Kartou platí v e-shopech již 22 % Čechů, oproti loňskému roku je to o čtyři procentní body více.
Vysokou oblibu si stále drží vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu, preferuje ho stále 30 procent zákazníků internetových obchodů. I přes klesající oblibu si prvenství ve způsobu placení drží český fenomén – dobírka, který využívá 32 procent lidí, což je ve srovnání s loňskem o dva procentní body méně. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz.
Častěji zákazníci platí kartou on-line zboží s nižší hodnotou. „Typicky je to třeba drogerie, kosmetika, zdraví, zkrátka zboží nižší hodnoty, které však nakupujeme častěji,“ uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman. Zákazníci podle něj také stále častěji využívají možnost si ve svých oblíbených e-shopech údaje o platební kartě uložit, takže další nákup už mohou zaplatit na jedno kliknutí.
Například v největším tuzemském e-shopu Alza.cz letos činí platby kartou již polovinu všech plateb. „Nejvýraznější je to v segmentu elektronického obsahu a knih. Číslo stoupá na úkor dobírek a hotovosti každý kvartál a jistě poroste i nadále – je to rychlé, jednoduché a bezpečné,“ podotkl finanční ředitel e-shopu Jiří Ponrt.
Tomu, že navzdory poklesu podílu si dobírka stále drží prim, nahrávají občas i samy internetové obchody. „Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou on-line ani nenabízí, a tak dobírka, případně platba bankovním převodem, zůstávají jedinou možností,“ řekl Braverman.
*Podíly platebních metod v tuzemských e-shopech podle počtu objednávek *
2017/2018 (%)
- Dobírka 34/32
- Platba při převzetí 30/30
- On-line platba kartou 18/22
- Bankovní převod 8/7
- Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) 6/5
- PayPal a další 2/2
- Splátky 2/2
Zdroj: Heureka.cz