Slovak Telekom svými vysokými velkoobchodními cenami měl znemožňovat alternativním operátorům ziskové podnikání v oblasti širokopásmových služeb.
Druhý nejvyšší soud EU dnes částečně zmírnil pokuty uložené společnostem Slovak Telekom a její mateřské Deutsche Telekom i samotné německé společnosti za pětileté zneužívání dominantního postavení na slovenském trhu. Potvrdil však předchozí rozhodnutí Evropské komise (EK), že podnik vytvořený firmami Slovak Telekom a Deutsche Telekom zneužil své postavení na trhu. Vyplývá to z dnešního prohlášení Tribunálu.
Podle rozhodnutí EK měly Slovak Telekom a její mateřská Deutsche Telekom za více než pětileté zneužívání dominantního postavení na trhu v letech 2005 až 2010 zaplatit pokutu 38,838.000 eur (přes miliardu Kč). Tribunál včera uvedl, že EK se nepodařilo plně prokázat sporné chování firem před 1. lednem 2006, a snížil proto pokutu na 38,061.963 eur.
Přední slovenský telekomunikační operátor Slovak Telekom verdikt zatím nekomentoval. „Prosím o pochopení, že zaujmout stanovisko můžeme až po analýze daného rozhodnutí, které nám teprve bude doručeno,“ sdělil ČTK mluvčí společnosti pro korporátní záležitosti Peter Kimijan. Podle dostupných informací byly zmiňované pokuty zaplaceny již v minulosti.
Deutsche Telekom navíc samostatně dostal ještě druhou pokutu přesahující 31 milionů eur. Ta byla udělena s cílem zajistit dostatečně odrazující účinek a také trestat opakované zneužívání dominantního postavení na trhu. Tribunál tuto pokutu snížil na 19,03 milionu eur. Odůvodnil to tím, že v tomto případě nelze pro výpočet dodatečné pokuty vycházet z celkového obratu německé skupiny, když se jedná o činnost její dceřiné společnosti.
Evropská komise hloubkové vyšetřování Slovak Telekomu zahájila v dubnu 2009, německou firmu prověřovala od prosince následujícího roku. Už v roce 2012 dala komise najevo, že Slovak Telekom svými vysokými velkoobchodními cenami znemožňoval alternativním operátorům ziskové podnikání v oblasti širokopásmových služeb. Udělení pokuty oznámila EK v roce 2014 s odůvodněním, že dospěla k závěru, že Slovak Telekom svým konkurentům odmítl poskytovat přístup k účastnickému vedení a uplatňoval politiku stlačování marže.