Malware zaměřený na těžbu kryptoměn ovlivňuje 55 % organizací po celém světě, útočí i v ČR.
Podle studie společnosti Check Point došlo v prosinci 2017 k prudkému nárůstu malwaru těžícího kryptoměny. Výzkumníci zjistili, že škodlivé kódy těžící kryptoměny ovlivnily v prosinci 55 % organizací po celém světě a 10 různých variant těchto malwarů se dostalo do Top 100 všech škodlivých kódů a 2 varianty se dokonce dostaly až do Top 3.
Kódy pro těžbu kryptoměn byly navíc záměrně vkládány i do některých velmi navštěvovaných a známých webových stránek, zejména zaměřených na streamování médií a sdílení souborů, aniž by o tom uživatelé byli informováni. Zatímco některé z těchto aktivit jsou legální, nástroje mohou být hacknuté ve snaze získat větší výkon a generovat vyšší příjmy, takže pak může být využíváno až 65 % výkonu procesoru uživatelského počítače.
Novou jedničkou mezi škodlivými kódy nejčastěji použitými k útokům na organizace se stal v prosinci Coinhive, malware těžící kryptoměny, který z první pozice sesadil malvertisingovou kampaň RoughTed. Na druhém místě se udržel exploit kit Rig ek. Nově se do Top 10 dostal Cryptoloot, další malware zaměřený na těžbu kryptoměn, který se posunul na 3. příčku.
Zároveň byl vydán žebříček zemí, které jsou nejčastěji terčem kyberútoků. I když v žebříčku došlo k řadě velkých přesunů, Česká republika i v prosinci patřila mezi nejbezpečnější země a v Indexu hrozeb se umístila na 116. příčce. Slovensko také nezaznamenalo nějaký větší posun a umístilo se na 92. pozici. Největší skok mezi nebezpečné země zaznamenala Litva (posun ze 122. pozice na 8. příčku), mezi nebezpečnější země se výrazně posunulo například také Chorvatsko, o 99 míst na 22. pozici.
Check Point analyzoval i malware útočící na podnikové sítě v České republice. Na síle znovu nabírá ransomware. Globeimposter se vrátil mezi nejaktivnější malwarové rodiny a posunul se rovnou na první místo. Podobně jako ve světě i v ČR rostla hrozba malwarů zaměřených na těžbu kryptoměn. Coinhive skončil na 2. místě a konkurenční Cryptoloot na 4. pozici. Naopak významný pokles zaznamenala malvertisingová kampaň Roughted, listopadové číslo 1.