Fluktuace IT odborníků je za poslední 2 roky nízká, stagnuje přibližně na 10 procentech. Celorepubliková míra fluktuace se pohybuje kolem 15 procent. Vyšší fluktuace je v centrech sdílených služeb, což je dáno především průměrným věkem zaměstnanců. V těchto centrech často začínají pracovat absolventi, kteří obecně mění práci častěji, protože se snaží najít oblast, která je jim blízká, případně posouvat se specializované pozice. V IT se to týká především pozic IT helpdesku.
V době ekonomické recese se zaměstnanci více zvažují možnost změny zaměstnání. Prioritou je jistota zaměstnání, než nové pracovní místo, i třeba s vyšším platem. „Překážkou“ ke změně jsou i hypotéky, nebo i plánované hypotéky, kde musíte dokládat stabilní zaměstnání a příjem.
1) Reorganizace a potřeba změny
Nejčastěji mění práci „nedobrovolně“, tedy z důvodů reorganizace nebo neprodloužení smlouvy, která byla na dobu určitou. Někteří zaměstnavatelé nabízí propouštěným službu tzv. outplacementu. Jedná se o konzultace kandidáta s personální agenturou. Agentura pomůže kandidátovi orientovat se na pracovním trhu, napsat životopis, připravit se na pohovor a třeba i najít nové uplatnění.
Potřeba změny je dalším častým důvodem. To se často týká těch, které recese přinutila vyčkat, avšak nyní se jim zdá, že období je příliš dlouhé.
Takoví zaměstnanci nejprve zkusí změnit pozici interně, případně projekt a pokud se nezadaří, vydají se na pracovní trh. Změna role interně bývá oříškem hlavně ve větších mezinárodních firmách. U technických profilů je důležitá také změna technologie, resp. Držet krok s technologickými novinkami.
2) Peníze otáčejí světem
I nadále zůstávají motivátorem ke změně finance. V mnoha společnostech se zmrazily mzdy, případně se nevyplácejí bonusy. Pokud takový kandidát dostane pracovní nabídku s vyšším platem, je to mnohdy jediná cesta jak si finančně polepšit. Toto je nástroj k úspěšnému „přetahování kandidátů.“ Přetahování zaměstnanců je časté u rolí programátorů, technických konzultantů, případně obchodních pozic. Změnou zaměstnání si kandidát polepší přibližně o nárůstem platu o 15%. Ve „zlatých časech“ to bývalo 20%.
3) Vztahy na pracovišti
Mezi další důvody mohou patřit interpersonální konflikty na pracovišti a všeobecná nálada a kultura ve společnosti. Ke změně často vede i rodinná situace – stěhování, potřeba flexibilního úvazku, či práce z domu. Kandidáti občas na pohovoru udají i netradiční důvod a tím je nuda na pracovišti.
To se stává především u konzultačních společností, které nechávají zaměstnance doma a to hlavně při přechodech z jednoho projektu na druhý. Zaměstnanci mávají za úkol studovat, tvořit dokumentaci, či připravovat školení pro zaměstnance. Pokud tyto činnosti trvají více jak 1 měsíc, přestává je to bavit.
4) chybí správná motivace
Motivace zaměstnanců ovlivňuje jejich rozhodnutí o změně zaměstnání. I faktory motivace se změnily. Na prvním místě není výše platu, ale jistota zaměstnání a stabilita společnosti na trhu. Způsoby fungující motivace se mění i s věkem. Vysokoškoláci a absolventi se zajímají o možnosti cestování a stáží v zahraničí, třicátníci o možnosti flexibilní pracovní doby a částečného home office. Důležitý je také počet dní dovolené. I když je ze zákona poskytováno 20 dní, naprostá většina firem nabízí 25 dní a případně pár dní navíc.
Firma, která týden dovolené navíc neposkytuje, se může setkávat s odmítnutím pracovní nabídky právě s uvedením důvodu „málo dovolené“. Setkala jsem se i s kandidáty, kteří si tento hendikep přepočítali na peníze a požadovali o několik tisíc vyšší plat. Pro kandidáty je důležitá i prestiž společnosti, pro kterou pracují. V tuto chvíli je z tohoto pohledu pro české kandidáty zajímavá firma Google a také projekt Galileo, který se právě stěhuje do Prahy.
„Seniorští“ kandidáti mají zájem pracovat jako kontraktoři (na IČO), z této formy pracovního poměru přehází na klasický zaměstnanecký poměr velice zřídka. Láká je vyšší zisk, možnost flexibility a pracovního volna mezi jednotlivými projekty, zkrátka svoboda a nezávislost. Oříškem může být schopnost sehnat zajímavé projekty a jejich následné naplánování tak, aby navazovaly. Tuto možnost využívají nejvíce konzultanti, např. Implementace SAP systému.