůže tento segment ignorovat, naopak je extrémně důležitý.
Když se podíváme na firemní sféru, která část má u nás větší kupní sílu? Je to SMB sektor nebo spíš velké firmy, kterých tady ale zase tolik není tolik?
Určitě SMB sektor, je dokonce zhruba dvakrát silnější než sféra velkých firem, do které počítám i státní a veřejnou správu. Je to ale dáno velikostí trhu a naší optikou, která je globální. Firma s dvěma sty zaměstnanci je pro nás SMB.
*O jaké technologie je u nás ve firemní sféře nejvyšší zájem? *
Obecně platí, že čím větší firma, tím větší je u ní podíl desktopů, protože předpokládá, že její zaměstnanci přijdou do práce, posadí se ke stolu a tam budou pracovat. Takže jistě není to, jak se vlastně dneska říká s oblibou, umírající segment, mluvíme ale o velkých firmách.
V SMB to úplně neplatí, ale je to něco za něco, u menších firem se často předpokládá, že zaměstnanec na jednu stranu získá výhodu, že si zařízení odnese domů každý den nebo třeba na víkend, ale současně s tím si nese domů i práci. Toho jsou u velkých firem zaměstnanci zbaveni. Řekl bych, že obecně platí to, že čím větší firma, tím narůstá podíl desktopů, máme například velké firmy, kde je 95 % desktopů a jen management má notebooky.
Lenovo před časem převzalo od IBM část serverové produkce x86 serverů. Jak se daří prodávat tyto technologie?
U Lenova je to tak, že při první akvizici Legend Group a další investoři odkoupili nejprve divizi PC, netýkalo se to serverů. Celou tuto dobu měla firma v portfoliu vlastní serverové technologie, před čtyřmi lety Lenovo koupilo licenci na intelovské servery od IBM. V některých zemích se dodnes dodávají a prodávají, a to jak tradiční Lenovo, tak i ty nové licencované. V České republice je to pro nás opravdu minoritní záležitost, která tu jednu chvíli byla, následně byla zatlačena do pozadí a nyní se znovu začíná vracet, protože jedna ze strategií Lenova celosvětově je expanze také na serverový trh.
Shrňme si to tedy ještě jednou, jde spíše o doplňkový byznys nebo chcete nějak více penetrovat na serverový trh a toto je takový předvoj?
To je pro mě lokálně tady v České republice složitá otázka. Já osobně bych chtěl, ale záleží to na taktice celé společnosti. Řekněme, že základní segment těchto serverů se brzy opět v ČR objeví, teď jej v nabídce nemáme. Vývoj dále neumím odhadnout. Na velkých světových trzích máme end-to-end portfolio.
Kdybyste měl vyjmenovat tak tři, čtyři produkty, které se u nás nejlépe prodávají napříč všemi řadami, které to budou?
Naší hvězdou, která možná nedělá ta úplně největší prodejní čísla, jsou All-in-One počítače. V tomto segmentu máme nejširší portfolio a jsme také jednička na českém trhu. Tomuto segmentu jsme věnovali na začátku obrovské úsilí, nepřišli jsme na trh první, ale dnes mu jednoznačně dominujeme. Myslím si, že tady v České republice jsme vůči zbytku evropského regionu naše kolegy z jiných zemí předstihli.
Velkým prodejním úspěchem závěru roku byl podnikový ultrabook ThinkPad X1 Carbon, dokonce se nám stala věc, kterou jsme již dlouho nezažili, a to, že jsme museli zavést pořadník na další várku, neboť první byla beznadějně vyprodaná. Podobné to bylo i v jiných zemích.
Což mě přivádí na další otázku. Lenovo se poměrně aktivně zapojilo do intelovského programu tzv. ultrabooků, zároveň má ovšem poměrně dlouhou tradici ultra portable zařízení. Splynou do budoucna oba produkty, nebo půjde i nadále o dvě paralelní větve, které se možná budou navzájem nějak kanibalizovat?
Naše firma svým portfoliem reaguje na poptávku na trhu. Toto platí zejména v korporátní sféře, kde se bude další vývoj odvíjet právě od zákaznické poptávky.
*Dobře, bavme se konkrétně, co například X-ová řada ThinkPad? *
Myslím, že tato zařízení budou směřovat do těch ultra tenkých intelovských notebooků. Zatím nicméně stále pokračuje vývoj té klasické řady, jako je X200. Důvod je jednoduše ten, že má v segmentu profesionálních firemních zákazníků poměrně velikou klientelu. Ostatně, některé výhody ultrabooku tato řada nabízí již několik let, jako příklad mohu uvést osmihodinovou výdrž s přídavnou baterií, volitelnou konvertibilitu atd.
Ve firemní sféře se docela ozývají hlasy po návratu matných displejů a klasických klávesnicích, které byly na klasických ThinkPad noteboocích prakticky bezkonkurenční. Nyní se již všechny notebooky dělají s ostrůvkovými, proč?
Znáte heslo „touch and feel“? Pocit, který uživatel má, do určité míry závisí na zvyku. Samozřejmě úplně klasické klávesnice, které hodně napodobovaly zdvih psacího stroje, se plíživě vytratily už dávno a nikdo také po jejich návratu nevolá. Já si osobně myslím, že klasické klávesnice nikdy nezmizí úplně, ale tohle je zkrátka vývoj. Dnes se také nikdo neozývá po návratu parních strojů.
Co se týče lesklých displejů, zde jsme se již poučili reakcí trhu, to co se ukázalo jako výhoda pro pouštění filmů a dalších multimedií není tak úplně vhodné na práci a trh (zejména ten lokální SMB) nám to dal tvrdě najevo. Dnes kráčíme spíše cestou IPS panelů.
Když jste tady zmínil ta konvertibilní zařízení, v portfoliu se zatím nově objevila spíše v consumer segmentu. Jak to bude do budoucna v korporátních řadách?
Do prodeje se chystá novinka z letošního CES, která tematicky trochu navazuje právě na ThinkPad X1 Carbon, jmenuje se kódově ThinkPad Helix a disponuje oddělitelnou klávesnicí od displeje, více zatím prozradit nemohou.
Jak Lenovo vnímá Windows 8? Někteří výrobci si dost stěžují, že jim to komplikuje prodeje nových produktů.
Myslím si, že taková všeobecná otázka by byla na zástupce Microsoftu, jestli to splnilo nebo nesplnilo jejich očekávání. Realita je taková, že zákazníci vítají Widnows 8, ale ve firemní sféře jsou konzervativnější, takže přechod bude trvat o něco déle.
Nabízíte u možnost downgrade systému u nových produktů?
Ano, zejména u firemních produktů se snažíme zákazníkovi vyjít vstříc. Možnost downgrade je například součástí Windows 8 Professional.
Jak dnes v ČR funguje servis pro podnikovou sféru a pro koncový segment?
V České republice je to řešeno tak, že kurýrní služba zařízení vyzvedne přímo u spotřebitele a zaveze do centrální opravny, kde se opraví. To platí hlavně pro spotřebitelský segment.
U komerční sféry funguje síť autorizovaných firem, warranty service provider, které mají licenci od Lenova, že můžou zařízení spravovat. Tyto firmy z větší části zajišťují opravu zařízení přímo u zákazníka. Hlavní výhodou tohoto řešení je rychlost a osobní přístup.
Jak u nás funguje technická podpora?
Existuje technická linka podpory pro zařízení Think, která je zveřejněna na našich webových stránkách, a tam je možné zavolat. Operátoři zákazníkům poradí, jak se vypořádat prakticky s jakýmkoli relevantním problémem. Pokud je zařízení rozbité, tak vám zde poradí, kam zařízení nejblíže zavézt. Pokrytí pro SMB a komerční zákazníky je celorepublikové a linky jsou bezplatné. Pamatuji, že ještě za dávných věků museli lidé volat do Skotska a mluvit anglicky.
Ještě se zeptám na něco, s tím jsem měl možná začít. Česká pobočka
Lenova má na starosti hlavně marketing a prodejní kanál, nebo je ten rozsah činností větší? Co všechno pokrýváte?
Lenovo Česká republika je takové obchodně-marketingové zastoupení. Importéři, se kterými jsme v úzkém kontaktu, dováží zboží na náš trh po dohodě s námi. Dodávky pro velké firemní zákazníky se vyrábí také na základě dohody s námi.