Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se rozhodl systematicky využívat mezinárodní koncept počítačové gramotnosti ECDL pro ověřování výsledků vzdělávání svých zaměstnanců. Cílem tohoto kroku je zvýšení efektivity práce s výpočetní technikou a hospodárné využívání finančních prostředků vynakládaných na vzdělávání.
Mezi základní kvalifikační předpoklady zaměstnanců NKÚ patří schopnost efektivní práce s informačními a komunikačními technologiemi (ICT). NKÚ si proto pro objektivní ověřování znalostí a dovedností svých zaměstnanců vybral koncept ECDL, který integroval do svého vzdělávacího systému. NKÚ současně zvolil ekonomicky nejšetrnější možnost testování ECDL a založil si vlastní podnikové akreditované testovací středisko se dvěma testovacími místnostmi, které jsou vybaveny moderní výpočetní technikou. Akreditace testovacího střediska byla NKÚ udělena národní autoritou konceptu ECDL v ČR – Českou společností pro kybernetiku a informatiku (ČSKI), a to na základě úspěšného ukončení všech předepsaných akreditačních procesů.
Průběžný vzdělávací proces zaměstnanců NKÚ v oblasti ICT je nyní zakončován testováním sedmi vybraných oblastí podle mezinárodních sylabů, které objektivně určí, zda je zaměstnanec digitálně (počítačově) kvalifikovaný. „Objektivita, nezávislost a možnost detailně vyhodnotit výsledky vzdělávání byly hlavními důvody, proč jsme pro naše účely zvolili právě koncept ECDL. Pro realizaci v akreditovaných testovacích místnostech jsme využili výhod již na Úřadě používané progresivní technologie VDI (Virtual desktop infrastructure).“ říká PhDr. Radek Haubert, pověřený řízením správní sekce NKÚ. „Jsme velice potěšeni, že tak významná instituce státní správy, jakou je NKÚ, si vybrala právě vzdělávací koncept ECDL pro zvyšování digitální kvalifikace svých zaměstnanců,“ doplňuje Ing. Jiří Chábera, manažer pracovní skupiny ECDL-CZ při ČSKI.
Koncept počítačové gramotnosti ECDL (European Computer Driving Licence), často také označovaný jako „řidičák na počítač“, je mezinárodně uznávaná, objektivní a standardizovaná metoda pro ověřování uživatelských počítačových znalostí a dovedností. Koncept ECDL využívá praktické testy v reálném programovém prostředí ke zjištění, zda je libovolná osoba schopna používat běžné informační a komunikační technologie alespoň na takové úrovni, která odpovídá mezinárodním definicím digitální gramotnosti nebo digitální kvalifikace. Hlavními důvody celosvětového rozšíření testů ECDL je zejména jejich mezinárodní standardizace, organizačně a procesně zajištěná objektivita a nezávislost na výrobcích výpočetní techniky nebo programovém vybavení, na kterém jsou testy prováděny. Díky výše uvedeným skutečnostem jsou výsledky testů ECDL vnímány jako důvěryhodný a objektivní zdroj informací především o praktických počítačových dovednostech testovaných osob a jsou využívány školami, institucemi i zaměstnavateli po celém světě.