Českou e-commerce čekají další rekordní Vánoce. Letošní vánoční obraty dosáhnou až k 44 miliardám korun a dárky bude v e-shopech objednávat už opravdu drtivá většina uživatelů internetu.
APEK (Asociace pro elektronickou komerci) ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere oslovil více než 1100 respondentů v tradičním předvánočním výzkumu. „Již počtvrté jsme se ptali na plány na vánoční nákupy zákazníků v ČR. Můžeme tak sledovat plynule rostoucí zájem o pořízení dárků prostřednictvím e-shopů. Alespoň nějaké dárky letos nakoupí on-line nejméně 86 % uživatelů internetu. Vloni to přitom bylo 82 % a například v roce 2014 76 %,“ shrnul základní výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Vánoční nákupy ve své vrcholné podobě odstartovaly v uplynulém týdnu, který táhl Black Friday. Do mohutné marketingové akce importované z USA se zapojuje stále více internetových obchodů, kterým se díky tomu daří vyvolat zájem nakupujících o pořízení dárků již v listopadu. V českých e-shopech tak byla letos poprvé překonána hranice 4 miliard obratu v jednom týdnu. „Nakupující utratili v období od 19. do 25. listopadu více než 4,2 miliardy korun. Pod tuto hranici již podle našich odhadů týdenní obraty neklesnou až do samotných Vánoc,“ doplnil Vetyška. Absolutní vrchol vánočních prodejů by měl nastat v týdnu od 10. prosince, ve kterém by celková utracená suma mohla atakovat až 5 miliard korun.
Roste počet zákazníků, kteří mají v plánu nakoupit na internetu většinu nebo dokonce všechny dárky. V roce 2014 upřednostňovalo nákup po síti oproti kamenným obchodům 29 % spotřebitelů, letos to bude již 40 %.
A jaké zboží plánují Češi objednávat v internetových obchodech na Vánoce nejvíce? Stejně jako v předchozích dvou letech zůstává trojice nejpopulárnějších kategorií stejná. Hračky plánuje objednat 45 % respondentů výzkumu, knihy 39 % a oblečení a obuv 37 %. Tradičně populární je na internetu nákup parfémů a kosmetiky, které plánuje objednat 35 % nakupujících. Zájem bude také o šperky, hodinky a doplňky (24 %), vstupenky všeho druhu (22 %), dětské oblečení či výrobky péče o dítě (20 %), sportovní oblečení a vybavení (20 %) či zážitkové a pobytové vouchery (19 %).