Rychlejší a efektivnější zásah složek integrovaného záchranného systému při dopravních nehodách nákladních automobilů či autobusů by mohl v budoucnu umožnit projekt I-HeERO.
Díky němu by vozidla měla být vybavena softwarem s automatickým voláním o pomoc na linku 112 (eCall 112) v zemích EU. Problematikou zavedení systému do praxe se na dvoudenní konferenci v Ostravě zabývají IT specialisté, ale i záchranáři či zástupci automobilového průmyslu z 28 zemí. Systém si dnes mohli prohlédnout i při simulované dopravní nehodě.
Systém eCall byl v Evropské unii spuštěn 1. října, ale zatím pouze pro osobní vozidla. U nákladních vozidel by při tísňovém volání měl být schopen nejen určit místo nehody či počet přepravovaných pasažérů, ale například i informace o vezeném nákladu tak, aby byl vysledovatelný jeho původ, vlastník či rizikovost nákladu.
„Velké automobilky už eCall montují několik let, ale musí používat takzvané třetí strany, to znamená, že se nevolá přímo na integrovaný záchranný systém, ale například na různé asistenční služby,“ uvedl Rostislav Hlosta ze společnosti Vítkovice IT Solutions, která se na vývoji systému podílí. Připomněl, že takovým způsobem si například loni přivolalo pomoc vozidlo, které havarovalo v Beskydech. Povinnost instalovat systém eCall do osobních vozidel budou mít automobilky od dubna 2018. „Jde tady o záchranu až 2500 lidí v rámci Evropské unie,“ podotkl Hlosta. Kdy by se případně mohl eCall stát povinnou součástí i nákladních vozidel si zatím netroufl odhadnout. „My dneska ukončujeme eCall pro nákladní vozidla a tajně doufáme, že se to do roka dostane do stejného stavu jako u osobních vozidel. Musí to schválit Evropská komise, teď ten projekt obhajujeme, zatím dobře,“ řekl Hlosta.
Podle specialisty tísňového volání generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Jana Urbánka umožní eCall díky přesnému udání polohy nejen rychlejší dojezd na místo nehody, ale u nákladních vozidel bude možné snížit například i dopady na životní prostředí. „V případě, že se jedná o nebezpečné látky, tak pro nás ta informace umožňuje zase se lépe připravit na ten zásah. Ve chvíli, kdy víme, že je na místě nehody nebezpečná látka, tak automaticky aktivujeme síly a prostředky, které jsou specializovány na zásah u nebezpečných látek,“ uvedl Urbánek.