Aktivity na sociálních sítích ve svém průměru sotva představují
nějakou studnici hlubokých myšlenek. Speciálně pak „rychlý a krátký“
twitter vysloveně svádí k psaní příspěvků ve stylu „víkend byl super“.
Nicméně – i z toho se lze možná leccos dozvědět.
Pokud na twitter nasadíme nějaký automatizovaný software pro rozpoznávání významu textu v kombinaci s automatickým překladačem, můžeme tak zjistit převládající „náladu“ v určitých regionech (a zde se ukazuje výhoda twitteru třeba vůči Facebooku: nejde asi jen o rychlost, ale i to, že příspěvky na twitteru jsou defaultně veřejné).
Podobné výzkumy se už prováděly např. s ohledem na dopad ventilovaných nálad na pohyb burz – po převládající negativní emoci následuje pokles; a to ačkkoliv drtivá většina lidí na burze přímo neobchoduje a negativní emoce souvisejí pochopitelně spíše s jejich soukromými záležitostmi.
Zde citovaná analýza se ale soustředila především na změnu nálad na
twitteru v souvislosti s časovým pásmem odesilatele. Lidé byli údajně
nejoptimističtější ráno, o víkendu se nicméně příslušný vrchol posouvá cca o dvě hodiny, což téměř jistě souvisí s tím, že si rádi přispí. To opět platilo celkem univerzálně, bez ohledu na to na to, jak byl pracovní týden uspořádán, šlo prostě o volné dny.
Příslušný výzkum provedli Scott Golder a Michael Macy z Cornell
University (New York). Analyzovali 509 milionů tweetů od 2,4 milionu
uživatelů z 84 zemí. Článek vyšel v časopisu Science. Nic z toho není
moc překvapující, ale dosud byly podobné analýzy provedeny pouze v
mnohem omezenějším měřítku. Ukazuje se, že v tomto jsou lidé (alespoň
ti užívající twitter) více-méně zřejmě stejní.