Podíl e-commerce je zhruba 10 % na celkovém maloobchodním obratu – stále je zde tak prostor k růstu.
Počet e-shopů letos dál rychle roste, na konci roku bude v Česku již 43.000 internetových obchodů. Je to o pět procent meziročně víc. Za nárůstem počtu Čechů podnikajících na internetu je především rychlý růst ekonomiky. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 15.000 e-shopů.
Česko je dlouhodobě zemí, kde je nejvíce e-shopů v přepočtu na obyvatele. „Současná ekonomická situace silnému růstu dále nahrává. Dostatek času i financí na rozjezd podnikání na internetu má stále více lidí. Motivací není jen výdělek, ale zejména podnikatelská samostatnost, tedy být svým vlastním pánem,“ uvedl ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.
„Počet e-shopů v ČR je opravdu velmi vysoký a opět dosáhl růstu co do počtu. Je však nutné zmínit, že velká řada z více než 40.000 internetových obchodů (prodejních stránek) produkuje jen minimální obraty či fungují jen jako doplněk k hlavnímu podnikání provozovatele,“ dodal ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Samotný vznik e-shopu je totiž podle něj na tomto podnikání to nejjednodušší – spustit internetový obchod je o hodně snadnější a levnější, než zprovoznit kamenný obchod, nicméně po střetu s realitou řada internetových obchodů po relativně krátké době opět v podstatě zanikne či zůstane pouze internetovou stránkou s minimem prodejní činnosti.
„Vzhledem k tomu, že podíl e-commerce je zhruba deset procent na celkovém maloobchodním obratu, stále je zde prostor k výraznému růstu. To mimo jiné ukazuje, že začít s on-line podnikáním může kdokoliv a kdykoliv. Navíc s přibývajícími novými technologiemi, materiály či látkami budou přibývat i specializované obchody napříč segmenty,“ uvedl Uďan.
V Česku loni přibylo podle údajů Heureka.cz 3900 e-shopů, celkem jich bylo 40.100. Od roku 2013 přitom počet e-shopů stagnoval. I stále více kamenných řetězců v posledních letech prodává on-line. V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se v ČR uskuteční v internetových obchodech. S odstupem následují Nizozemsko (35 pct), Slovensko (34 pct), Británie (33 pct) a Německo (29 pct). Vyplývá to z údajů GfK.
Češi letos utratí v internetových obchodech za zboží přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent, vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.